Thermalright Ultra-120 Extreme Review

pin_point 4 november 2007, 2.414 views

Thermalright Ultra-120 Extreme

Pluspunten

• Verpakking zonder teveel poes-pas
  • Koelt zeer goed
  • Keuze in kiezen van fan
  • Koeler ziet er netjes afgewerkt uit

Minpunten

• Voor de prijs had er een (stille) koeler bijgemogen
  • FAN lastig te plaatsen (o.a thermaltake armor kasten)
  • Koeler kan te groot zijn (o.a. thermaltake armor kasten die een 25cm fan hebben)
  • Handleiding té beknopt en onduidelijk

Koelvermogen Score: 5
Vrijdag de koeler binnen gekregen (danwel opgehaald), maar wegens tijdgebrek nu pas ingebouwd.

Thuisgekomen de doos losgehaald en eens gekeken wat er nu allemaal precies inzat, alles was keurig netjes verpakt inclusief 3 handleidingen (engels, duits en frans).

Koelvermogen:
Na de koeler gemonteerd en weer terug in de kast had gemonteerd, het systeem maar weer eens opgestart en in de bios gekeken wat voor temperatuur het had. (38 graden). zat wel goed dus en dat was zonder de bij gekochte fan (arctic 12cm met PWM).
In windows komt ie met 100% stress (2× F@H client) met temperaturen van 37 - 36 - 33 graden.

geluidsproductie
Standaard geen FAN dus ook geen geluid

installatiegemak
Mede dankzij zijn enorme formaat en bijkomend gewicht ben je verplicht om je halve systeem af te bouwen en een backplate achter de CPU te plaatsen om te voorkomen dat de koeler je bord meetrekt de afgrond in.

Het installeren van de koeler op de processor ging opzich net zoals het installeren van de stock koeler, alleen moest je nu extra veel kracht zetten om "spring-loaded screws" in de backplate te krijgen.

Het monteren van de FAN was een ander verhaal, ik heb eerst het hele systeem weer ingebouwd en daarna pas de FAN gemonteerd, dit bleek lastiger dan normaal dit omdat ik stom ben geweest en een arctic fan mee heb laten komen (erg stil, maar wijken flink af van de "normale" 12cm FAN's).

compatibiliteit
Tjah, met het inbouwen van deze koeler ben ik verlplicht om m'n kast (thermaltake armor mét 25cm fan) open te laten staan, koeler komt zover naar voren dat de 25cm fan gewoonweg flink in de weg zit, dat wordt dus een vervangend zijpaneel opzoeken.

modbaarheid
Zoals net al gezegd heb ik een arctic fan er aan geplakt, en het was nogal een gemartel om de koeler bovenaan vast te krijgen zonder dat de beugels er onder weer afgleden (en visa versa). óf ik ga iets met tie-wraps fixen of ik ga een andere FAN halen.

prijs
Een erg correcte weergave van de prijs kan ik niet echt geven aangezien ik de koeler rechtstreeks bij de leverancier heb ingekocht, maar toch koelt de koeler érg goed voor de prijs die het gekost heeft.

Heb jij ook een Thermalright Ultra-120 Extreme?

beknopte handleiding ?
ik denk dat ik nieteens de handleiding gelezen heb :)

en ook hangen er bij mij 2 120 mm fans aan lekker gefixed met 2 spanbanden.
Met beknopte handleiding bedoel ik dat de handleiding uitgebreider mocht wezen, heb een paar keer in de handleiding gekeken hoe alles globaal moest zitten.
Ik wil het zijpaneel eventueel wel met je ruilen. Als je interesse hebt moet je me maar ff mailen.

[Reactie gewijzigd door timbry op 4 november 2007 21:15]

Effe kijken of ik het helemaal snap, het verhaal is een beetje onduidelijk namelijk, maar... Je hebt een ventilator op het koelblok zitten en nu past het zijpaneel met een 25cm ventilator erop niet meer. Dan haal je toch gewoon die ventilator van het koelblok af? Dan blaast die 25cm ventilator direct op je processorkoelblok.

- Verder, waarom is de ventilator lastig te plaatsen? Je hebt wel gezegd in je verhaal dat het lastig is maar het 'waarom' heb ik niet gelezen. Dat je een ventilator hebt die zich niet houdt aan de standaard kun je het koelblok natuurlijk niet kwalijk nemen...
- Je hebt het een aantal keer over de (blijkbaar hoge) prijs zonder hem te noemen. Zou je de prijs ergens in je verhaal erbij kunnen zetten? Dan weten we in iedergeval waar we over praten.
- Verder zie ik een aantal nieuwe puntjes bij de goede en slechte eigenschappen staan die je in het verhaal erboven niet behandeld. Als je een goed en duidelijk verhaal wilt schrijven dan mogen er bij de conclusie (want dat is het stukje van de positieve en negatieve eigenschappen) geen nieuwe puntjes te voorschijn komen.

Dit zijn zomaar 3 dingen die mij te binnen schieten na het lezen van je survey. Hopelijk doe je er wat mee zodat je survey weer een stukje duidelijker wordt.

@SirKay: De ventilator zit dus niet op het koelblok maar aan de zijkant. Weer iets dat niet duidelijk is na het lezen van de survey ;) . Een foto of 2 zouden wonderen doen denk ik... En wat ik helemaal bovenaan heb neergezet gaat dan inderdaad niet op.

[Reactie gewijzigd door brute51 op 5 november 2007 09:14]

Volgens mij staat ventilator en 25 cm los van elkaar, want hij blaast het er direct uit naar rear fan, en er staat volgens mij ook niet dat er een verband is tussen die twee..
En trouwens nog een vraagje, heb je hem gelapped?
De 25cm fan zit aan de zijkant van m'n kast (zie Thermaltake armor VA8003 BWS), daardoor kan de kast niet meer dicht met het huidige zijpaneel, hier kan de koeler natuurlijk niets aan doen :).

Over je andere punten, ga ze t.z.t. verwerken :+
quote: SirKay
En trouwens nog een vraagje, heb je hem gelapped?
Nee niet gelapped, mischien in de nabije toekomst :)
gaat het wel passen als je de armor neemt zonder 25 cm fan?? Ik ben namelijk van plan om de 8003bws en de ultra 120 extreme deze week te gaan bestellen... dit gaat dus niet lukken? hoeveel centimeter is hij eigenlijk te groot?

wil je er misschien ff een foto van maken????? :)