Specificaties Bluetooth muis en 1.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Bluetooth Mouse M555b Review

lasharor 27 juni 2012, laatste update op 27 juni 2012, 5.761 views

Logitech Bluetooth Mouse M555b

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Scrollwiel
  • Batterijduur
  • Bl connectiviteit uetooth
  • Software logitech

Minpunten

• Zijkanten voelen goedkoop aan
  • Klep batterij ziet er uit alsof die snel kapot kan gaan
  • Geen middelste knop bij scrollwiel
  • Geen extra toetsen.

Jaren lang heb ik gebruik gemaakt van mijn trouwe logitech G5 muis, degelijk gebouwd en bijna niet kapot te krijgen. Deze muis moest echter vervangen worden omdat ik inmiddels van een normale pc overgestapt ben naar een laptop (een macbook, met bluetooth). Omdat ik niet van kabels houd en mijn laptop slechts 2 USB poorten heeft was ik opzoek naar een degelijke bluetooth muis voor een zacht prijsje. Na enig contact met de logitech helpdesk heb ik korting kunnen krijgen onder het Loyal costumer program en derhalve heeft dat mij doen besluiten om deze Logitech v555b aan te doen schaffen.

Na wat muisklikken, een betaling en wat geduld lag de logitech muis op de doormat. De verpakking van de muis is zo'n mooie blisterverpakking. Hierbij moest dus een schaar aan te pas komen. De inhoud van het pakket:
  • de muis
    2x AA batterij
    Een handleiding en daarbij behorende driver cd
De muis heeft zilver kleur en doet mij een beetje denken aan aluminium. Ziet er zeer degelijk uit echter voelen de zijkanten een beetje plastic aan. Het klepje dat het batterij compartiment moet afsluiten is dan ook gemaakt van een dun soort plastic. De bovenkant voelt echter wel goed aan.

Het scrollwiel is zeer precies en werkt vloeiend. Met een klik op het wiel kan er geswitcht worden tussen normaal scrollen en een soort vliegwiel effect. Dat laatste maakt het makkelijk om lange pagina's snel te doorzoeken. Na wat oefening werkt dit ook bijzonder goed moet ik zeggen. Nadeel van deze constructie is echter dat er geen middelste muisknop is. Het scrollwiel kan daarnaast naar links en naar rechts worden gekanteld om ook die kanten op te kunnen "scrollen". Een video van het vliegwiel scrollen kan hier gevonden worden:

Onder het wiel bevind zich een knop die in mac osx het dashboard oproept. Ik heb verder geen idee wat deze knop in windows doet. Aan het einde van de lijn die te zien is op de foto's bevind zich een lampje dat oplicht wanneer de muis op zoek is naar een connectie. Verder doet het lampje eigenlijk niets wat ik jammer vind omdat ik graag zou willen zien wanneer de muis nou aanstaat. Edit: lampje geeft een rode waarschuwing wanneer de batterijen bijna op zijn.

Aan de onderkant bevind zich een aan/uitknop en een connect knop. Wanneer de muis aanstaat en op de connect knop gedrukt wordt verschijnt de muis als zichtbaar apparaat en kan er verbinding gelegd worden. Dit werkt snel en simpel, zelfs android maakt snel verbinding met de muis.

In de logitech software staat een batterij duur van zo'n 75 dagen. Na een dag gebruik zakte dit echter al in naar 69 dagen. Ik neem aan dat dit komt omdat de software denkt in stapjes van 5%. Batterij duur is dus in mijn ogen wel goed te noemen. Ik heb verder geen idee hoe het zit met de energiebesparing. Muis blijft de hele tijd reageren ook als ik deze 20 minuten met rust laat. Edit: Vandaag Woensdag 27 Juni zijn de batterijen bijna op (muis valt soms uit), bij normaal gebruik (4~5 uur gemiddeld per dag denk ik) gaan ze dus zo'n 4 maanden mee.

