Corsair Force GT 120GB Review

Khatarian 20 mei 2012, laatste update op 21 mei 2012, 2.070 views

Corsair Force GT 120GB

Pluspunten

• Snel
  • Betrouwbaar
  • Goede Corsair Support
  • Schaalt zeer goed in Raid 0
  • Mooi rood uiterlijk (persoonlijk)
  • Bijgeleverde adapter
  • 3 jaar garantie
  • Goede prijs/prestatie verhouding
  • Heb ik al gezegd dat ie snel is?

Minpunten

• Langzame uitrol van firmware

Corsair Logo

Nadat mijn OCZ Vertex 2 geen zin had om verder door te gaan met het serveren van data, was het tijd om eens te kijken naar een nieuwe SSD. Ik Had al een tijdje Raid 0 gedraaid op SSD's en die snelheden bevielen mij wel. Gezien ik zeer goede ervaring heb met de kwaliteit van Corsair was de keuze snel gemaakt, ik wilde 2 maal een Force GT hebben.

De Force GT is in verschillende grootten te krijgen, namelijk 60, 90, 120, 180, 240 en 480 GB.

Ik koos de 120 GB versie omdat deze voor mij wat voordeliger te krijgen was, en uiteindelijk toch 2 stuks van wilde hebben voor een Raid 0 opstelling.

Specificaties

HDD leessnelheid: 555MB/s
HDD schrijfsnelheid: 515MB/s
Fabrieksgarantie: 3 jaar carry in

De verpakking

De SSD komt in een klein kartonnen doosje wet een leuke opdruk. Aan de achterkant zit een klein gaatje waardoor je de serienummer van je SSD kan zien. Verder staat er op het doosje de nodige informatie (die overigens allemaal op de site van Corsair te vinden is) en staat er ook duidelijk welke grootte je hebt aangeschaft (voor mij dus de 120 GB versie).

SSD+Verpakking

De Inhoud

In het doosje zit natuurlijk de SSD, deze zit in een plastic 'doos' idee, om de SSD te beschermen en te voorkomen dat deze teveel in het doosje stuitert.
Verder zit er in de verpakking nog een 3.5'' naar 2.5'' adapter met een strak Cosair logo er op en schroefjes om de het hele zaakje te bevestigen. Verder aan papieren zit er een boekje bij waar eigenlijk in staat dat zodra er iets mis is met de SSD dat je contact op moet nemen met Corsair en niet terug moet gaan naar de winkel.

Benchmarks

Ja, nu komt het onderdeel waar de meesten op zitten te wachten, de benchmarks.

Even voor verdere informatie, ik draai dus 2x een Force GT in Raid 0 onder Windows 8 Customer Preview en de SSD's worden als primaire opslag gebruikt. De windows installatie is even oud als dat de customer preview beschikbaar was. Tijdens de benchmarks heb ik geprobeerd zo min mogelijk achtergrond processen te laten lopen.

Als eerste, de ATTO benchmark
ATTO

Zoals je kan zien, zeer goede performance. Het enige vreemde is dat de read snelheden een beetje achter blijven op de write snelheden. Maar alsnog zeer snel.

Na deze veelbelovende resultaten van ATTO komt de welbekende CrystalBenchMark.
CDB

Hier zie je iets vreemds, namelijk de write snelheden die ineens 'laag' zijn. Ik weet niet of dit echt zo is of dat het een fout is van CrystalBenchMark, maar het zij zo.

En dan nu een paar testen van HDTune, namelijk de toegangssnelheden.
HDTune Accestimes
HDTune Extra

Hier is eigenlijk goed te zien dat toegangstijden niet bestaan voor SSD's. Er zijn maar een paar kleine uitschieters naar de 4-5 ms, terwijl dit bij een hardeschijf al rustig op zijn snelste 16-19 ms zijn.
Wat alles precies inhoudt op de onderste screenshot weet ik niet, maar voor degene die het wel interesseert, ik heb het gewoon aan de review toegevoegd. Als iemand me kan uitleggen wat er daar allemaal getest wordt, laat het me vooral weten.

