Asus P535 Review

Dutch_Razor 3 november 2007, 1.773 views

Asus P535

Pluspunten

• 520 Mhz Intel Xscale proc
  • Mooi uiterlijk (uiteraard subjectief)
  • MiniSD slot tot 4GB kaartjes
  • Windows Mobile 6

Minpunten

• Geen HSPDA/UMTS

Veelzijdigheid Score: 5

Ik was al sinds eind 2006 aan het kijken naar een telefoon, maar kon niet echt een goede vinden met met meer functies dan alleen het standaard bellen SMSen e.d. zonder gelijk eruit te zien als een mini-laptop (zoals bv de Palm Treo 759v om maar, no offense, een voorbeeld te noemen). Tegenwoordig met de Prada, Smasung Armani, Touch en iPhone is dit een stuk makkelijker, maar toendertijd was de Asus P525 een van de wenige kon vinde. Aangezien ik dit jaar augustus naar Taiwan zou gaan besloot ik te wachten met de aanschaf, en enige tijd later verscheen de Asus P535 ten tonele.

Pakweg april stond ie bij 4Launch als leverbaar, maar ik heb hem pas gekocht toen ik terugkwam van Taiwan in augustus. De prijs was toendertijd 550 euro, in Taiwan 420 maar men vertelde mij dat ze alleen de Aziatische versie hadden en bovendien geen global warranty konden leveren en besloot ik hem toch maar in Nederland te kopen. (ondanks dat staat er in de garantiekaart dat er 24 maanden global warranty op zit, misschien een mistverstand door t taalverschil of in Taiwan wordt de P535 onder andere garantievoorwaarden verkocht).

Leveringsomvang

De P535 wordt geleverd in een nette blanco witte doos met een fancy doos eromheen zoals ook de Asus moederborden.

In de doos zat een 521MB MiniSD kaart met de Destinator (er zit dus geen Tomtom bij zoals op sommige sites gesuggereerd wodt) kaarten van de Benelux, MiniUSB kabel, een Akron houder die aan een raam bevestigd kan worden met zuignap en een lederen hoesje. (allemaal hier te zien, externe link)

Ook zat er nog een (bedraad) setje goede oordopjes met extra bas uitstulpsel en microfoon in de doos.

Standaard is Windows Mobile 6 voorge´nstalleerd, indien dit niet t geval is is een update te downloaden via de Asus website. Op een Bonus CD staat nog een volledige versie van SPB Backup en wat Asus skins voor WM6 (die ik niet echt mooi vind).

Featureset

De volledige featureset is zo via Google te vinen, maar noemenswaardig zijn de WLAN, GPS en Bluetooth. Verder zijn nog een USB poort, MiniSD slot en 2,5mm headphoneplug aanwezig. WLAN bereik is een stukje minder dan van mijn laptop, t netwerk van de La Fonera, die linksboven in het huis staat, is niet goed bereikbaar als ik linksonder in het huis ben. Daar dient wel bij vermeldt te worden dat de La Fonera router een stuk zwakker is dat andere routers zoals bijvoorbeeld de Linksys WRT54Gl.

GPS bereik in de tuin is goed, maar in huis valt het signaal weg. Dit is zeker onhandig, maar mijn vaders TomTom Go 300 heeft hier ook last van en er zit op de P535 nog een extra GPS antenne-poort. Aangezien er een SiRFstar III chip in de P535 zit denk ik dat een externe antenne het probleem zal verhelpen, maar ik heb dit nog niet geprobeerd.

Het grootste minpunt van de P535 is het missen van UMTS en HSPDA ondersteunig, hierbij zit men vast aan GPRS. Alhoewel UMTS abo's duur zijn en het internetten via GPRS best goed te doen is, zou icm de Vodafone Onbeperkt mobiel bellen voor 10Ą/maand extra het internetten misschien een prettigere ervaring geweest zijn. Anyhow betaal ik nu 10Ą per maand bij mijn perpaid abo bij de Rabobank voor onbeperkt (nouja, 750MB FUP) GPRS.

