Specificaties 15,6" (1600x900), 758GB (hdd+ssd) - Bekijk alle specificaties

Samsung Series 7 700Z5A-S01NL Review

kvdveer 31 maart 2012, laatste update op 2 april 2012, 1.651 views

Samsung Series 7 700Z5A-S01NL

Pluspunten

• Onder Ubuntu 12.04b2 werkt vrijwel alles out-of-the box.
  • Onder Ubuntu 11.10 is het merendeel van de hardware bruikbaar.

Minpunten

• Windows recovery CD heeft geen drivers
  • Onder 11.10 werken veel drivers niet goed.
  • Audiosliders verkeerd gekoppeld.

Er zijn al twee uitstekende reviews over deze laptop, dus daar kan ik weinig aan toevoegen. In deze review wil ik me daarom richten op hoe geschikt deze laptop is voor gebruik met Ubuntu. Ik heb gekozen voor Ubuntu 11.10 (Oneiric), omdat dit momenteel de meest recente ubuntu versie is. Ik heb ook tests gedaan met Beta 2 van Ubuntu 12.04 (Precise).

Installatie
In eerste instantie werkt ubuntu goed. De videokaart, touchpad, usb3 poort, draadloos en bedraad netwerk werken allemaal zelfs tijdens de installatie. Hoewel ik dat normaal niet bijzonder vind, is het in dit geval een extra pluim waard, want het is Samsung niet gelukt met de bijgevoegde recovery CD; als de recovery partities zijn verwijderd, dan ontbreken drivers voor alle netwerk, video en usb3. Gelukkig is de usb2 poort aan de rechter kant wel werkzaam.

De installatie verloopt soepel, met een klein minpuntje: na de installatie start de laptop niet automatisch opnieuw op. Een powercycle lost dat eenvoudig op, maar netjes is het niet. Dit probleem doet zich na de installatie niet meer voor. Bij de installatie van 12.04b2 komt het probleem niet meer voor.

Grafische kaart
Na de installatie biedt Ubuntu aan om de ATI drivers (fglrx) te installeren. In 11.10 faalt dit, doordat laptop is uitgerust met een hybride grafische kaart. Zelfs als de drivers zijn geinstallleerd, zal de intel driver gebruikt worden, waardoor je geen GLX hebt, en dus ook geen hippe unity of gnome shell. Met wat hang-en-vliegwerk is het gelukkig wel aan de praat te krijgen, ten koste van 3W energieverbruik.

Gelukkig is dit in ubuntu 12.04b2 opgelost. De fglrx driver wordt probleemloos geinstalleerd, naast de intel driver. Het energieverbruik suggereert dat er netjes van de hybride features gebruik gemaakt wordt.

Energieverbruik
Volgens powertop is het verbruik 28W (26W met het scherm gedimd). Met een dergelijk verbruik is iets meer dan drie uur batterijtijd haalbaar. Dat dat verbruik hoog ligt, komt voornamelijk doordat een aantal drivers in Oneiric's kernel (3.0) slechte of geen powermanagement hebben. Een upgrade naar een 3.2 kernel (waar Ubuntu 12.04 mee zal shippen) biedt uitkomst. Het idle verbruik zakt naar een nette 21W, goed voor zo'n 4 uur. De power baseline is 17W. Dit bereik je met bluetooth en wifi uitgeschakeld; ideaal voor het OV dus.

Inzet van de closedsource broadcom driver scheelt nog een extra watt. In 11.10 krijgt de ubuntu installer het niet voor elkaar, maar met wat geknoei heb ik het wel aan de praat gekregen. Dit probleem blijkt verholpen in 12.04b2.

Touchpad
Hoewel de touchpad in 12.04b2 feilloos werkt, is het in ubuntu 11.10 een bron van ellende. Hoewel de touchpad functioneel is, is de gevoeligheid ervan veel te laag. Je moet kracht zetten wil een aanraking geregistreerd worden. Hier kan omheengewerkt worden door de xorg mouse driver te tweaken:
$ synclient FingerLow=5 # loslaten gebeurt bij een 'druk' van 5
$ synclient FingerHigh=10 # indrukken gebeurt vanaf een 'druk' van 10
Ondanks deze tweaks blijft de touchpad maar onhandig aanvoelen. Taps worden slecht geregistreerd, en double-tap-drag werkt maar af en toe. Multi-touch werkt verder wel prima, al doet ubuntu 11.10 hier niet zo heel veel mee.

Maar goed: in 12.04b2 werkt de touchpad werkt feilloos, de bovenstaande tweaks zijn daar niet nodig.

Audio
Het geluid van deze laptop klinkt prima (voor een laptop). Onder ubuntu zijn er twee nare problemen (niet verholpen in 12.04b2):
* Bij het veranderen van speakervolume, gaat de subwoofer niet mee. Hierdoor vervormt het geluid flink als het het zachter zet.
* Bij het inpluggen van een koptelefoon wordt (terecht) de 'speaker' slider naar 0 gezet. Helaas stuurt die slider ook de koptelefoon aan.

Voor beide problemen is een eenvoudige workaround beschikbaar, door wat te knoeien aan de pulseaudio instellingen. Het werkelijke probleem ligt 'm in de verkeerde labeling van de hardware of de driver daarvoor.

Boottijd
Een ongeoptimaliseerde 11.10 installatie boot in 20 seconden. Ter vergelijking: de voorgeinstalleerde windows-installatie boot in 17 seconden (beide inclusief bios). Gelukkig doe ureadahead wonderen: een bootronde met ureadahead verlaagt de bootijd naar ca 15 seconden. (zie ook het kopje 'ssd')

SSD
In de laptop zit een 8g SSD schijf. De klein om data op op te slaan; hij is bedoeld om je systeem sneller te maken. Het is mogelijk om de Ext4 Journal of een block cache op de ssd te zetten. Dit is vooral nuttig als je zware IO doet. Ik gebruik mijn laptop vooral voor het onwikkelen van python applicaties, die niet zo heel veel van de disk vragen. De SSD inzetten om normaal schijfgebruik te optimaliseren biedt mij weinig meerwaarde.

Ik heb gekozen om een 6gb swap partitie en een 2gb /boot partitie te maken. De swap partitie wordt gebruikt tijdens een hibernate, het verschil tussen 'dehibernaten' van een ssd en van een draaiende schijf is enorm merkbaar. Ook het laden van de linux kernel, initrd en grub spullen van ssd helpt om de boot-tijd te verkorten. Ik heb momenteel een boottijd van 9 seconden.

Heb jij ook een Samsung Series 7 700Z5A-S01NL?

Reviews door de redactie

Dit probleem is op te lossen door de xorg mouse driver te tweaken:
$ synclient FingerLow=5 # loslaten gebeurt bij een 'druk' van 5
$ synclient FingerHigh=10 # indrukken gebeurt vanaf een 'druk' van 10