Specificaties all-in-one (Kleur) met WiFi - Bekijk alle specificaties

HP PhotoSmart 5510 e-All-in-One Review

Jheroun 16 maart 2012, laatste update op 30 september 2013, 6.135 views

HP PhotoSmart 5510 e-All-in-One

Pluspunten

• Zeer betaalbaar
  • Wireless en e-printen
  • Behulpzaam touchscreen

Minpunten

• Ietwat pushy driver
  • Printkwaliteit voor mij prima maar onderzoek beter als je hoge eisen hebt
  • Hield er na anderhalf jaar mee op.

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 2
Inktverbruik Score: 3
Update 2: Printer doet het weer, lees onderin voor tips!
Printer momenteel stuk, lees onderin voor meer info!

Overview en zoektocht
Wegens het haperen van een oudere HP all in one (die het 8 jaar uitgehouden had!) moest ik ineens op zoek naar een nieuwe printer. Ik had een redelijk duidelijk wensenlijstje: het ding moest kunnen printen, scannen en kopieren, kunnen e-printen (printen via sturen van een mailtje, ivm de vele apparaten in ons huis), de mogelijkheid hebben om te scannen naar een SD card, en passen op de plank in onze meterkast waar ook de oude printer stond.

Omdat de oude HP het lang had volgehouden had ik eerst hun site eens bekeken en in de pricewatch gezocht naar soortgelijke apparaten maar dat leide tot duizeligheid wegens de vele verschillende types, subtypes en prijsverschillen. Omdat ik het ding snel wilde hebben (er moesten binnen een paar dagen boardingpasses geprint worden) ben ik maar eens een kijkje gaan nemen in de mediamarkt. Waarbij twee dingen opvielen: de mediamarkt zou een dag later weer een BTW weg ermee actie hebben, en HP had nog een paar dagen een geld terug voor je oude printer actie lopen. Na de diverse typen die daar in de winkel stonden te hebben vergeleken viel de keus op de 5510e, die voldeed aan alle eisen die ik had.

Installatie
Bij de installatie bleek al dat het ding meer kon dan ik dacht. De stappen die je moet doorlopen via het touchscreen van de printer zijn simpel en het ding gaf mij begrijpelijke tips en adviezen. Binnen no time hing het ding in mijn wireless netwerk, was het e-print adres geregistreerd, waren de daarvoor te gebruiken gegevens via e-print door HP gestuurd en afgedrukt en had het ding zich na een geprinte testpagina te printen gekalibreerd. En dat SD slot bleek eigenlijk niet eens nodig aangezien je ook via wireless kan scannen naar PC's toe. Netjes.

De driver CD heb ik voor configuratie op PC's niet gebruikt, via de HP site was dat makkelijk te downloaden (ook in een core-driver versie zonder allerlei extra zut) de desktop (Windows Vista) en twee laptops (Windows 7) in ons huis zagen de printer zonder problemen in het netwerk hangen, telefoons en iPad konden printen via de e-print mogelijkheid (hoewel de iPad hem geloof ik ook via de wireless ziet, maar ik print zelden vanaf dat ding).

Minpuntje uit die driver is wel (uiteraard) dat hij standaard een continue actief ding op je PC laat draaien die kan printen, scans kan ontvangen, je inktverbruik bij wil houden en allerlei updates wil geven, dat heb ik dus zoveel mogelijk uitgezet.

Resultaat na installatie is een printer die alleen aan het stopcontact hangt en de rest via wireless doet. Ik ben tevreden.

E-print/wireless veiligheid?
Omdat velen in mijn omgeving zich afvragen of ze door E-print niet een continue ratelende printer in huis hebben wegens spam hier nog een paar specifieke dingen over. Wat je krijgt is een mailadres bij HP waar je dingen heen kan sturen die dan vervolgens naar je printer worden gestuurd en afgedrukt. Via de HP site kan je een whitelist maken, daar staan dus is mijn geval maar een stuk of vier adressen op, de rest van de wereld kan, ook al achterhalen ze het mailadres van de printer, geen printopdrachten sturen. HP zelf is ook bezig met allerlei diensten (sudoku abonnement, kortingsbonnen, andere reclamedingen) maar die kan je vooralsnog allemaal uitzetten.

Voor zover ik heb gemerkt kan je niet instellen wie er vanuit je Wlan wel of niet mag printen, dus mocht je om wat voor reden dan ook een open wifi netwerk hebben dan is het niet handig om deze printer daarin te hangen, tenzij je iedereen printmogelijkheden wil geven :)

Print en scankwaliteit
Mijn toepassing is alleen gericht op het afdrukken van zo af en toe een routebeschrijving, concertkaartjes, boardingpasses en het maken van kopies van dingen als contracten en bonnen. Scannen wordt vooral gebruikt om kopies te maken, scannen naar PC heb ik met het ding nog niet gedaan, dat is iets dat ik één keer per jaar wil ofzo dus het apparaat moet het wel kunnen maar hoge eisen stel ik daar niet aan.

