Asus EN8600GT SILENT/HTDP/512M Review

JordyOnrust 7 november 2007, laatste update op 7 november 2007, 5.458 views

Asus EN8600GT SILENT/HTDP/512M

Pluspunten

• Stil
  • VGA-DVI adapter bijgeleverd
  • RGB adapter bijgeleverd
  • Goede drivers onder Vista 32 bit
  • Plug and Play onder Linux

Minpunten

• Vrij warm zonder systeem fan
  • Dus systeem fan nodig

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Algemene
Mijn eerste algemene indruk was goed. De kaart wordt geleverrd in een fatsoenlijke doos, niet te veel poespas gewoon netjes. Er zit een adaptertje bij voor VGA-DVI en een adapter om evt RGB (eventueel leuk voor LCD /Plasma ) uit te kunnen sturen. De kaart zelf zit er netjes uit. Opzich valt er vrij weinig te zien, omdat de kaart volledig wordt bedekt door het koelblok.

Monteren en installeren
Het monteren en installeren ging erg gemakkelijk. Heb de kaarrt gekocht in combinatie met een heel nieuw systeem. Nadat ik mijn moederbord had gemonteerd in de kast samen met de branders, hdd etc en de CPU en het geheugen op het moederbord had gemonteerd kon de videokaart gemonteerd worden. Wat ik jammer vind is dat de kaart 2 sloten qua ruimte inneemt. Maar dit kun je verwachten met de kaarten van tegenwoordig.
Ik gebruik een P5K-E Wifi als moederbord en draai met 550 Watt voeding.
De kaart draaidt onder Windows Vista Ultimate 32 bit en het installeren van de drivers was geen enkel probleem. De kaart draaide direct als een trein.

Warmte productie
Ik heb mij laten informeren in de winkel over de warmte productie van mijn systeem. Volgens de verkoper moest het geen enkel probleem zijn om met alleen de koeler van mijn voeding en de boxkoeler van mijn CPU te draaien. Opzich heeft hij daar gelijk in als je voor de rest niet uit je systeem haalt wat het systeem kan. Mijn CPU zit standaar op 35 graden wat goed is ( naar mijn mening ). Alleen tijdens de eerste boot van mijn systeem vond ik direct dat mijn videokaart aardig aan de warme kant was. Later bleek als Windows gewoon draaide dat ik op 70 graden zat. Naar mijn mening veelste hoog. Op de doos van de videokaart staat dan ook het volgende vermeld. SYSTEM FAN in chassis is recommanded for using the Silent graphics card. Dus ik naar de winkel om een systeemkoelertje te halen. Gemonteerd en had direct resultaat. Mijn videokaart zit normaal nu op 45 graden en na het verschillende keer draaien van demo's van 3D Mark zit mijn kaart op max 50 graden (zonder overklokken, anders op 57 graden ). Zelf had ik nog koelribbetjes voor geheugen en deze heb ik inmiddels gemonteerd op de geheugenmodules van mijn videokaart.

Prestatie en overklokken
Ik heb mijn kaart nog niet vol kunnen gebruiken tijdens gamen dus hier over komt nog meer. Wel wat over het overklokken. Standaard staat mijn GPU op 540 MHz en mijn geheugen ( van videokaart ) op 1400 MHz. Bij deze instellingen heb ik een warmteproductie, zoals eerder al geschreven, van 45 graden.
Met het tooltje dat er bij Asus bij zit, genaamd Asus SmartDoctor kan ik mijn GPU op 594 MHz max zetten en het geheugen op 1512 MHz. Dan heb ik een warmte productie van +/- 57 graden. Nou heb ik niet veel ervaring met overklokken van CPU, GPU en geheugens, maar ik zag nog niet echt heel veel verbetering tijdens een Bechmark avontuur. Ik gebruik een Q6600 en P5K-E Wifi en zonder mijn videokaart over te klokken had ik een score bij 3DMark06 van 4300 ongeveer.
Na het overklokken van mijn GPU zat ik o p 4831. Toen nog beetje aan het kloten geweest met CPU waar ik nog niet veel verstand van heb, dus dan maar de standaard instellingen die ASUS mij bied beetje veranderen en zat ik op max 4882.

Geluid
Ben erg blij met het geluid, 0 dB. Wil ook al snel natuurlijk zonder actieve koeler. Wel is een Systeem Fan nodig die natuur ook nog weer lawaai maakt.

Algemene beoordeling
Mijn algemene beoordeling is dat het voor mij een goede kaart is. Wil je echt zwaar gamen dan denk ik dat je een andere kaart moet zoeken, meer te denken aan een 8800. Maar voor redelijk gamen ( nog geen ervaring meer, alleen 3DMark06) lijkt dit me een goede kaart van een goede kwaliteit.
En wat ik een pluspunt vind is dat de kaart goed draait onder Kubuntu Linux zonder eventuele drivers handmatig te moeten instaleren etc.

Heb jij ook een Asus EN8600GT SILENT/HTDP/512M?

Deze kaart is hetzelfde als een GTS, dus ook de clocks kun je verhogen

GPU 540->700
Shaders 1188MHz->1400
RAM 700->750

Deze kaart heeft potentieel

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 13 april 2011 15:47]

Nette review leest lekker ;)
Een opmerking, warmte productie word denk ik genoteerd in joules, niet dat je dit kunt meten maar hij produceert geen "57 graden". :)
Uhm... zo'n kaart doet zijn werk dus dan wordt ie toch warm? Dan producteerd het toch warmte? En temperatuur meten we toch in graden Celcius?
De kaart doet inderdaad zijn werk en wordt 57 graden warm. Energie druk je uit in joule / watt, niet in graden.
dus je hebt tegenwoordig ook al mensen die een Q6600 hebben en geen 8800. dat is een nieuw begrip voor mij! :P
haha, ik heb een Q6600, maar w8 op nieuwe 8800Gts, of anders neem ik toch de 8800GT.... nu doe ik het nog op een 7600GT
Niet ieder is een gamer
Draai zelf ook op de Q6600 en heb de 8600GT SILENT als het goed is vandaag of morgen in huis. ;)
70 graden kan een videokaart makkelijk hebben..
Ik heb geinformeerd bij een computerzaak bij mij in de buurt ( waar ik zelf van denk dat het wel een goede is ) en die hebben mij verzekerd dat zo'n 8600GT / Silent max 120 graden mag worden. Lijkt mij beetje veel, maar inderdaad 70 graden is prima.
120 graden , dat lijkt me toch iets teveel van het goede

verder wel leuke review van een toch iets minder populaire kaart dan de 8800.

Good read!
vaak is het probleem ook de Coolpasta. op mijn 7300GT zit een enorm coolbok alleen hij word in windows al 60Graden. zon Low-Budget kaartje zal toch geen probleem moetten zijn
Hoeveel watt trekt deze kaart maximaal, kan het nergens terug vinden.
Heb deze kaart gekocht....... bevalt prima. Warmte wordt perfect afgevoerd. Na een uurtje crysis (half mid, half high 1400*900) blijft de temperatuur stabiel op 63 graden. In rust rond de 45 graden. Al ziet hij er niet echt heftig uit, tis niet Asus's mooiste ;)
en wat is de vista prestatie index voor deze kaart??
Grafisch 5,9 en grafische weergave voor spellen 5,5..