MSI Megabook PR200-012NL Review

boeboe1 1 november 2007, 1.235 views

MSI Megabook PR200-012NL

Pluspunten

• Batterij duur;
  • Geluidsniveau;
  • Hoeveelheid geheugen;
  • Grootte van de harde schijf.

Minpunten

• De handleiding. Die zit er nl. nauwelijks bij. Alleen on-line kun je meer informatie vinden.

Ik moet zeggen dat ik het een fijne laptop vind. Stil, klein, licht, lange batterij duur (tot 5 uur op de zuinige stand) en met veel intern geheugen en een grote harde schijf voor dit geld. Ook de adapter is licht. Ook wel fijn als je veel op reis bent.
Toch zitten er ook nadelen aan:
- het touchpad kon niet uit. Ik kon het nergens vinden. Met als gevolg dat je met het typen nog wel eens per ongeluk met je duim er op komt, en vervolgens kompleet ergens anders in het document aan het typen bent. De helpdesk wees me in de goede richting.
Het blijkt dat ik toch het touchpad kan uitzetten.
Fn+F3 doet de truuk. Helaas nergens terug te vinden in de online handleidingen, maar dat euvel is dus verholpen.

- Het systeem draait onder Vista. Het probleem hiermee is dat de draadloze netwerkadapter problemen veroorzaakt in je netwerk thuis. Let wel. Dit is een probleem van Vista en niet van de compu (zie ook www.sitecom.com bij veel gestelde vragen. Met service pack 1 van Vista zal dit in de toekomst wel opgelost zijn, maar tot die tijd gebruik ik XP.

Als gevolg hiervan wilde ik er Windows XP Pro opzetten. Dit kreeg ik eerst niet voor elkaar, aangezien de harde schijf niet ontdekt wordt tijdens de XP installatie. Je krijgt het er gewoon niet op. Pas na twee weken zoeken kreeg ik via allerlei programmaatjes de SATA drivers uit de Intell chipset software gedistileerd, zodat ik er XP op kon zetten. Ze staan nl. niet op de MSI site. De helpdesk leidde mij naar de Intel site, maar hier zitten de SATA drivers verpakt in een package.

Zoals gezegd. Eerst kreeg ik het niet voor elkaar, maar omdat ik de harde schijf al geformateerd had en mijn ghost image niet geaccepteerd werd (zal wel met vista te maken hebben gehad) heb ik de RECOVERY DVD moeten gebruiken. Het vreemde hiervan was dat de Nederlandse Taal niet beschikbaar was. Alleen Engels. Kortom: na het gebruik van mijn recovery DVD had ik een Engelse vista laptop.
Ik het met de MSI helpdesk in NL gebeld en ik krijg een NL recovery DVD, zodat ik hem weer Vista NL Business kan maken.
Erg netjes dus.

Over het geheel genomen ben ik zeker happy met mijn laptop, ik zou hem zo weer kopen.
Dan de onderdelen:
Beeld: echt goed. Onder XP gebruik ik zelf nooit Clear Type, omdat ik dat slechter vind dan alle effecten gewoon uit. Onder Vista maakt het vreemd genoeg wel uit en is Clear Type beter.
Geluid: goed, het is natuurlijk geen boombox, maar voor zo'n kleintje prima. De "uitgang" is goed. Zodra je je stereo aansluit ziet hij dit direct en kun je allerlei instellingen kiezen.
Snelheid: super, maar ja wat wil je met 2 Gig intern en een Duo centrino.
Vormgeving: zelf vind ik hem mooi, maar mijn vrouw vindt de letter MSI niet zo mooi. Ik zou zeggen, kijk zelf. Plaatjes genoeg.
Degelijkheid: ja, ik heb hem een maand. Voordeel vind ik in ieder geval dat er geen "clipjes" op zitten om hem bevoorbeeld dicht te houden. Gewoon geen dingen die uitsteken of snel kapot kunnen gaan. Ik denk dus dat ie wel een lang leven heeft. (een maand in bezit)
Dan het tweede min-puntje, de engelse recovery DVD.
Ik het net met de MSI helpdesk in NL gebeld en ik krijg een NL recovery DVD.
Erg netjes dus.

Heb jij ook een MSI Megabook PR200-012NL?

wat zijn de specs dan?

Verbinding (overige) Modem

Besturingssysteem Windows Vista Business

Kleuren Zilver, Zwart

Bijzonderheden Webcam
Vergeet de HDMI niet! Heb zelf de YA editie in het (vies) groen, en met een T5250 proc. Kan je perfect HD 720p content mee bekijken en ziet er perfect uit! De hoofdtelefoonuitgang aan de voorkant is tevens een optische uitgang tbv de home cinema. Heb' m al open gehad om te kijken hoe ik er een T7500 in kan zetten. Lijkt me een eitje. En is dan per saldo goedkoper dan deze versie (900 euro voor de groene, T7500 is 200 euro, 50 eur terug voor m'n T5250). Geheuger en hd zijn gelijk. Verschil is dan nog vista HP ipv business.

[Reactie gewijzigd door miloman op 27 december 2007 15:19]

Het lijkt mij dat het mechanisme om het scherm dicht te houden meer de voorduren heeft dan "clipjes". En een clipje steekt nauwelijks uit en je vervoert een laptop toch met enige voorzichtigheid en in een tas.