Specificaties 17" (1440x900), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 7520G-402G32Mi Review

Brainsz 4 november 2007, laatste update op 7 november 2007, 6.165 views

Acer Aspire 7520G-402G32Mi

Pluspunten

• Groot scherm 17" +DVI-out
  • Presteerd goed
  • 2 antennes voor betere draadloos internet
  • Heel veel schrijfruimte
  • Prijs / kwaliteit verhouding

Minpunten

• Wordt behoorlijk warm
  • Korte accu-duur

Voor me studie had ik redelijke goeie en goedkope laptop nodig. Na een maandje rondzoeken, kreeg ik een nieuwsbrief met daarop een laptop voor 999. Aangeschaft op 27-sept-'07.
Het gaat hier over een Acer Aspire 7520G

CPU: AMD Turion 64 x2 TL-58 (1.9 GHZ, 2x 512KB L2 cache).
Grafische Kaart: up to 1024MB Turbocache Geforce 8400M GS. (op het stickertje van de laptop staat 8400M G).
Ram: 2x 1gb PC2-5300 van Hyundai Electronics (latency 5-5-5-15-20 @ 1.8v)
Monitor: 17" WXGA+ Acer CrystalBrite LCD 1440x900
HDD: 2x Hitachi 160GB serial ATA-150 5400 RPM
DVD Super multi double layer brander
Draadloos internet
0.3 pixel Crystel Eye webcam + Ingebouwde microfoon
Dolby Digital Live boxjes met Acer Subwoofer

Algemene indruk

De installatie van Windows Vista ging vrij snel bij de eerste keer opstarten. Alles word kant en klaar geinstalleerd, alleen voor norton en word-trial moet je een aantal keer op volgende klikken.
Je krijgt er geen recovery cd's/dvd's mee. Dus het is een aanrader om meteen na de installatie een recovery dvd te schrijven. Als je geen dvd's tot je beschikking hebt, maakt dat niet veel uit. Dankzij de uitgebreide Empowering technology van Acer kan je gemakkelijk van alles een back-up maken en de gehele OS met een paar keer klikken recoveren. Hoewel je geen back-up partitie in je computerbeheer ziet, gebruikt Acer ongeveer 6gb voor recovery.

Prestatie

Hoewel er veel mensen zijn die een Intel T5000 /T7000 serie voor hun laptop willen, ben ik heel erg tevreden over de prestaties van de AMD.
Voor zwaardere applicaties of meerdere applicaties die ik tegelijk moet gebruiken, had ik een snelle CPU nodig en de AMD presteerd heel goed.
Windows Prestatie-Index:
Processor AMD Turion(tm) 64 X2 Mobile Technology TL-58 4,7
Geheugen (RAM) 2,00 GB 5,9
Grafisch NVIDIA GeForce 8400M G 3,2
Grafische weergave voor spellen 1023 MB geheugen 3,9
Primaire vaste schijf 4,8

De kloksnelheden verschillen: Zonder netstroom en idle met netstroom is de snelheid 800Mhz. Met netstroom schommeld de snelheid tussen twee standjes, 1600Mhz en 1900Mhz.
De Gefroce 8400MG is een redelijke kaart. CoD4 demo kon hij gemakkelijk alles op medium aan, wel op een resolutie van 800x600. Met grafische programma's heeft hij er totaal geen moeite mee.

Bouwkwaliteit

De nieuwe design van Acer is een lust voor je oog. Door de ronde buigingen kreeg ik het gevoel dat alles een beetje schreef was. Maar dat went wel snel.
De LCD-scherm is superb, de helderheid is behoorlijk hoog, waardoor ik het op 40% helderheid heb gezet. De zon of een andere lichtbron heeft maar een geringe invloed.

Alle onderdelen van de laptop zijn goed vastgemaakt. Waardoor je een stevige indruk krijgt van de laptop.

De touchpad vond ik heel erg irritant. Doordat er geen duidelijk randjes om de touchpad zit, raak je soms in de verwarring waarom je muis niet werkt. Het blijkt dan dat je met je vinger helemaal buiten de touchpad zit, zonder dat je het merkt. Ook tijdens het typen kan je perongeluk de touchpad raken waardoor je muis ergens willekeurig op de tekst klikt, waardoor je verkeerd gaat typen. Dit wendt wel na enige tijd, je kunt de touchpad ook uitschakelen.

De keyboard is nogal raar. Je kan er heel lekker mee typen, maar de meeste toetsen maken een 'tjts' of klik geluid hoe je het ook beschrijft het klinkt gek.

De ingebouwde camera geeft mooie scherpe beelden. Met skype en msn is het heel erg handig!.
Met de ingebouwde microfoon daarin tegen klink ik (volgens iedereen op msn/skype) alsof ik onder water zit. Verder geen duidelijke verklaring voor dat.

Warme en geluid

De laptop word volgens mij mening wel erg warm. Na een uurtje of 2 op je schoot te hebben gehad moet je je benen wel even afkoelen!
Hier zijn de temperatuur lijstje afgezelen met PCwizard.
Voltage CPU : 1.05 V

GPU Temperature : 53 C
GPU Fan : 100%

Hard Disk Temperature Hitachi HTS541616J9SA00 : 44 C
Hard Disk Temperature Hitachi HTS541616J9SA00 : 42 C

Dit zijn de IDLE temperaturen terwijl ik dit review aan het typen ben.

