ASRock AMD A75 A75 PRO4 Review

jm20101 2 september 2012, laatste update op 8 november 2012, 942 views

ASRock AMD A75 A75 PRO4

Pluspunten

• Goedkoop
  • Prijs/kwaliteitsverhouding
  • Features zoals USB3.0, UEFI BIOS, THX Audio
  • Solid capacitors

Minpunten

• Tot nu toe geen

Layout Score: 3
Dit is mijn eerste review, reacties zijn altijd welkom!

Inleiding:

Dit moederbord heb ik sinds vorig jaar in mijn bezit.
Mijn systeem was wel aan een upgrade toe, en ik wilde wel weer eens wat nieuws proberen.

Waarom ASRock? ASRock wordt door sommige mensen als een B-merk bestempeld.
Echter heb ik vroeger nooit problemen gehad met ASRock.
Verder zag ik weinig verschillen met dit moederbord en met de wat duurdere moederborden van de bekendste merken.
Vaak beveel ik mensen die een budget (game) pc willen kopen een ASRock moederbord aan.

Wat zit er in de doos?
- Het I/0 Shield
- 2x Sata 6gb/s kabels
- Boekjes en driver DVD
- 3.5mm audio kabel

Het inbouwen ging prima, je kan wel voelen dat er gebruik wordt gemaakt van goedkoop plastic.
Het aansluiten van de voeding kabels ging een beetje stroef maar als het zit, zit het.
Eenmaal ingebouwd wilde het moederbord in een keer starten :)
De installatie van Windows 7 ging prima zonder enige fouten.
Een tip: Zet van tevoren even de drivers op een USB stick.
Mocht er iets niet werken zoals LAN o.i.d. dan kan dat altijd via de usb worden ge´nstalleerd.

Featureset:

Dit moederbord beschikt over XFast555 Technologie, en zal volgens ASRock 5x sneller zijn in RAM, LAN en USB.
Omdat ik zelf geen gebruik maak van deze tooltjes kan ik hier niet veel meer over zeggen.
Wat weinig voorkomt op goedkope moederborden is THX Audio. Het schijnt net te klinken zoals in de studio.
De UEFI BIOS vind ik zeer handig, en werkt goed na de BIOS update. Directx 11 is ook niet vergeten.

Het moederbord heeft 4 USB 3.0 poorten, maar helaas geen mogelijkheid voor front USB 3.0.
Verder heeft het 5 sata-6 aansluitingen wat meer dan genoeg is voor een normale pc.

Voor de overclockers heeft ASRock een power en resetknop op het moederbord zelf zitten.
Daarnaast een display voor eventuele foutcodes, als het moederbord niet goed opstart.

Layout:

Op zich prima, alleen het is jammer dat de front audio aansluiting helemaal in een hoekje zit.
Aangezien dit voor sommige behuizingen (ook de mijne) niet handig is.
Voor de rest is het goed, 4 sata poorten zitten gebogen zodat deze geen last hebben van de grafische kaart.

Een aantal foto's van de heatsinks:

Betrouwbaarheid:

Na een jaar heb ik nog steeds niet tot nauwelijks problemen gehad.
Op dit moment wilt het moederbord af en toe niet booten en geeft code 19.
Dit komt waarschijnlijk omdat ik 3 geheugens in de computer heb zitten.
Het is wel aanbevolen om de BIOS te updaten.
Na de bios te hebben geŘpdatet ging het besturen van de uefi bios stukken beter dan ervoor.

Overklokbaarheid:

Gewoon goed. ASRock heeft een tooltje meegeleverd genaamd 'ASRock eXtreme Tuner Utility'.
Hiermee kan je via de Windows de processor overklokken. Je kan zelfs overklokprofielen maken en opslaan.
Zo kan je bijvoorbeeld tijdens het gamen meer overklokken dan als je gewoon op internet zit.
Helaas staat er niet bij wat de maximale overklok snelheid kan zijn, in de BIOS is dit wel te zien.

Prijs:

Het moederbord heeft een prijs van 70 euro. Wat je voor deze prijs krijgt vind ik meer dan genoeg.
De prestaties verschillen weinig met de wat duurdere moederborden met deze chipset.

Conclusie:

Als je opzoek bent naar een moederbord met een goede prijs/kwaliteitsverhouding raad ik zeker dit moederbord aan.
De functies op het moederbord werken goed. Er zijn genoeg aansluitingen aanwezig.
Voor het gamen is het ook prima geschikt.

