Alcatel OT-918 Zwart Review

vladimirN 30 september 2012, laatste update op 30 september 2012, 7.826 views

Alcatel OT-918 Zwart

Pluspunten

• Dual Sim Android smartphone
  • Bediening op het toetsebord na
  • Licht en klein

Minpunten

• (virtuele) toetsenbord
  • Werkt vooralsnog niet met Viber
  • Klein display
  • Beeld en filmkwaliteit
  • 150MB opslagcapaciteit erg karig
  • Irritante virtuele toetsenbord

Alcatel 918D - eerste indruk
Hier volgt een summier overzicht van de Alcatel 918D die ik enkele weken geleden heb aangeschaft bij de grote mediaboer. Het betreft mijn eerste smartphone en veel vergelijkingmateriaal heb ik niet. Aangezien ik sterren niet zoveel zeggend vind, geef ik hier een korte toelichting waarom ik het toestel gekocht heb en wat m'n eerste bevindingen zijn. Ik hoop dat het mensen kan helpen een keuze te maken

Reden voor aanschaf
Daar ieder mobile provider een adder onder het gras heeft zitten wilde ik een mobiele telefeoon met dual sim mogelijkheid voor een schappelijke prijs, zodat je de adders kunt vermijden. Daarnaast wilde ik ook eens met de "techniek mee" en over de volledige smartphone functionaliteit bezitten, om te ervaren wat het is. Zefs als zou de maker van de naar ijn mening mooiste smartphones, Apple, een dual sim telefoon hebben gehad (*) dan zou ik toch voor een android toestel gekozen hebben vanwege het meer open karakter van Android. Combineer je alle wensen dan is de Alcatel 918D een van de weinige opties. Ik heb het toestel los gekocht zodat je het kunt combineren met een veel goedkoper Sim-Only abonnement

(*) Die hebben ze volgens mij nog niet. Correct me if I'm wrong

Soort van gebruik
In het standaard slot gaat een Sim-only abonnement voor het goedkoop bellen, sms-sen en internetten via een Sim only abonnement. Achteraf gezien zou ik mensen aanraden een abonnement te nemen met oneindige data bundel en dan gratis te bellen en te sms-sen vie het internet (met een programmaatje zoals Viber). In het tweede slot heb ik een Pre-paid card zitten voor het gebruik in het buitenland en wanneer ik boven m'n bundel dreig uit te komen.

Batterij duur
Komend van simpele toestellen waarmee je voornamelijk kunt bellen en sms-en valt de batterij duur nogal tegen. M'n conventionele veel kleinere en lichtere mobiel hield het vele dagen vol, zowel bellend als stand by. Deze telefoon houdt het bij intensief gebruik ongeveer een dag vol op een batterij. Dat vind ik persoonlijk onacceptabel kort, maar is een eigenschap van bijna alle smart-phones. Wat ik zo lees is de duur wel vergelijkbaar met ander smart phones. Dit dient natuurlijk over de gehele linie verbeterd te worden.

Interne opslag capaciteit
De interne opslag capaciteit is slechts 150MB. Dit is (veel te) weinig. Helaas zijn veel apps niet standaard verplaatsbaar naar de meegeleverede SD kaart (2GB). Hierdoor heb je heel snel dat je geen nieuwe Apps meer kunt installeren omdat je telefoon vol zit.

Gebruiksgemak
Bediening verloopt wat mij betreft zeer goed op het toetsenvord na. Interface is zeer intuitief en je kunt met gemak accounts, wifi, data gebruik e.d. instellen en apps downloaden. Het virtuele toetsenbord vind ik niet bepaald prettig. Als je een punt (.) wilt invoeren registreert ie nogal vaak de klaar button, waarna je onafzijnde tekst geactiveerd wordt. Dit is nogal irritant. (een iPhone 3G of een Samsung Galaxy die ik geprobeerd heb werken veel prettiger). Je kunt input ook geven middels voice herkenning, dit werkt redelijk.

Camera
Camera en film mogelijkheden van een mobiel zijn voor mij volstrekt oninterresant. Dat is maar goed ook want de foto kwaliteit laat nogal te wensen over en de film kwaliteit is ook al treurig. De helderheid van de lens is uitermate bedroevend wat resulteert in troebelige films en foto's. De helderheid, beeld en film kwaliteit van bijv. de oude iPhone 3G zijn heel veel beter. Kortom: onder de maat en hadden ze er net zo goed af kunnen laten.

