Panasonic Viera TH-37PV70 Review

mh1956 4 november 2007, 3.303 views

Panasonic Viera TH-37PV70

Pluspunten

• Vormgeving
  • Beeldkwaliteit
  • Scherpte
  • Algehele kleurweergave

Minpunten

• Weergave van huidtinten onder bepaalde omstandigheden niet optimaal
  • Geluid zou wat beter kunnen

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Na ruim drie maanden kijken wil ik jullie graag mijn ervaringen met en indrukken van de Panasonic TH-37PV70 laten weten. Voorheen had ik een 27-inch Sony Trinitron CRT (geen breedbeeld), die met name op scherpte, contrast en zuivere kleurweergave absolute top was.

Aangesloten apparatuur
Panasonic VCR/HDD/DVD-recorder DMR-EH80V, via component (QED Qunex P-CV1) aangesloten
Humax IR-C Fox digitale decoder (Caiway), via SCART (Ixos XHT-601) aangesloten op de TV en via goede kwaliteit coax-kabel (Hirschmann) op het kabelnet

Gebruik
TV en DVD, dus geen games of PC-toepassingen.

Kijkafstand
Ca 3 meter

Vormgeving (8,5)
De geheel zwarte 70-serie van Panasonic vind ik zelf erg fraai. Doordat de speakers onder het beeldscherm zijn weggewerkt oogt het frame zeer strak. De randen spiegelen enigszins, maar niet hinderlijk. Het scherm zelf heeft een spiegelende glasplaat, maar reflecties vallen bij normaal TV-kijken niet echt op, tenzij je er echt op gaat zitten letten.
Helaas oogt de voet wat minder fraai; een beetje te groot voor dit model en jammer genoeg niet draaibaar.

Kwaliteitsindruk (8,5)
Keurig afgewerkt. Geen piepjes en kraakjes. Alle aansluitingen zijn goed bereikbaar en kabels kunnen met behulp van de meegeleverde strips goed weggewerkt worden.

Beeldkwaliteit (8,5)

Kleur 50%
Scherpte 75%
Kleurtemp. Koel
Kleurbeheer Uit

Deze instelling vind ik persoonlijk het meest natuurlijke (lees: minst digitale) beeld opleveren, met de prettigste weergave van huidtinten en de beste detaillering in de donkere vlakken. Wel tekent het beeld wat zachter dan bij de beeldinstelling Normaal, wat niet iedereen zal waarderen, maar ik vind dat juist erg mooi.

Kabel analoog (7)
Redelijk, ruisarm beeld, vanaf 3 m gewoon goed, maar minder scherp en iets minder kleurrijk dan digitaal. Sportuitzendingen (voetbal) zien er matig uit.

Kabel digitaal (8,5)
Kleurrijker en scherper dan het analoge signaal; soms DVD-kwaliteit. Sportwedstrijden zien er meestal prima uit; strak, geen valse contouren, nagenoeg geen bewegingsonscherpte

DVD-weergave (9)
Prachtig, scherp, gedetailleerd, kleurrijk, zeer natuurlijk, uitstekend contrast, maar genadeloos bij kwalitatief mindere DVD's
DVD-recorder geeft op 576p uit; ik laat de Panasonic het beeld upscalen, omdat mijn recorder dat niet kan.

Kleurweergave (9)

Zuiverheid (9,5)
Zeer fraaie, diepe en natuurgetrouwe kleuren. Met name rood springt eruit.
Een speelfilm die mooi laat zien waartoe de TH-37PV70 in staat is, is de Spaanse film Volver met o.a. Penelope Cruz. Prachtige kleuren en zeer scherp beeld!

Huidtinten (7,5)
Minder ben ik echter te spreken over de weergave van huidtinten. Die zijn nogal eens te geel of te oranje, zeker met de beeldinstelling Normaal. Opvallend is dat je dit vooral ziet bij studio-opnames van TV-uitzendingen. Buitenopnames zijn wat dat betreft beter. Met Beeldinstelling Cinema i.c.m. Kleurtemp. Koel krijg ik het beste resultaat voor wat betreft huidtinten.
Door alle kleurfilters die bij veel films op DVD worden toegepast, krijg je daar een heel palet aan huidtinten te zien. Kan daar geen goed oordeel over vellen.

Geluid (7)
Voor normaal gebruik meer dan voldoende. Ik heb deze instelling op ca. 30% staan en dan is alles al goed te volgen. Bij het afspelen van DVD zet ik mijn home cinema set aan.

Teletekst (10)
Super! Dankzij 1500 pagina's geheugen nooit meer wachten. Zelfs de subpagina's zijn via het draaiwiel direct op te roepen.

Wat mij verder nog bevalt:
- voortreffelijke afstandsbediening
- mooi gestyleerde en overzichtelijke menu's
- via de afstandsbediening directe toegang tot het wijzigen van de aspect-ratio
- zappen tussen de TV-kanalen gaat snel (bij analoge ontvangst)
- mogelijkheid om de AV-ingangen een eigen naam (max. 10 tekens) te geven en niet-gebruikte ingangen uit de lijst weg te laten
- voor iedere AV-ingang kun je apart de beeldinstellingen aanpassen en vastleggen

Wat ik graag nog had gezien:
- meer mogelijkheden om kleurbeheer te doen zonder hiervoor in het service menu te moeten duiken
- extra HMDI- of SD-aansluiting aan de zijkant
- een kleinere, fraaiere voet (een beetje te groot voor dit type, is nl. dezelfde die bij de TH-42PV70 geleverd wordt).

Ik was aanvankelijk nogal skeptisch of deze Panasonic de kwaliteit van mijn oude Sony CRT zou kunnen evenaren, laat staan overtreffen. Na drie maanden gebruik moet ik concluderen dat ik niet meer terugverlang naar mijn Sony. De beeldkwaliteit die deze Panasonic in de woonkamer laat zien is zoveel beter dan wat je in de winkel te zien krijgt. Voorwaarde is wel dat je een digitale decoder voor je TV-uitzendingen gebruikt. En ook kwalitatief goede kabels doen een hoop.
Kortom, een zeer goede HD-ready plasma voor relatief weinig geld (1000 - 1100 euro).

Heb jij ook een Panasonic Viera TH-37PV70?

Mooie review :) Ik heb zelf de 42PV70 en ben er ergggg happy mee !!!