En als laatste voor degene die er in ge´nteresseerd zijn, de Windows performance index cijfertjes, zelf zie ik er niet zoveel waarde van in, maar toch.
WPI
(tumbnail omdat het een iets wat te grote screenshot is voor de review)

Voor als het nog niet duidelijk is, SSD's zijn snel, zet er 2 samen in Raid 0 en je hebt iets wat heel snel is. Tegenwoordig zijn alle SSD's wel snel en gaat het er meer om welke controller je wilt en welk merk je het meeste aanspreekt. Ik koos voor Corsair omdat zij een geweldige support hebben (natuurlijk hoop ik het niet nodig te hebben, maar het is altijd fijn om te hebben). De snelheden die ik met een 'simpele' Raid 0 haal vind ik echt geweldig en bovendien was het ook nog eens goed betaalbaar. De prijs/snelheid vind ik dus erg goed liggen bij deze SSD's. Ook na 2 maanden gebruik zijn de benchmarks nog steeds erg goed. Als ik iemand moest helpen een goede en snelle SSD's uit te zoeken, dan zou ik de Force GT echt aanbevelen.

Heb jij ook een Corsair Force GT 120GB?

mbt aanwezigheid van de Sandforce controller op de disk, nu hoeft dit niet slecht te zijn (heb zelf er goede ervaring mee met een Agility3 120Gb) ... Wat was reden aankoop? De Crucial's zijn zeeeer aantrekkelijk in prijs nu.
De twee grootste redenen waren dat ik deze SSD's kon verkrijgen voor een leuk prijsje en dat ik zeer goede ervaring heb met de support/RMA regeling van Corsair.

Als ik deze SSD's niet zo goedkoop kon krijgen als dat ik ze heb gekregen, dan zou ik waarschijnlijk naar een Crucial gekeken hebben.
Nette overzichterlijke review!

Waarom gaat jou W7 index tot 9.9 (standaard toch 7.9?)
Dat komt omdat ik geen Windows 7 heb, maar Windows 8 en deze gaat wel verder dan een 7.9.
haha oke..ik zag bovenaan W7 staan maar dat is dan vast omdat je W8 niet kan kiezen neem ik aan?
Klopt, en deze SSD's heb ik ook onder W7 gebruikt. Hier kreeg ik wel een 7.9 voor de SSD's. Maar de snelheden die ik in W8 haal zijn hoger dan in W7.

Ook had ik bij de installatie van W8 geen problemen met Raid drivers en dergelijken.
Ik had deze ssd eerst ook en telkens ik uit de slaapstand kwam, kreeg ik een bsod(f4) en telkens ik in sluimerstand ging, bsod A0.(Alleen met de Intel rst drivers, niet met de MS ahci drivers). De laatste firmware was ge´nstalleerd(1.3.3). Heb jij die problemen dan niet? Ik heb de force gt dan verwisseld voor een Samsung 830 en sindsdien heb ik die bsod's niet meer.

Verder een goede duidelijke review.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 21 mei 2012 01:45]

Kun je de Instellingen van de Raid misschien nog delen? Chipset, Driver, AHCI/SATA, Firmware versie/updates, want heb zelf nog wel eens de ervaring dat de Windows installatie op een SSD-Raid voor problemen zorgt. en hij het liefst een HDD er bij wil zien voor de Boot loader ofzo..
Alles zit aangesloten op een 990FX chipset van het Asus Crosshair Formula V moederbord.
Ik heb in de BIOS de chipset op RAID gezet en verder zo de RAID 0 ingesteld.
Op de SSD's staat de 1.3 Firmware en van mijn moederbord gebruik ik de 1301 BIOS.
Tijdens de installatie van Windows 7 en 8 had ik er geen HDD bijhangen en de Bootloader staat gewoon op de SSDs.

Ik hoop dat je hier genoeg informatie aan hebt.