Ik heb verder wat grotere handen, de muis voelt echter oké aan in me hand; het is duidelijk niet hetzelfde als de G5 die ik eerder gebruikte maar hij voelt echter prima aan. Muis is heeft ook van diezelfde pads die op me G5 zaten waardoor hij vloeiend over elk oppervlak gaat.

Heb jij ook een Logitech Bluetooth Mouse M555b?

Nette productreview!
Misschien de foto's tussen de teksten plaatsen?
En kwam toevallig een typ foutje tegen: '(een macbook, met bluethoot)'.

Succes met de muis :P.
Wat precies is daar fout aan dan? Ik snap het niet helemaal.
Edit: Thanks ;)

Heb trouwens maar die video geembedded weet niet hoe ik dat met de plaatjes moet doen zonder dat ik ze ergens anders moet gaan hosten

[Reactie gewijzigd door lasharor op 20 maart 2012 16:56]

Het is bluetooth.

Voor de rest fijne review om te lezen!
Thanks :)

snel aangepast ;) wel raar dat ik het daar fout doe en dan vervolgens toch goed schrijf :S maarja toch bedankt.

[Reactie gewijzigd door lasharor op 20 maart 2012 16:57]

In het Nederlands ► Blauwtand
Minpuntje: Geen middelste knop bij scrollwiel? Daar is dus dat kleine knopje voor. Is even wennen maar werkt prima.
Nou onder Ik weet dus niet wat die knop in windows doet maar dat knopje onder het scrollwiel laat dus dashboard zien wanneer ik er op klik.

Daarnaast lijkt het me niet echt handig om dat als middelste muisknop te configureren. Maar wellicht komt dat door mijn wat langere vingers.

Het is trouwens wel mogelijk. Alle knoppen zijn met de software veranderbaar.
Maar dat is omdat logitech denkt dat de middelste muisknop niet gebruikt wordt. Op mijn M705 was ie ingesteld als dedicated zoomknop...
Hoe verhoud deze muis zich ten opzichte van een draadloze muis met een aparte USB dongle?

Heb namelijk ook maar 2 USB poorten op mijn nieuwe laptop en twijfel tussen het besteden van 1 poort aan de muis of gebruik te maken van Bluetooth.

Heb twijfel over een bluetooth muis vanwege;
- de batterij duur
- vertraging als de laptop en muis verbinding moeten maken
- het energie verbruik van de laptop.

Zijn deze twijfels terecht?
Ik heb ook gekozen voor deze muis omdat ik dan mijn 2 usb poorten vrij zou houden. Ik heb alleen ervaring met de wat goedkopere usb toggle muizen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze muis beter vind. Maar dat komt denk ik ook door onderandere de pricisie en het scrollwiel.
  • De batterij duur is prima. Hij staat bij mij nog altijd op zo'n 68 dagen na veelvuldig
    gebruik.
  • Vertraging bij het verbinden bedraagd zo'n 2 tot 4 seconden. Moet de muis wel gekoppeld zijn en bluetooth moet aanstaan.
  • Is afhankelijk van je laptop denk ik. Mijn mac is wel relatief zuinig wanneer ik bluetooth gebruik. Dus dat is niet echt storend.
Onder windows 7 64bits houdt deze muis er heel vaak spontaan mee op. Heeft iemand anders daar ervaring mee? Ik moet dan vaak de muis verwijderen uit de hardware lijst en weer opnieuw toevoegen (en dat gaat dan ook nog eens heel vaak fout). Op een andere computer werkt de muis gewoon perfect.

Ik zou deze muis graag goed werkend willen krijgen op google heb ik veel kunnen vinden over problemen met bluetooth en windows7 maar geen oplossing behalve om de energiebesparing voor bluetooth uit te zetten maar dat helpt helemaal niets.....

Erg jammer want ik vind het verder een hele fijne en ergonomische muis :(
Heb dit ook gehad, er was een firmware en driver update voor mijn bluetooth kaartje beschikbaar en hierna heb ik er geen last meer van gehad