Edit: 8-11-12 Een paar foto's toegevoegd

• AMD Athlon II X4 631 Boxed
  • Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1333C9
  • Asus ENGTX550 TI DC/DI/1GD5
  • Cooler Master Silent Pro M600
  • Cooler Master Hyper TX3
  • Seagate Barracuda 7200.14 ST500DM002, 500GB
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een ASRock AMD A75 A75 PRO4?

Dat moederbordje had ik ook met een A3500 processor en deed goed dienst als MM-PC. Vond het jammer dat er geen front USB3 opzat, maar vond het wel leuk dat ik hem met het toetsenbord kon aanzetten vanuit power-off. :)
Valt op te lossen met een Asus bordje, voor +/- 66 euro heb je een Asus plank waar wel een usb3 front header op zit, A75chipset en 4xDimm. Waarom deze plank dan toch zo populair is .... ?
Bedankt voor de reacties!
Ik zal in mijn volgende review wat meer plaatjes toevoegen
Omdat het moederbord al in de pc zit kan ik er niet zoveel foto's van maken
Verder is triple channel niet goed geschikt voor dit moederbord, ik meen ergens gehoord te hebben dat je beter 1,2 of 4 geheugens in de pc kan hebben. Misschien koop ik ooit nog 4GB erbij (ik heb nu 3x4GB) en dan zal ik kijken of het probleempje nog blijft.
Triple channel kan sowieso niet, dat support de geheugencontroller namelijk niet, die doet enkel single of dualchannel. Afhankelijk van je geheugencontroller kan het zijn dat je nu zelfs in single channel draait, omdat je niet beide kanalen even vol hebt zitten. In dat geval is het gunstiger om er gewoon 1 module uit te halen, zodat je dualchannel draait.
Bedankt voor het advies. Ik ga dan 4GB eruit halen. Binnenkort wil ik een upgrade gaan doen naar 16GB.
maar voor de echte zware games van deze tijd raad ik toch een iets wat duurder moederbord aan.
Waarom eigenlijk?

Leuke eerste review, wat extra fotootjes van het bord zelf doen het altijd wel goed trouwens :)
Meestal zijn de scores van wat duurdere moederborden beter in de benchmark programma's. Het tweede pci-e slot is slechts x4 en niet x8. Dat verminderd de prestaties bij meerdere videokaarten en aangezien gamers soms meer dan een videokaart hebben raad ik een duurder moederbord aan.
Het valt mij juist op dat de prijs van een moederbord vrij weinig invloed heeft op de prestaties, zeker nu steeds meer en meer logic naar de CPU verhuist.
Het verschil tussen x4 en x8 is ook al amper merkbaar, dus tenzij je die laatste procentjes winst wil hebben is dat niet echt een reden voor een ugprade.
Dat klopt, ik zal het bij de review weghalen want je kan inderdaad makkelijk games van deze tijd met dit moederbord draaien. Alleen de FPS zullen misschien ietsje minder zijn. Tweakers heeft dit moederbord ook getest in vergelijking met duurdere, zoals een asus maar daar zat amper verschil in.
Prima eerste review!
Op dit moment wilt het moederbord af en toe niet booten en geeft code 19.
Dit komt waarschijnlijk omdat ik 3 geheugens in de computer heb zitten.
Dit lijkt me toch een vervelende eigenschap, maar die zet je niet bij negatieve eigenschappen?

Verder een prima review :)
Waar zit die resetknop?
De resetknop zit naast de power knop, rechts onderaan het moederbord
ik heb dit moederbordje vorige week aangeschaft na de vele positieve reactie op internet.
De prestaties vallen niet tegen en ook de prestaties van de onboard grafische kaart zijn goed.

Wel een raar trekje: als ik eerst de pc aanzet en pas daarna het scherm krijg ik geen beeld (DVI aansluiting)! Aan de geluiden te horen start Windows wel gewoon op en reageert het op toetsenbord invoer. Bestaat hier een oplossing voor? Het gebeurt me namelijk nogal eens en dan moet ik het systeem opnieuw opstarten om weer beeld te krijgen.
Mijn systeem: ASRock A75 pro4 + AMD A8 processor + 4 Gb geheugen + LG DVD + Sweex card reader (via usb op mainboard). Bios versie 2.20, Windows 7.
Misschien is het na een bios update verholpen?
Mijn moederbord is na de bios update naar mijn idee ietsje stabieler geworden.
Zeker in de bios, de oude versie kon niet zo goed samenwerken met mijn draadloze muis.
Omdat ik zelf een X4 631 heb kan ik de onboard niet eens gebruiken maar een bios update is zeker aanbevolen.