Foto's heb ik er niet mee geprint (er zal wel wat fotopapier bij), maar gezien de prijs van het apparaat zullen er voor foto's vast betere printers zijn.

Ik ben behoorlijk happy met het apparaat, hij doet wat hij moet doen zonder gedoe met kabels of onhandige drivers. Daarbij speelt uiteraard mee dat hij mij door de combinatie van geen BTW en geld terug van HP maar ongeveer 6 tientjes heeft gekost. Ook voor de prijs in de pricewatch (op moment van schrijven 85 euro) vind ik dit een goede deal.

Voor huis tuin en keukengebruik voldoet de printer fantastisch, mensen die vanuit foto of grafische hoek iets zoeken zullen wellicht minder tevreden zijn, maar dat lijkt me niet meer dan logisch in deze prijsklasse.

UPDATE

Inmiddels is het ding stuk. Na anderhalf jaar komt er geen zwarte inkt meer uit. Dat diende zichzelf aan doordat een print wazig werd, een herprint leverde een lege pagina op. Alle tests die in de printer zaten veranderden daar niets aan. Omdat het natuurlijk best mogelijk is dat de inkt echt op is ben ik daarop een nieuwe set inkpatronen gaan halen (voor 35 euro). Ook dat mocht niet baten. Bij de verschillende tests kwam wel wat kleureninkt op het papier maar zwart dus niet.

Via de HP support pagina voor dit apparaat kom je al snel te weten dat dit kennelijk een bekend euvel is, de genoemde oplossingen helpen allemaal niet (nieuwe inktpatronen, printkop reinigen, etc). De inktest geeft inmiddels wel aan dat de zwarte inkt halfleeg is (er is nog geen stip uitgekomen) en dat de drie kleurpatronen bijna leeg zijn (daar zijn dus alleen een viertal testpagina's mee afgedrukt). Laatste stap die dan overblijft is met support contact opnemen, waarna HP meldt dat de garantie verlopen is. Verder doorklikken leert dat reparatie/vervanginskosten meer dan 100 euro zijn. Over en uit dus.

Algemene conclusie: voor de 6 tientjes die ik er toen voor betaald heb is het een best acceptabel wegwerpproduct maar het is eigenlijk van de zotte dat je tegenwoordig kennelijk beter een nieuwe printer kan kopen als de inkt op is dan dat je er nieuwe inktpatronen inzet. Ik kan een rotexemplaar te pakken hebben maar aangezien dit een bekend euvel lijkt neem ik aan dat het aan de bouwkwaliteit ligt. Jammer, functioneel was hij prima. Zonde van de 35 euro die ik vorige week aan inkt heb uitgegeven.

De volgende wordt dus geen HP, dat is duidelijk. En het wordt ook een wat duurdere, misschien gaat die langer dan anderhalf jaar mee.

Update 2

Sinds een tijdje doet het ding het weer. Na de voorgaande episode heb ik de stekker uit het ding gehaald. Een paar weken later wilde ik de inktpatronen er uit halen, daarvoor moet het apparaat eerst aan, toen besloot ik ook nog maar een keer een testpagina te proberen en warempel: er kwam ook weer zwart uit. Sindsdien doet hij het weer. Dus, heb jij ook dit probleem, haal de spanning er een tijd vanaf en probeer het dan nog een keer. Weinig wetenschappelijk maar wellicht helpt het.

• Acer Aspire Timeline 1830T
  • Alternate PC met Vista
  • Cisco E4200 wireless router
  • Sony Vaio VPCF11Z1E
  • Windows 7

Heb jij ook een HP PhotoSmart 5510 e-All-in-One?

