HP Laserjet Enterprise 500 M551n Review

playas 21 maart 2012, 1.291 views

HP Laserjet Enterprise 500 M551n

Pluspunten

• Degelijke kwaliteit
  • Prima output
  • Wordt geleverd met volle cartridges!!
  • 1 GB intern geheugen!!
  • 1.200 dpi print

Minpunten

• Set toners is (op dit moment) duurder dan printer zelf.

Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 4
Een kleine office printer als home printer voor iemand die eigenlijk niet zo veel print? Op zich een dure investering. Maar wat is duur. Ik heb deze printer gekozen omdat deze HP volgens mij de goedkoopste HP Laser kleurenprinter is die standaard met volle toner cartridges wordt geleverd. Als deze cartridges leeg zijn (ca.5.500 afdrukken) dan zouden ter vergelijking de HP CP1525n en HP CP2025n al meer dan EUR 900,- (aanschaf + toners) hebben gekost!!!
En dat gepruts met inktjet printers met uitgedroogde inktpatronen was ik meer dan zat.
Het is een vrij groot en zwaar apparaat (voor thuis) maar kwalitatief zeer degelijk uitgevoerd. Verder 1 GB intern geheugen, een papierlade van 500 vel en een max. print resolutie van 1.200 dpi.
Handmatig dubbelzijdig printen is kinderlijk eenvoudig, daarvoor heb je de een stuk duurdere dn-versie niet echt nodig.
Ideaal is de netwerkaansluiting waarmee niet alleen printopdrachten naar de printer kunnen worden gestuurd maar waarmee je ook alle menufuncties kunt beheren. Uiteraard kan er ook via een USB kabel geprint worden.
Er was 1 firmware update beschikbaar en deze liet zich eenvoudig installeren.
De printer is niet stil te noemen maar de slaap(standby) stand is traploos tot op de minuut in te stellen.
Inmiddels is het apparaat 3 weken in gebruik en doet het wat is beloofd. Perfecte prints in zowel zwart-wit als kleur. En dan is er nog niet eens geëxperimenteerd met glossy paper of hoogste resolutie.
Het opstarten duurt ca. 30 seconden maar daarna vliegen de printjes eruit.
Ik print weinig dus hoop een aantal jaren met de cartridges te doen. Wat ik ga doen als de cartridges leeg zijn weet ik nog niet, maar waarschijnlijk komt er dan een nieuwe printer, want één set nieuwe cartridges is op dit moment duurder dan de printer zelf. Bizar maar waar.

Tot dusver nog geen problemen ondervonden. Voorlopig dus uiterst tevreden en de tijd zal het leren of dit ook zo blijft.

Heb jij ook een HP Laserjet Enterprise 500 M551n?

Zover mij bekend (en dit geeft het apparaat ook aan) zijn de meegeleverde toners voor deze printer volle toners (5.500 zwart/wit en 6.000 kleur) en geen zogenaamde introductie toners zoals geleverd bij de goedkopere HP color laser printers (HP CP1525n: 750 en HP CP 2025n: 1.200).
Je weet dat de bijgeleverde toners exemplaren voor 500 vel zijn en geen normale volle toners?
Interessante deal met die volle bijgeleverde toners. Zo betaal je in the long run niet veel meer.
In hun demo video tonen ze alle functionaliteit.

Ook hier laten de de "airprint" functionaliteit van apple zien, maar volgens mij is dit een fout van HP. Kun je dit bevestigen?
Direct afdrukken met Airprint van Apple wordt volgens de handleiding ondersteund op iOS 4.2 en later.
De handleiding geeft verder aan dat de printer wel verbonden moet zijn met een netwerk en er wordt verwezen naar www.hp.com/go/airprint waar te vinden is welke HP produkten compatibel zijn met Airprint. Ik heb even gekeken maar de M551 staat daar (nog) niet bij.
Zelf heb ik Windows dus kan het niet uittesten.