Corsair Obsidian 650D Review

brainovic 16 maart 2012, laatste update op 16 maart 2012, 1.682 views

Corsair Obsidian 650D

Pluspunten

• Mooi, solide, ruim, modbaar, goed kabelmanagement. Met een paar leuke extraatjes zoals front USB3.0, een HD-bay aan de bovenkant, fanswitch en uitneembaar stoffilter. Makkelijk te openen, mooi verpakt.

Minpunten

• Aantal kleine schoonheidsfouten in de afwerking (sluit niet helemaal goed aan), gevoelig voor stof en (vet)vlekjes, krasgevoelig.

Ik heb deze behuizing nu een week, dus tijd om er eens wat over te vertellen. Allereerst de motivatie. Om eerlijk te zijn heb ik deze kast voornamelijk op het uiterlijk gekozen. Natuurlijk speelt de binnenkant ook een rol, maar ik heb (nog) geen systeem waar een dergelijke grote kast noodzakelijk voor zou zijn. Wel wilde ik mijn Phenom II X4 overklokken, waardoor ruimte nodig was voor een grote koeling (Scythe Mugen 2 Rev. B) en een goede airflow ook handig zou zijn.

Bij Corsair mag je er van uit gaan dat de behuizingen uitstekend verpakt zijn. Grote doos met piepschuim uiteraard, maar ook een mooie stoffen zak voor over de kast. De handleiding is summier, maar door het gebruiksgemak eigenlijk ook overbodig. Dit alles geldt overigens voor de Graphite 600T, die ik enkele weken geleden voor een klant in elkaar heb gezet.

Inbouwen is een klein feestje met deze kast. Aan de achterkant is zeer veel ruimte voor kabelmanagement, waardoor alles er strak uit blijft zien. Dat wordt mede vergemakkelijkt door de rubberen gaten voor de kabels. De bays zijn lekker ruim en makkelijk in gebruik, en eventueel is de onderste nog verplaatsbaar. De kast staat op voetjes, waardoor er ook aan de onderzijde nog wat mogelijkheid is voor luchtverplaatsing. Hij is erg ruim, en daarmee zeer geschikt voor mensen die veel hardware kwijt willen. Wat ik persoonlijk erg prettig vind is het feit dat de zijpanelen door middel van twee 'klikhendels' open te maken zijn, waardoor je zeer gemakkelijk de kast open kunt maken om iets bij te plaatsen, schoon te maken of een kabeltje te leggen. Een van de zijpanelen heeft een Window, wat ik gewoon sexy vind :9~ .

De kast komt standaard met 3 fans: 200mm aan de voorkant, 200mm aan de bovenkant en 120mm aan de achterzijde. Deze maken niet bijzonder veel herrie, maar superstil zijn ze ook niet te noemen. Leuk extraatje is dat deze aangesloten kunnen worden op de 'fancontroller', al is dit niet meer dan een hi-med-lo schakelaar in de bay aan de bovenkant. Deze bay heeft trouwens ook de mogelijkheid om een SATA-schijf in te plaatsen. Ik gebruik hem zelf als 'kamertje' voor mijn USB-sticks :P. De fan aan de voorkant heeft een stoffilter dat er makkelijk uit te klikken is om schoon te maken. De fan aan de bovenkant heeft dat overigens niet, terwijl daar volgens mij juist eerder stof zal komen.

De 650D heeft een paar kleine schoonheidsfoutjes. Er zit her en der wat speling tussen de panelen (bijvoorbeeld tussen voor- en zijkant) waardoor er soms wat stof tussen gaan zitten. Hoewel de buitenkant ('brushed aluminium') er heel gelikt uitziet, wordt het wel snel vies (met name vetvlekjes) en ook krassen blijven sneller zitten naar mijn idee. Regelmatig schoonmaken/bijhouden is dus wel vereist.
Als je heel veel kabels hebt lopen dan kan het nog een kunst zijn om het backpanel er goed sluitend op te krijgen. Zo niet, dan heb je een klein beetje speling tussen de voor- en zijkant.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze kast, met name over het uiterlijk, het gebruiksgemak en de interne mogelijkheden. Daar betaal je ook wel flink voor, maar dat is voor ieder een persoonlijke afweging of dat het waard is. Een CM 690II Advanced heb je voor wat minder geld, en die heeft ook veel van de eigenschappen van deze Obsidian 650D. Toch is de Obsidian naar mijn idee net wat mooier, ruimer en gemakkelijker en heeft hij een paar leuke 'foefjes'.

Tot zover mijn eerste review. Commentaar en vragen zijn natuurlijk altijd welkom.

Heb jij ook een Corsair Obsidian 650D?

Reviews door de redactie

Goede review, leuk om te lezen! Wellicht ook een 650D voor mij, ben nog erg zoekende!