Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Review

stijn1309 17 maart 2012, laatste update op 17 maart 2012, 1.421 views

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Pluspunten

• Nieuwste firmware op de schijf!
  • Supersnel!

Minpunten

• zijn er na mijn mening (nog) niet

Reden van aanschaf:
De reden voor mij om voor een SSD te kijken was met namen de snelheidsverbetering voor het OS.
Zelf heb ik afgelopen zomer een nieuwe laptop aangeschaft met daarin 8GB werkgeheugen en een nieuwe serie i7 processor. Toen waren de SSD's toch nog wat te duur voor mijn gevoel en had ik te weinig aan 128GB opslag. Ik heb voor de M4 gekozen ivm prijs/kwaliteit. Ook heb ik een SATA-600 poort in mijn laptop dus kan ik het maximale uit de schijf halen.

Waarom nu toch een SSD?
De prijs voor de 128GB SSD was 150,- en nu kon BTO ook nog een caddy leveren zodat ik mijn brander kon vervangen voor mijn huidige interne hardeschijf van 500GB. Dit zorgt ervoor dat ik toch genoeg opslagruimte heb en de brander kan ik in mijn laptop wel missen, aangezien ik ook nog een aparte brander heb.

Installeren van de SSD:
Na het monteren van de SSD in de laptop, Windows 7 hierop ge´nstalleerd. Dit ging zoals verwacht zonder problemen. Om met mijn SSD hopelijk een lang en snel leven te hebben heb ik ervoor gekozen om alle documenten/afbeeldingen en dergelijke op mijn 2de traditionele hardeschijf te zetten. Vooraf wel mijn twijfels gehad of dat ik dit lekker vond werken, maar na het goed instellen hiervan merk ik niet eens dat die documenten op de 2de hardeschijf staan.

Gebruik SSD:
Dat windows nu opstart in minder dan 20 seconden (misschien nog wel korter geen stopwatch erbij gehad) is een verademing!

Ik heb een speedtest gedaan met AS SSD en deze waarden waren toen goed. Ik weet ze niet meer precies dus om ze dan hier neer te zetten zou zinloos zijn. Ik zal later nog een keer een speedtest doen en hiervan een screenshot toevoegen.

Heb toch opnieuw de AS SSD benchmark opnieuw gedraaid voor de review. Ik heb hem 2x uitgevoerd. De eerste keer had ik AS SSD opgestart vanaf mijn tweede traditionele harddeschijf. Dit resulteerde in 478,34MB/s lezen en 196,88MB/s schrijven (afbeelding van de gehele test hieronder bijgevoegd).

Nadat ik AS SSD had opgestart vanaf mijn SSD waren de test resultaten als volgt:
501,66MB/s lezen en 200,53MB/s schrijven. (afbeelding van de gehele test hieronder bijgevoegd).

Na de installatie nog wel even op internet gezocht wat je allemaal kon 'tweaken' in windows om de levensduur en performance van de SSD te verhogen. Alles wat ik kon vinden doet Windows 7 eigenlijk allemaal vanzelf wanneer het een SSD aantreft. Het enige dat ik nog heb gedaan is systeem herstel uitgezet in windows, omdat dit niet goed schijnt te werken met SSD's. Het maken van herstelpunten is uiteraard geen probleem alleen het terug zetten zou ervoor zorgen dat de SSD instabiel wordt. Een volledige backup maken zou wel goed werken i.c.m. een SSD.

Op mijn SSD stond al de nieuwste firmware toen ik hem installeerde dus heb geen ervaring met het update van de firmware hiervan.

Heb jij ook een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB?

Pastte deze "dikke"ssd bij jou gewoon in je laptop? in de meeste laptops passen namelijk alleen de "slim" modellen van crucial....
Een normale harddisk is ook gewoon 9,5mm. Waarom zou deze 9,5mm dikke SSD dan niet passen?

Alleen bij de platte notebooks wil er nog wel is een ruimtegebrek zijn voor de "dikke" schijven.
Ik begrijp niet wat je bedoeld met "dikke" hij is net zo groot als een normale laptop harddeschijf.
" Voor het installeren was ik vergeten te kijken of de BIOS wel op AHCI stond maar gelukkig heeft waarschijnlijk mijn bios dit direct goed gezet. Anders moet je een herinstallatie van windows doen."

Dit is naar mijn weten ook mogelijk in het register.

Mooi en duidelijk geschreven review!
Toch is het gek he, dat een kale windows 98SE installatie op een schone 300mhz pentium ˛˛k in 20 seconde bootte.

Ik gebruik eigenlijk 100% van de tijd hibernate ipv restart, en daarnaast zie ik wel uit naar een sneller bios.

prima review, dank.
Ben wel benieuwd hoe je de snelheidsverbetering van je OS ervaart, dat was tenslotte reden tot aankoop, en afgezien van de opstartsnelheid bij een schone windowsinstallatie (waarvan de tijd vnl door het bios bepaald wordt) geef je eigenlijk vrij weinig info over snelheidsverbeteringen in het OS zelf.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 23 maart 2012 13:05]

Nu ik een SSD heb en erop let hoe lang eigenlijk het booten duurt valt mij inderdaad ook op dat de BIOS gedeelte nu 50% van de laadtijd is. Snellere bios heeft dus ook zeker mijn voorkeur!

Denk alleen dat dat natuurlijk makkelijker is gezegd dan door fabrikanten is gerealiseerd :D. Wellicht dat je een mogelijkheid in de bios moet hebben waarmee je ervoor kan zorgen dat hij niet moet checken op nieuwe/veranderde hardware. Denk dat daar nog wel iets te halen valt!
Heb je wel quickboot aan staan in je BIOS?
Mijn notebook is de BIOS voorbij binnen 5 sec, en dat duurt zeker 15 sec als ik quickboot uit heb.
Eerlijk gezegd nog nooit naar gezocht... zal er is naar kijken.
Bedankt voor de tip!
Mijn Notebook is ook erg snel de bios voorbij, staat een asus logo en dan boot hij windows al.

Echter mijn gigabyte EX58-UD5 laad de bios dan checked die mijn schijven dan laad die de ahci bios en dan pas gaat tie door. Daar gaat een hoop tijd verloren.