Microsoft Wireless Entertainment Desktop 8000 Review

Grzzl 22 december 2007, laatste update op 26 april 2010, 2.964 views

Microsoft Wireless Entertainment Desktop 8000

Pluspunten

• Typen
  • functionaliteit

Minpunten

• prijs vs afwerking
  • Levensduur batterijen toetsenbord.

Ik ben sinds een maand in het bezit van dit toetsenbord. De reden waarom ik hem kocht was het feit dat de toetsen verlicht zijn en het toetsenbord toch draadloos is. Bovendien kleurt het bord fraai bij mijn monitor. Wat toetsenborden en muizen betreft ben ik een echte gadgetfreak, de voorganger was dan ook een logitech diNovo Edge, waar ik hem regelmatig mee zal vergelijken.

De muis
De muis is van goede kwaliteit. De vorm laat hem ongestraft zowel door links- als door rechtshandigen gebruiken. Het is wel wennen aan het forward-knopje wat nu aan de rechterkant van de muis zit en niet achter elkaar aan één kant. Dit draagt wel bij aan het linkshandige karakter, maar ik ben er na een maand nog steeds niet aan gewend.
De muis moet in de Logitech MX Revolution zonder meer zijn meerdere erkennen. De logitech heeft een betere ergonomie (alleen voor rechtshandigen) en meer knoppen. Aan deze knoppen kunnen meer functies worden toegekend, zoals windows+tab voor Vista's Flip-3D. Dit kan niet met de Microsoft tegenhanger. Beiden herkennen wel de uitvoerende applicatie, waar de functies van de toetsen aan aangepast kunnen worden. Persoonlijk vind ik dit geweldig. Ik was hieraan al verslaafd nadat ik zeven jaar geleden een Kensington muis had aangeschaft.

Scrollwiel.
Het scrollwiel van de Logitech kan softwarematig op zowel klikken als vrijdraaien gezet worden, ook met softwareherkenning. Een geweldige functie. Ik heb reviews gelezen waarin de Microsoft nogal gekraakt werd doordat deze zonder klik relatief stroef draait. Ik persoonlijk vind het wel wat hebben en was er snel aan gewend. Vrijdraaien heeft ook zijn nadelen (regelmatig ongewild scrollen) en dit stroeve vind ik beter aanvoelen dan een klik. De klik met het scrollwiel is vrij slecht te actualiseren, je drukt hem vrij snel onder een verkeerde hoek in, waardoor je horizontaal scrolt of de klik niet geaccepteerd wordt. Het valt me op dat je hem sowieso onder een bepaalde hoek moet indrukken om de klik te activeren. Dit zijn overigens maar kleine probleempjes.

Beweging
Ik gebruik geen muismat en moet constateren dat de Microsoft langer goed blijft glijden over mijn bureau dan enig andere muis die ik ooit heb gehad. Mijn bureau is van ahorn met zijdeglans afwerking. Veel muizen doen het niet op dit type oppervlak. De Microsoft wel, maar "hakkelt" wel eens. Erg irritant als je een nauwkeurige beweging probeert te maken. Ook dit moet je niet belangrijker maken dan het is, het gebeurt weinig en een aantal keer was dat door een haartje voor de sensor. De muis plus scrollwiel ondanks bovenstaande een voldoende. De MX is daarentegen een heel ander kaliber. De software laat helaas niet toe dat je het toetsenbord met de Logitech muis gebruikt. Het is ook geen gezicht.

Toetsenbord
Ik ben een toetsenbordridder. Ik schrijf boeken en heb - uiteraard - een weblog waar ik toch wel zo'n drie à vijf keer per week iets intik. Daarentegen kan ik niet met tien vingers typen maar haal een zeer redelijke snelheid met het beroemde drie-vinger systeem.

Zowel de Edge als deze ramplank hebben "laptoptoetsen" Dit is mijn persoonlijke voorkeur voor toetsen,door de kortere inslag kan ik veel sneller tikken. Bijna sneller dan ik kan denken, terwijl ik op full-travel keys nog niet de helft van die snelheid haal.