De geluidsproductie is wel acceptabel, ongeveer om de 2/3 minuten gaat ie voor een minuut blazen. Maar herrie maakt ie niet.

Accuduur

Net voordat begon te schrijven met dit preview was mijn accu gehalte op 98% met 1 uur 24 minuten left.
Nu ben ik ongeveer een uur en 10 minuten bezig met het schrijven, (noobie). En ik krijgt steeds waarschuwingen dat de accu laag is.
Ik vind dit een zware tegenvaller.
Als je gamed op accu(geen 3d game inv met speeds) bv een Spider. Dan gaat de accu maximaal een uur precies mee.

Voor 999 heb ik volgens mij een goeie laptop gekocht. Voor 100/200 meer zou ik een intel t7000 serie met GF8600M kunnen aanschaffen, maar ik heb toch ervoor gekozen om voor de 17" te gaan, omdat ik graag meer werkruimte wou hebben.

Heb jij ook een Acer Aspire 7520G-402G32Mi?

First review be gentle
Nette review hoor, heel compleet en duidelijk onderbouwde informatie. Misschien nog een fotootje om het af te maken..?
Vavavond zal ik proberen een aantal foto's te maken. Ik moet hem namelijk even schoonmaken want het zit onder de vingerafdrukken ;(
Leuke review!
Ik heb een hele tijd lopen twijfelen of die TL58 wel wat was. Zou je een SuperPi test kunnen uitvoeren? Gaarne zowel 1M alsook 2M.

Ik heb nu zelf een laptopje van Asus gekocht (Pro50V, T2130 (1,86GHz, Core Duo)),
met 1M zit ik rond de 42sec, 2M op 1,39min.

3dmark06: 1033 pnt (Ati X2300)

[Reactie gewijzigd door Illidan op 4 november 2007 14:21]

Thx voor de positiefe reactie.

Ik heb de superPi gedraaid en voor 1M krijg ik 49.202 sec
Voor 2M krijg ik 1m 53.022 sec

Heel gek dat de T2130 sneller berekend, ik heb daarom de taakbeheer bekeken en tijdens het runnen van superpi is de cpu-gebruik maar 50% dus de volle cpu power gebruikt ie niet.

edit: Ik zal vanavond ook even 3dmark06 installeren en de score posten.

[Reactie gewijzigd door Brainsz op 4 november 2007 15:01]

Nette review hoor!
Heb SuperPi ook een laten lopen na ik deze reactie zag..Mijn laptop doet maar 25 seconden over de 1M.

T7200
2GB 667

[Reactie gewijzigd door schrnz op 21 november 2007 01:42]

Thnx voor de SuperPi score!
Het kan misschien helpen als je die 1M en 2M draait nadat je de laptop opnieuw heb opgestart, kan zomaar een paar seconden schelen, omdat je dan wat minder rotzooi op de achtergrond hebt draaien. Klopt dat SuperPi maar rond de 50% van je CPU vergt, maar dat is juist goed omdat er maar weinig applicaties zijn die je CPU continu voor 100% zullen belasten.

Verder schommelt mijn temp ook tussen de 50 en 60 graden, daar schrok ik nogal van aangezien met desktop CPU (c2d e6600) tussen de 32 en 38 graden zit bij dagelijks gebruik, dat is nogal een verschil. Overigens, ook de harde schijf in mijn laptop zit tussen de 46-50graden. Ik hoop dat dat ding tegen een beetje hitte bestand is :)
Hey Brainzs

nice revieuw, ik heb 3 maanden geleden precies dezelfde laptop gekocht. Ik heb alleen problemen met me videokaart. Zelfs pes 6 kan hij niet normaal draaien. Het beeld is opzich wel ok maar hij hapert erg.. wat voor driver heb jij geinstalleerd? pes6 kon ik op me desktop met geforce 6600 op high spelen maar op me lappie hapert ie al in medium..

groet mendert
De videokaart is 'redelijk' maar echt goed is ie niet. Ik draaide laatste Fifa 08 erop en op laagste settings haperde hij.
Ik heb de orriginele drivers erop die gewoon was meegeleverd.

Deze week ga ik de beta drivers 169.09 installeren, misschien helpt dat een beetje.
De nieuwste drivers is wel een must, de laptop is grafische prestatie flink vooruit gegaan met de 169.09
SuperPI draait maar op 1 core tegelijkertijd, en dus gebruikt 'ie maar 50% CPU power.
Hoi,

Kan je beide geheugen reepjes vervangen of zit er 1 vast op het MB?
Ik zou het echt niet weten
Hey Brainsz...
Ik heb ook de 7520G maar dan met 3gb ram.
Verder vind ik je review ok, maar van al die technische dingen snap ik niet zo veel. :D
Hij bevalt in ieder geval uitstekend.

Groetjes...
Tjah met Windows Vista heb je de extra ram echt nodig. Van de 2gb die ik erin heb is 50-55% ervan constant in gebruik. 3gb of meer is een must voor vista.

En thx voor je positiefe reply!
Oh ja, en met een harde schijf van maar! 160gb... ;)