Prestaties

De opstartijd in ongeveerd 30 tot 40 seconden. In WM6 is de P535 dankzij zijn 520 Mhz Xscale proc ronduit snel, zelfs met Agenda, Notities, Telefoon, MSN, Verkenner en Emoze op de achtergrond is er weinig vertraging te bemerken. Hij had daarna alleen te weinig geheugen toen ik een zwaar Word document erbij opende en de camera trachtte te starten, maar in de praktijk zal dit zelden voorkomen.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit is goed, alles is duidelijk te lezen en foto's en video wordt mooi weergegeven. Enigste nadeel is dat het scherm redelijk reflecteerd, dus niet direct in het volle zonlicht houden dan wordt je verblindt. (ik acht de kans kleind dat dit door de Brando Screen Protector komt)

Bouwkwaliteit, afwerking, ergonomie

De bouwkwaliteit is zeer goed, hij is eergisteren nog op de grond (waar een dun laagje vloerbedekking op zit) gevallen, er was niks aan de hand en hij bleef gewoon aan.

Enigste kleine minpuntje aan de afwerking is dat het frontje niet van geborsteld aluminium is zoals bij zijn grote broertje de P735. Ondanks dit kan ik het niet echt een nadeel noemen, de P735 is in Taiwan ruim 100 euro duurder, in Nederland niet verkrijgbaar en de meest gelijkwaardige phone, de Touch, heeft dit ook niet.

DE P535 pas perfect in mijn hand en is makkelijk te gebruiken, met enige oefening (en een ietwat toelopende wijsvingernagel) is het zelfs mogelijk met de vinger te typen op het onscreen tobo.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid

Gebruik als navigatiesysteem is zo te dien aangezien software + car houder worden meegeleverd en een GPS ontvanger is ingebouwd. Draagbare mediaplayer werkt goed i.c.m. meegeleverde oordopjes die echt een goed geluid geven, eerste keer dat ik ze in deed deed ik ze gauw weer uit omdat ik dacht dat ik was vergeten de radio van de PC speakers uit te zetten.

Mobiliteit en accuduur

De P535 is met zijn afmetingen niet te groot om makkelijk in je zak te doen (met het lederen hoesje erom heen wordt t wel moeilijker), hoesje aan je riem en je merkt er vrij weinig van, alhoewel het wel optvalt als je geen vest of jas draagt.

Accuduur is vrij goed, ik laadt hem ongeveer 1x in de 4 dagen op, voor de rest laat ik hem op standby staan en voeg af en toe iets toe in de agenda of browse op internet. MSN, telefoon, SMS en vrijwel alle andere meldingen worden gewoon afgespeeld tenzij de P535 op stil staat. Op trilstand trilt hij niet bij MSN berichten, maar dat zal denk ik aan WM6 liggen. Wifi heb ik dan wel uitstaan, met issie binnen een uurtje of 5 leeg.

Tot slot

Inmiddels issie voor +- 480 euro t e krijgen, toen ik hem kocht heb ik er 550.50 voor betaald inclusief verzendkosten. Een hoop geld, en men zou moeten overwegen of men de meerprijs voor snellere proc en GPS het waard vind t.o.v. de Touch, en de minderprijs maar het gemis van UMTS/HSPDA t.o.v. andere alternatieven. Ik vind het de prijs zeker waard, alhoewel ik graag een iPhone had gehad wegens het Mac OS en het iets slankere uiterlijk, was die toentertijd 600$ en een unlock was nog niet uit. Bovendien kan deze geen 3rd party apps draaien.

WM6 Programma's die ik kan aanraden zijn o.a.
-Emoze: een freeware (!) synchronisatie programma voor Outlook email, agenda en taken. Een hele verademing t.o.v. windows mobile device centre, dit werkt gewoon, ook over GPRS en wifi, dus zolang de pc aanstaat kan je syncen.
-SPB Mobile Shell: Het Now screen is zeer handig en bied snelle overzichtsinfo, het SPB menu is handig met de handen te bedienen
-SPB GPRS Monitor: Handig om je verbruik in de gaten te houden
-Re's Launcher: iPhone-like launcher met slide-to-unlock. Het Today screen is handiger maar dit ziet er leuk uit :P

Belanrijk: Mocht ik je ovetuigd hebben, vergeet dan niet de nieuwste firmware versie te downloaden, bij versies lager dan 4.8.0 vraagt de telefoonfunctie vaak om een pincode en doet er vervolgens eeuwen over de telefoon aan te zetten, daar wordt je dus niet vrolijk van.

Foto's komen zodra mijn camera is opgeladen

• Logitech Mobile Traveller
  • Brando Screen Protector
  • Windows Vista

Heb jij ook een Asus P535?

Ik zit er ook sterk over te denken deze aan te schaffen.
zeker een net apparaat voor het geld. heeft volgens mij bij elkaar opgeteld, niet veel verschil van een tytn II, alleen dan het toetsenbord en wat minder geheugen.
maar ja die prijs he.

:P