Specificaties 46" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE46D5000 Review

Huba 21 maart 2012, laatste update op 21 maart 2012, 1.215 views

Samsung UE46D5000

Pluspunten

• DNLA, video streaming over het netwerk
  • Prijs kwaliteit verhouding
  • Veel aansluit mogelijkheden
  • Ondersteund door UPC en Ziggo

Minpunten

• Clouding
  • Aansluitmethode CI+
  • Iets minder features

De belangrijkste reden voor aankoop van een nieuwe televisie was toch wel de DNLA functie, het kunnen streamen van video over het netwerk. In combinatie met een Synology NAS werkt dit prima! Het netwerk maakt gebruik van Cat5e kabels en komt met 100Mbit aan bij de televisie, overige aansluitingen zijn wel 1000Mbit maar omdat dit toch niet wordt ondersteund is het gebruik van 100Mbit geen opstakel.

Over de televisie functie zelf kan ik weinig zinnigs zeggen, ik heb een analoge aansluiting en het beeld is daarom dus niet al te best. Ik heb een middagje getest met een CI+ module en daar knapt het beeld in combinatie met een HD abonnement flink van op. Ik moet zeggen dat ik de aansluiting van de CI+ module wat dubieus vind met het plastic opzet stukje maar het werkt en ik denk dat het vanwege de dikte van het scherm op deze manier het beste werkt. Voor zover bij mij bekend ondersteund zowel UPC als Ziggo dit model.

De kleur van het beeld is wat mij betreft iets te rood, en te contrast rijk, natuurlijk is dit aan te passen in het menu en is het zeer acceptabel, ik denk dat dit ook een kwestie van smaak is. Er zijn verschillende voorgeprogrammeerde beeld instellingen waarvan ik zelf graag de "Film" stand gebruik. Deze is speciaal ontwikkeld voor het kijken in een verduisterde ruimte. Door het gebruik van deze stand wordt het zwart iets opgehaald en is het contrast dus wat lager en zou je kunnen zeggen dat het beeld iets fletser wordt. Daarnaast is er sprake van wat clouding, wanneer ik het vergelijk met een Philips 42PFL7406H is dit niet meer of storender.

Ik ben erg te spreken over de DNLA functie al heb ik natuurlijk wel wat op en aanmerkingen, voornamelijk de snelheid van dit model loopt wat achter, zeker bestanden met een DTS audiospoor haperen soms, dit is jammer en maakt het kijken naar de film minder aantrekkelijk. Wellicht is dit op telossen door het decoderen van het DTS signaal over te laten aan een versterker die via een optische SPDIF is aangesloten. Ik hoop dit nog een keer te testen. Voor het overige heb ik nog geen gebreken ontdekt aan dit systeem.

Al met al vind ik het een goede televisie zeker als ik kijk naar wat hij kost, op dit moment loopt dit model af (maart 2012) en zullen er nieuwe modellen komen maar men verwacht dat dit ook een prijsstijging met zich mee zal brengen. Als je op zoek bent naar veel tv voor een redelijk bedrag zit je met de D5000 serie al snel goed.

Heb jij ook een Samsung UE46D5000?