Specificaties Socket 775 met Intel P35 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5K-E/WiFi-AP Review

JordyOnrust 7 november 2007, laatste update op 7 november 2007, 4.807 views

Asus P5K-E/WiFi-AP

Pluspunten

• Koeling (Geen Fan)
  • Duidelijke gebruiksaanwijzing
  • Wifi goed signaal
  • Aansluiten hddled powerled etc erg gemakkelijk door tooltje.

Minpunten

• Quickstart handleiding niet in NL of Engels.

Layout Score: 5
Ik heb dit bordje gekocht in combinatie met allemaal nieuwe hard / software. Over de rest komt ook nog wel een review. Om dit bordje draai ik een Intel Core 2 Quadcore Q6600 en 2 keer DDR2 667 Kingston geheugen.
Aangezien het de eerste keer was dat ik echt helemaal zelf een pc heb gebouwd was ik benieuwd hoe het met eventuele aansluitproblemen zat maar daar heb ik totaal geen last van gehad.

Het bordje is makkelijk te monteren en er zit een zeer duidelijke gebruiksaanwijzing bij. Alleen viel mij op dat de Quick start handleiding in zo'n beetje alle talen was behalve Nederlands en Engels. Maar de gewone Engelse handleiding maakt dat weer goed.

Het bordje boote vrijwel direct zonder problemen. Tijdens de eerste 2 keer booten kreeg ik een nog niet verklaarde foutmelding, maar na de 3de keer booten werkte het gebakkie perfect. ( Zal wel nieuwigheid wezen.)

Ik gebruik nu Vista Ultimate 32 Bits en ik moest voor het gebruiken van de Wifi wel eerst even de driver installeren, de standaard Windowsdriver voldeed niet. Maar na het installeren van alle drivers draait het hele systeem als een trein.
Er zit een extern antenne een goed bereik heeft.

Het bordje heeft geen fans wat natuurlijk erg mooi is voor het geluidsniveau. Maar naar mijn idee was alleen de cooler op mijn CPU ( de standaard in box cooler) niet genoeg om mijn systeem te koelen omdat ik ook een Asus EN8600 gt/Sil/htdp/512m pci-e videokaart heb, die passief gekoelt wordt. Dus heb zelf nog een systeemfan toegevoegd en nou draait mijn systeem niet ontzettend stil maar wel erg koel.

Voor het aansluiten van je HDDLED POWERLED etc zit er een mooi blokje bij waar je alle op aan kunt sluiten en dan het in zijn geheel op je bord te monteren. Dit scheeld ontzettend veel priegelwerk.

Dus over de prijskwaliteit ben ik zeer tevreden. Het bordje is niet de goedkoopste maar welk erg betrouwbaar.

Heb jij ook een Asus P5K-E/WiFi-AP?

+ punt, Boot vrijwel altijd? Je mag toch wel verwachten bij een systeem in die prijsklasse dat hij altijd boot!
Het klinkt eerder alsof je je systeem promote dan dat je echt over de details van het moederbord praat. Ik zie dat je geen benchmarks heb gedaan om te kijken of die P35 Chipset nou echt zoveel verschil maakt en of het moederbord veel overclock functies heb. Het zou voor mij nog iets uitgebreider mogen.

Edit: hier is een voorbeeldje http://tweakers.net/productreview/5394

[Reactie gewijzigd door DigiServ op 7 november 2007 11:19]

@ DigiServ:
Misschien heb je wel beetje gelijk, ben erg tevreden over mijn bordje. Ik zal als ik wat meer tijd heb er wat meer dieper op wat het bordje kan ingaan.
En over het overklokken, zoals ik zo ver heb gekeken zitten er aardig wat leuke tooltjes bij om dit te doen, alleen ben ik hier nog niet mee begonnen. Dus vandaar dat ik heb aangegeven dat dit goed is. Misschien dat ik dit dan in de toekomst nog bij werk, maar zover ik er nu ervaring mee heb lijkt dit goed.
Ik heb wel al een Benchmark gedaan, alleen hier maak ik nog een overzicht van.

@ Stijnd:
Heb het even aangepast, Zoals ik al geschreven had boote het bordje de eerste 2 keer niet vandaar dat Boot vrijwel altijd. Voor de rest heb ik nog geen problemen gehad.
Heb zelf dit bord ook steken en ben er content van. Echter wel een paar opmerkingen:

De heatpipe op de koeling is niet van het sintered type en werkt dus niet ondersteboven. (Don't ask :+ ) Met de standaard koeling begint de chipset ook al snel geheugenfouten te geven. Ik heb deze eraf gesloopt en vervangen door een Thermalright HR05 SLI/IFX en zit nu op 460Mhz te draaien (FSB1840) zonder problemen. (icm Q6600 en DDR2-1150)

De Jmicron chip werkt voor geen meter. Ik heb 2 writers die beide DMA fouten geven op dit bord (Plextor en NEC) Oplossing hiervoor was simpelweg om een SATA dvd writer te steken. Dit is niet een uniek probleem met dit bord. Ik heb nog P965 borden die deze Jmicron chip ook gebruiken voor IDE en deze hebben dezelfde problemen.

De onboard wifi gebruikt een Realtek chip. En alhoewel deze degelijk werkt voor de netwerken die hij kan oppikken , kan mijn laptop er wel de helft meer vinden. (2200BG) Ook zijn de opties die je kan instellen nogal mager. Je bent beter af met alleen de driver te installen en het wireless paneel van Windows zelf te gebruiken ipv de bijgeleverde suite van Realtek.
ik ben zeer tevreden met je review :)

had dit plankie al een tijdje op ut oog en ga hem nu dus zekerz halen

thnx
Nou zou zeggen heel veel suc6 er mee en hopen dat je net zo tevreden bent als ik.
Dat blokje voor led en zo heet trouwens ASUS Qconnector.
Zelf vindt ik zo'n review wel handig, kort(snel gelezen) en de balangrijkste punten komen gelijk ter zake:Met belangrijkste punten bedoel ik dit(mijn mening dus):

-problemen
-Algemene prestaties
-installatie gemak

Oke, als je bijv. veel over de BIOS van dit bord te weten wil komen in een review, dan moet je wel een lange review zoeken waar ALLES wordt besproken.