In eerste instantie vond ik het toetsenbord lawaaiiger tikken dan mijn Edge, ondanks de nogal schreeuwerige tekst op de doos dat dit de stilste toetsen ooit zijn. Normale toetsenborden gaan slechter tikken wanneer ze meer "ingeslagen" worden, zo ook de Edge. Dit toetsenbord daarentegen is steeds beter gaan tikken. Mijn vingers vliegen in een moordtempo over de toetsen wanneer ik de wereld van iets kundig wil maken. Om heel eerlijk te zijn is dat dan ook de enige reden waarom ik de Edge niet weer op zijn oude stekkie heb teruggezet. Ik typ hier sneller en met minder fouten op, dan op welk ander toetsenbord ook.

De speciale- en functietoetsen zijn zogenaamde softkeys. Gewoon oppervlak wat aanraakgevoelig is. Dit is niet mooi en niet handig. Door mijn drie-vinger systeem wil ik nog wel eens onbedoeld de esc aantikken. Het is verder niet hinderlijk in het gebruik, het oogt alleen goedkoop. Een aantal softkeys zijn in te stellen op elke gewenste functie. Helaas gebruik ik dat nooit omdat ik altijd vergeet welk nummer ook al weer wat doet.

De media-center toetsen zijn wel volledige toetsen en ook te programmeren. De muistoetsen werken verbazend goed. Het toetsenbord is dus uitstekend te gebruiken voor een HTPC. Ik heb nog niet geprobeerd om het ding op mijn Playstation 3 aan te sluiten. De cursor toetsen kan je ook omschakelen naar gamepad toetsen.

Uiterlijk
Zowel de muis als het bord hebben een zilverkleurige afwerking met mediumgrijze accenten. Het is netjes, ingetogen en smaakvol. Helaas oogt het (vooral de toetsen) een beetje goedkoop. Wat wordt versterkt doordat de verlichte letters niet mooi en strak zijn. Door de letters heen zie je de onderliggende structuur van de toetsen, wat een slordig en lelijk gezicht is. Daarbij komt ook nog dat mijn linker shift toets niet goed uitgesneden is waardoor er een miezerig en rafelig sliertje licht naar buiten komt. Zware minpunten als je op vormgeving kickt zoals ik doe.
De verlichting gloeit à lá Creative Zen langzaam op wanneer je het toetsenbord nadert met je handen. (op ongeveer 5 - 10 cm afstand). In het oplichten zie je stapjes, wat weer goedkoop oogt. (De zen doet dat veel beter).

Bluetooth
Het toetsenbord is gekoppeld door middel van Bluetooth. De sofware laat niet toe dat je er ook een headset oid op aansluit. Minpunten. Heel misschien doe ik iets niet goed.

Batterijen
Zwaar waardeloos. Binnen twee dagen is het ding leeggetrokken en als ik een even doortik zelfs na één dag. Het ding laat niet toe dat je hem tussendoor oplaadt. Op een gegeven moment valt de verlichting uit en dan moet je hem relatief spoedig aan de lader leggen. Je kan dan wel in tegenstelling tot de Edge doorwerken. Daarentegen doet de Edge het drie maanden op een lading. Die verlichting en "proximity sensor" zal wel veel stroom gebruiken. Toch moet dit beter kunnen. Wanneer ik het toetsenbord oplaad, zet ik ook de muis erop. Ik weet dus niet hoelang die meegaat.

Drivers
Geen problemen ondervonden onder Vista. (Het zou een schande zijn geweest wanneer wel). Wel moet stompzinnig genoeg je Logitech Orbit webcam aangesloten zijn, anders hangt de installatie.
Vreemd, héél vreemd. Gelukkig dat ik er toevallig achter kwam.

Bios.
Je kan je bios niet instellen met dit toetsenbord.

Het toetsenbord is een fraai en goed product. Toch vind ik persoonlijk dat het wat afwerking betreft voor ¤230,- wel wat beter mag. De afwerking van de Edge is veel en veel mooier. De muis is niet slecht, maar zeker geen topmuis zoals de MX Revolution. Ook heb ik het idee dat het product niet helemaal af is. Om kosten te drukken hebben ze hier en daar duidelijke afkortingen genomen en dat vind ik niet terecht voor dat bedrag.