Ik kan mij ook aansluiten in de rij van ontevreden HP gebruikers. Mijn HP5510e weigert sedert enige tijd ook maar iets in zwart af te drukken. Overduidelijk dus een HP-probleem. Dit komt gewoon teveel voor. En uiteraard alleen als de garantieperiode voorbij is maar wel in een tijdsbestek waarin een printer zeker niet afgeschreven dient te zijn en mee moet kunnen. Kortom dus een baggerproduct
Hoeveel kost een nieuwe inkt cartridge voor deze printer?
Stomtoevallig heb ik er vandaag eentje gekocht :) Wel bij de mediamarkt dus het kan vast goedkoper maar een normale vulling kost per kleur een tientje (250 paginas) en een xl vulling kost twee tientjes (550 paginas). Ze hadden ook een pakket em alle vier de kleuren in xl variant voor 65 euro, maar ik had alleen een zwarte nodig.
Ik ben ook op zoek naar een vervanger van mijn huidige printer.
Mijn oog is dan ook gevallen op deze printer.
Maar als ik de reviews op internet lees is niet iedereen tevreden over deze printer.
ik lees dat er veel problemen zijn met papier wat scheef gaat tijdens printen.
Is dit probleem nog steeds aanwezig, en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik heb dat dan in ieder geval tot nog toe niet opgemerkt. Het komt wel vaak wat nauw met de instellingen bij de invoertray, daar zit vaak zo'n plastic versteldingetje, als dat niet goed zit pakt hij het papier scheef. Wij gebruiken het ding voor het printen van concertkaartjes, routebeschrijvingen en af en toe een documentje of kopietje, dus dat komt sowieso niet zo nauw.

Wij zijn nog steeds tevreden met het ding. Goedkoop en hij doet het.
Nuttige review, bedankt, ik denk dat ik er ook maar eens een ga bestellen, want mijn HP PSC-1110 heeft het ook begeven. En het WLAN- en e-printen lijkt me erg handig, of lijkt vooral mijn vrouw erg handig zodat ze niet elke keer mijn PC hoeft aan te zetten als ze wat wil printen.
citaat: "maar het is eigenlijk van de zotte dat je tegenwoordig kennelijk beter een nieuwe printer kan kopen als de inkt op is dan dat je er nieuwe inktpatronen inzet. Ik kan een rotexemplaar te pakken hebben maar aangezien dit een bekend euvel lijkt neem ik aan dat het aan de bouwkwaliteit ligt. Jammer, functioneel was hij prima. Zonde van de 35 euro die ik vorige week aan inkt heb uitgegeven."

Het is eigenlijk nog veel erger dan zot: welke grondstoffen, energie en milieulast (verpakking, plastics, enz) zijn er weer eens verspild voor een wegwerpproduct. Duurzaamheid is niet alleen een mooi principe, maar alles in onze wereld schreeuwt om aub de duurzaamheid van producten te herwaarderen. HP is dus blijkbaar nog niet mee.
Inderdaad. De volgende printer wordt dus geen HP, dat hebben ze wel bereikt. Ik ga denk ik ook wel voor een iets duurder type, het was wel een goedkoop printertje en daarmee werk ik zelf natuurlijk ook een beetje mee aan de hele wegwerpcultuur.
Ik heb deze printer nu al een redelijke tijd en ben er inmiddels zeer ontevreden over. De inkt bleek op te zijn vorlgens het het besturingsprogramma, maar toen ik de cardridge er uit haalde en vervolgens terug deed, was er ineens weer genoeg inkt.

Inmiddels doen ook de bekende problemen zich voor: Zwart wit print wordt deels tot helemaal niet afgedrukt. Ik krijg meestal een halve print en dan gaat het mis en worden alle afbeeldingen licht magenta ipv zwart afgedrukt. Ook de invoer problemen blijven voorkomen. Ik moet het papier regelmatig een zetje geven, voordat de printer het papier oppakt. Daarnaast isdubbelzijdig printen een ramp, want de invoer is constant iets scheef, met als gevolg dat de voor en achterzeide niet registeren.

Mijn advies: Niet kopen!

Als je een functionerende printer zoekt, zoek dan een andere uit, die niet van hp is.
Vriend ik kan me aansluiten bij je club. De mijne is ook zojuist gestorven. Zelfde probleem met het zwart en ook gezeik met je kleur is bijna leeg na een paar keer een test pagina te hebben afgedrukt. Ik ga hem begraven
Ik moet nog een update doen. Hij doet het hier weer. Tip: trek de stekker er uit en laat hem een aantal dagen uitstaan en check dan nog eens. Ik had hem ook al afgeschreven en uitgezet. Een paar weken later wilde ik even de inktpatronen eruit halen om aan iemand anders te geven en toen dacht ik, ik probeer nog een testafdruk en sindsdien doet hij het weer wel. Dus laat hem eens een tijdje zonder stroom erop staan en probeer het dan nog eens ;)
wtf rly? een paar dagen nog wel. die gast bij HP zei dat je cartridges eruit moest halen, stroom eraf, 10 min wachten en weer proberen. zo zou het inktsysteem zich moeten resetten. hebben jou catridges nu meer inktinhoud nu dan voor die storing?
Geen idee, sorry :) Ik had het ding al opgegeven dus hij stond helemaal uit, wellicht was tien minuten ook genoeg geweest maar hij heeft misschien wel weken uitgestaan hier dus hoe het met de inkt was weet ik echt niet meer.