Asus EAH2600XT D4/HTDI/256M Review

Danny-007 6 november 2007, 2.850 views

Asus EAH2600XT D4/HTDI/256M

Pluspunten

• Direct X 10
  • GDDR4 Geheugen
  • Koel
  • Redelijk goedkoop
  • HDMI & Sound

Minpunten

• Lang
  • Redelijk zwaar

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Deze EAH2600XT met GDDR4 geheugen, is een dijk van een kaart als je gaat kijken tussen de 100 en 150 euro.
Ik heb voor deze kaart een Nvidia 7300 GS gehad, en dit is echt een hele grote stap vooruit.

De kaart zit in een erg grote doos met het volgende erin:
Handleiding
Drivers
Verloopstekkertjes; DVI - VGA, DVI - HDMI
Een lederennhoesje waar je CD`s / DVD`s kan in bewaren
EAH2600XT

Na het verwijderen van de oude software van Nvidia begonnen aan het installeren van de ATI drivers / software (gedownload van de website).

Alles verliep soepel en geen conflicten.
Na alles een beetje goed hebben ingesteld in het control panel van de kaart, waar tevens direct kan worden geoverclockt, was het tijd om eens te gaan kijken wat hij deed in de spelletjes.

Geteste games:

Flight Simulator X
Battlefield 2
Need for Speed Pro Street Demo

Flight Simulator X

Ik wist van te voren dat Flight Simulator X een zwaar spel was als je alles op hoge details hebt staan. Maar toch even gekeken wat deze kaart in zich had, en alles op Ultra High gezet met AA aan, en tot mijn verbazing haalde de kaart toch nog een knap gemiddelde van 20 FPS. Het in aan te raden om op Medium High / High te spelen met deze kaart op 1024 X 768.

Battlefield 2

Battlefield 2 vraagt niet zoveel van de GPU, mijn vorige 7300 kon hem op Medium draaien dus wist zeker dat deze kaart meer kon. Na alles op het hoogste te hebben gezet met een resolutie van 1280 X 1024 mét 8X AA. Krijg ik een gemiddelde FPS van 60 - 70. Niet verkeerd dus.

Need for Speed Pro Street DEMO

Dit is wel is waar een Demo, maar desondanks heb ik de demo uitgespeeld op 1028 X 1024 met alles op High. En ik moet zeggen het ziet er scherp uit. Tevens loopt alles vloeiend, met geen 1 hapering. Gemiddelde FPS weet ik niet.

Resultaat 3dmark 06
5945 3dMarks
SM2.0 Score: 2062
HDR/SM3.0 Score: 2900
CPU Score: 1926

HD Content Afspelen (1080P)
Heb zojuist ook 2 1080P Trailers bekeken, op een 19" TFT Monitor middels DVI én aangesloten op een Samsung LCD-TV middels HDMI, en het loopt vlekkeloos, zowel het beeld als geluid (via HDMI). Geen probleem.

Over de kaart zelf

De kaart is best zwaar, en komt mede door het grote koel blok wat er op zit.
Gelukkig heb dit geen effect op eventuele onderliggende PCI sloten.
Heb zelf een Midi-tower en de kaart komt over de helft van de kast.
De kaart zelf ziet er mooi uit, mede dankzij het ontwerp van de koeler mét de vlammen erop. Dankzij de bijgeleverde adapter van DVI - HDMI, is het mogelijk om het beeld in HD te laten zien op een LCD / Plasma - TV mét geluid !
De kaart wordt uit zich zelf niet warm, Idle zit hij rond de 30 Graden, en Stressed rond de 50.

Aanbevelingen

Als je een 'redelijke' game-pc wilt hebben maar niet een al te hoog budget hebt voor een HD2900XT / 8800 ..., is dit een prima keuze, mede dankzij het GDDR4 geheugen. Heb hem zelf bij Zercom besteld voor 130,- incl verzendkosten.

• Intel Pentium Dual-Core 1260 @ 2,24 GHz
  • Asus P5PL2-E
  • 2GB GEIL 800 MHz
  • Coolermaster 450W
  • Windows XP

Heb jij ook een Asus EAH2600XT D4/HTDI/256M?

Goede review en precies op tijd want ik zat zelf te denken aan zon beestje :)
bedankt !
Jammer dat je nog geen HD content getest hebt, ik zou weleens willen weten of je de 1080p trailers van http://www.apple.com/trailers vloeiend kunt afspelen, of VC1/X264 materiaal?

Voorderest leuke review.
Need for Speed Pro Street DEMO

Dit is wel is waar een Demo, maar desondanks heb ik de demo uitgespeeld op 1028 X 1024 met alles op High. En ik moet zeggen het ziet er scherp uit. Gemiddelde FPS weet ik niet.

Maar betekent dat dat het vloeiend loopt? Dat kan ik hier niet uit opmaken vrind :)

Enne... overklokken wil ook nog wel eens een handje helpen (hint: Tweakers.net!)
Goede review.

Ik zou zelf denk ik toch (voor minder geld) voor de véél beter presterende X1950pro gaan. Alleen als je DirectX10 nodig hebt (maar waarvoor dan?) zou deze kaart een overweging zijn, maar dan is de goedkopere 8600GT sneller...

Eigenlijk is deze kaart dus alleen interessant als je een kaart zoekt om HD content mee af te spelen, maar ook nog af en toe (redelijk) lekker wilt gamen.
8600GT is niet sneller heur, nog eens duurder ook als ik het niet verkeerd heb.

Nee, de 2600xt is niet sneller en nog eens duurder ook dan de 8600gt.
100fps meer in THW vga charts all fps, en gemiddeld 2 tientjes duurder.

Kwas iets te pro ATI hier ;)

[Reactie gewijzigd door Flappiewappie op 6 november 2007 23:03]

Bij de review van hardware.info bleek dat de GDDR4 versie boven de 8800GT presteerd. Alleen de GTS moet-ie voor laten gaan.
8600GT hoop ik dat je bedoeld?
@ prutser001

Heb dat idd nog niet getest. Zal zometeen even een 1080P film binnenhalen en kijken wat hij dan doet.

Edit:\ \Zojuist aangepast :)

@ Jejking,

Zojuist aangepast ;)
En ga binnenkort even kijken hoe hij het doet als ik hem overclock :)

[Reactie gewijzigd door Danny-007 op 6 november 2007 16:11]

goede nette review, zit zelf ook al een tijdje te kijken naar deze kaart, maar vroeg mij af of hij niet te veel geluid produceert, enige commentaar daar misschien over?
Het valt echt reuze mee. Heb er een paar te koop in nieuwstaat (crossfire) zie advertentie

V&A: 2X Asus EAH2600XT (crossfire)
@ Nickvds,

De kaart is in het begin hoorbaar, maar daarna erg stil vind ik zelf :)