Arctic Freezer 64 Pro Review

Bliz 5 november 2007, 942 views

Arctic Freezer 64 Pro

Pluspunten

• Betaalbaar
  • relatief stil
  • koelt goed

Minpunten

• soms iets te lawaaierig
  • koelpasta is niet perfect maar goed genoeg. (ik raad aan om even de koelpasta te vervangen als je nog pasta hebt liggen)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Ik heb deze kaar inmiddels een jaar. Ik ben er zeer tevreden mee. Toen ik hem kocht kostte hij 18.75 dit was zeer goedkoop voor zo'n koeler in die tijd :) dus ik had er eentje besteld.

installatie

De koeler is redelijk compact waardoor hij op bijna elk mobo past. gewoon de oude koeler verwijderen en de nieuwe erop doen. Op het koper zit standaard al een beetje koelpasta.

koelen

En die koelpasta is een minpunt, want er zit veel teveel op! Ik heb eerst 2 maanden met deze pasta gedraaid en m'n load temperatuur was 62 graden (koeler op redelijk stil niveau). Toen heb ik maar eens Arctic silver bij de plaatselijke pc shop gehaalt en m'n temps doken naar de 55 graden! :D

Dat is leuk maar m'n idle temperaturen gingen van 35 graden naar 28-30 graden en dat vind ik ook fijn.

Ik heb hem overigens getest op een AMD Athlon 64 X2 4200+ Manchester.

geluid

De computer zit in een kast met een soort rooster, je hoort de koeler dus altijd wel een beetje zoemen. Op een fijne stand (hierop heb ik de temps getest) maakt hij bijna geen geluid de systeemfan komt er nog bovenuit. Maar als ik hem op z'n snelste standje zet is hij niet om aan te horen.

conclusie

Arctic heeft een goed product neergezet, hij is stil, koel en betaalbaar. Ook is hij makkelijk te installeren, hoewel het instructie boekje wel erg simpel is. Als je een zware cpu (65W+) wilt koelen of een stil systeem wilt hebben zou ik voor een andere koeler zoeken want dan is deze niet zo geschikt

Heb jij ook een Arctic Freezer 64 Pro?

Het is ook zeker geen monsterlijke uber-koeler, maar wel eentje met zo ongeveer de beste prijs/prestatie verhouding. Quadcores zou ik er zeker niet mee koelen, maar m'n E6600 @ ~3.5GHz bij 1.4v (= ~100W) houdt ie lekker koel hoor (stressed core temp < 56c).

Als je de fan onder de 1800rpm houdt, is ie inderdaad niet tot amper hoorbaar buiten de kast. Vanaf 2000+ rpm is ie inderdaad lawaaierig ... misschien moet je 'm nog net ffies 'down-tunen' qua rpm ?
Vreemd dat hij bij jou zo slecht koelt, 55 graden met Arctic Silver vind ik nogal hoog. Ik heb een X2 3800+ @ 2.45 GHz met standaard Artic prut (ongeveer 107 Watt@load) en die houdt hij rond de 44. Moet ik wel zeggen dat ik een monsterlijke 250mm-fan in mijn zijpaneel heb ;).
en dat heb ik juis niet ;)
Hmm waarom geen Quadcores ermee koelen ?
Ik heb hem hangen op een Q6600 @ 3,4Ghz en onder load komt hij maar aan de 58c hoor.
Dit is nog wel met de pasta die erbij geleverd word.. (er al op zit)
Dus straks maar eens testen met Arctic Silver 5 (zou wel veel schelen als ik deze revieuw lees)