Display
Het display is nogal klein. Dat houdt het toestel lekker compact maar is niet bepaald bevorderlijk voor het leesgemak. Je went er wel aan, maar vind het niet optimaal. De helderheid lijkt me prima en zelf in het zonnetje had ik tot nu toe geen noemenswaardige problemen met het bedienen ervan is prima wanneer het bewolkt is maar laat te wensen over in de volle zon. De resoutie is verder beperkt en de hoeveelheid informatie op een pagina houdt niet over. Voor mensen die veel willen lezen en teksten lijkt me een Samsung Galaxy Note (waarvoor je bijna 6 maal deze Alacatel kunt kopen) soiwiezo veel idealer.

Formaat
Het toestel heeft de grootte van een half pakje zakdoekjes en is lekker klein en licht voor een smartphone. Dit heeft wel z'n weerslag op het display (zie boven).

Bellen - SMS
Je kunt ten alle tijden instellen middels welke kaart je willt bellen of SMS-sen. Dat vind ik ideaal. Geluidskwaliteit van het bellen is voldoende.

Beperkingen
Een van de redenen waarom ik het toestel aangeschaft had is Viber. Het bellen over internet middels mVoiP. Bellen via internet konden we 20 jaar geleden al (abeit brak), maar het lijkt slechts de laatste jaren echt een vlucht te nemen. Helaas, helaas, Viber geeft een error tijdens het installeren en blijkt momenteel nog niet te werken. Anderen kunnen me wel horen maar ik krijg zelf geen geluid . Bercihten versturen en ontvangen middels Viber gaat wek zonder probleem.
Alhoewel dit aan de software ligt en niet aan het toestel vind ik het toch een grote tekortkoming.
~[update 14-04] Na een volledig reset naar de fabrieksinstelling en het herinstalleren van Viber, kijg je nog wel de melding dat ie niet ondersteunt wordt, maar werkt Viber opeens wel gewoon. Geen idee wat hier de oorzaak van is

Spelletjes
Angry Birds kun je er redelijk op spelen. bij zeer intensieve levels begint het toestel wel enigszins te haperen, wat vooralsnog geen echte beperking voor het spelverloop heeft.

Voorlopige conclusie
Voor een ieder die op zoek is naar een dual sim Android smart phone, had je beperkt keus. De Alacatel lijkt me een redelijk toestel voor een scherpe prijs. Eenieder die z'n phone ook als (film-)camera gebruikt dient verder te kijken. Grootste beperking vind ik dat Viber de telefoon vooralsnog niet volledig ondersteunt. Grootste beperking is de kleine interne opslagcapaciteit van slechts 150MB. Ondanks alle beperkingen kan ik het toestel vanwege de prijs en de dualsim en Android functionaliteit zonder meer aanraden. Ik raad mensen wel aan om voor zichzelf uit te maken of ze kunen leven met het gebrekkige virtuele toetsenbord en het zeer beperkte opslaggeheugen. Ben je van plan flink veel Apps te installeren, dan dien je verder te kijken.

updates:
-14-04 : Betreft werking Viber met dit toestel
-30-05 : Kwaliteit beeldscherm naar beneden bijgesteld
-30-09: Update betreffende de interne opslag capaciteit (!!!!) (Beoordeling feature set hierdoor naar beneden bijgesteld)

Heb jij ook een Alcatel OT-918 Zwart?

duidelijke review, goed onderbouwt. overweeg het toestel ook aan te schaffen.
Dank je.
Bepaal voor jezelf of je kunt leven met het gebrekkige toetsenbord. Als je dat kunt dan is er geen reden het niet aan te schaffen.
En mede door deze revieuw ook een bezitter van deze telefoon :)
Dank je.

Ik heb de review vandaag wel aangepast (en mn beoordeling gematigd) vanwege de beperkte interne opslag capaciteit van het toestel. Als alle Apps naar de SD kaart verplaatst konden worden dan zou dat overigens geen issue zijn
<mag verwijderd worden>

[Reactie gewijzigd door vladimirN op 30 mei 2012 12:50]

Ik heb dit toestel ook gehaald als een prepaid tele2.
Ik heb een abo zonder internet.
Mijn oude toestel HTC magic begon kuren te krijgen en zocht weer zo'n soort toestel.
Deze is kwa specs beter, en behoorlijk sneller, ben er erg tevreden over.
Toetsenbord is een minpuntje, misschien zal ik een andere proberen.
Ook is dit toestel makkelijk te rooten.
Op veel android versies heb je onder de call instellingen opties voor internet bellen (voip via het sip/etc protocol) deze werken prima, alleen zorgt het gebeld kunnen worden voor een sneller lege accu.

Daarnaast heeft zoiets als google talk tegenwoordig ook al een voice optie, en ik neem aan dat facebook skype gebruikt ? (beide zonder extra accu drain ?)
@bertwin_koele onderbouwD
het gefokte kofschip oid. toch :+ schiet mij maar lek niet goed opgelet denk ik O-)