Het gebruik van het toetsenbord zorgt er wel voor dat het ding hier nog wel een tijdje in functie blijft. Het beste wat ik ooit gebruikt heb.

update:
Na een paar maanden in gebruik te hebben gehad heb ik de desktop weer verwijderd en ben ik weer terug naar de Logitech DiNovo Edge gegaan. De verlichting van het toetsenbord blijft maar heel kort branden en hoewel het rode lampje van de waarschuwing voor lage batterijspanning gloeide, kan je nog wel een paar dagen doortikken. Dit is niet acceptabel. Ook hakkelde de muis regelmatig maar wat ik storender vond is dat windows+tab (flip-3d) niet ingesteld kan worden met deze muis. Daarbij komt ook nog dat de windows toets in het midden onderaan zit, dus om windows-tab handmatig te typen, moet je wel een "spagaat" maken.

Ik heb ook het oordeel verlaagd, want het is wel een erg duur toetsenbord voor zijn mogelijkheden en gebruiksplezier. De DiNovo is een paar klasses beter

Het toetsenbord is niet klein. Het is een 24" scherm.

Heb jij ook een Microsoft Wireless Entertainment Desktop 8000?

Ziet er leuk uit, maar vind 230 euro gekkenwerk voor een tb+muis :)
Jammer dat je geen fotos erbij hebt.
Goeie review!
Dank je. Ik zal kijken of ik er wat eigen foto's bij kan plaatsen.
In het donker zou ook wel tof zijn voor erbij ;)
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar...
Dat was het eerste waar ik aan dacht. Kom morgen even terug.
Nette review, alleen ben ik ook benieuwd naar wat foto's.Verder prima en uitgebreid.
mooie uitgebreide survey en inderdaad, 230¤ is best veel geld voor een tb+ muis.. maar overtuig me met de fotos ;)
Prettig leesbare review. Ik vind het knap dat je, ondanks de contra's inzake afwerking, prijs etc, bij mij toch een overwegend positief gevoel achterlaat over dit bord. Ik ga het toch eens in overweging nemen.

Overigens ben ik nu ook wel benieuwd naar je boeken en weblog :+
Een product is meer dan de som van de details. Iets wat je bij reviews nogal eens wil vergeten. Het bord is absoluut goed. Het had alleen mooier gekund. Over de muis ben ik wat minder enthousiast, hoewel dat soepele glijden vind ik wel heel cool. De functionaliteit en rechtshandige ergonomie is iets wat logitech beter gedaan heeft. Dat is ook wat ik wilde uitdrukken.

Mijn boeken staan op het punt uitgegeven te gaan worden. Ze moeten nog geredigeerd worden.
Mijn weblog is http://struikelaar.nl

[Reactie gewijzigd door Grzzl op 2 november 2007 13:22]

Ziet er SUPERTOF uit zo in het donker!
Echt een vet ding..... Super!
Bedankt voor de mooie fotos!
Dank voor de review, ik overweeg dit toetsenbord ook.

Ik heb in de winkel destijds ook met het touchpad met de Edge van Logitech gespeeld.
Dit omdat ik hem ook voor HTPC gebruik wil gebruiken. En dat was best goed te doen.

Het touchpad gedeelte is bij dit kb heel anders. Vond je deze beter werken dan het touchpad gedeelte van de Edge?
Is het sowieso te gebruiken om een beetje te navigeren door menus e.d op een htpc?
Ik heb deze nooit aangesloten op een HTPC, maar ik vind de muisbesturing prima. Lees: het gaat net zo goed als bij een goede glijpad van een laptop.

Van de Edge vind ik de besturing ook prima, vooral het scrollen is leuk geïmplementeerd. De volume toets reageert wat traag op de edge. Het volume lijkt ook niet zo'n bereik te hebben als ik met de 8000 heb.

Voor HTPC acht ik beide even goed geschikt (ik gebruik de Edge nu op mijn Playstation 3)

De verlichting van de 8000 is natuurlijk wel cool als je in het donker na de film nog even zit te internetten.

[Reactie gewijzigd door Grzzl op 2 november 2007 15:20]

Echt prachtig om te zien, Heb zelf het veel goedkopere maar ook verlichte Microsoft Reclusa toetsenbord maar dit slaat alles.Thanks.
  • Lees: het gaat net zo goed als bij een goede glijpad van een laptop.
Ik zie de werking nog niet zo hemaal voor me, want het touchpad van een laptop is vele malen groter dan het vlakje op dit keyboard?

Ik zie hem nog maar 2 keer in de pricewatch staan dus in de winkel zal hij nog wel niet liggen denk ik.
Ja veel notebooks hebben idd een grotere touchpad, maar dat maakt imho niet veel uit.
Ik heb hem bij Alternate vandaan.