Specificaties 4,65" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium Review

Blauw 14 maart 2012, laatste update op 14 maart 2012, 1.016 views

Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium

Pluspunten

• ICS is snel, mooi en sexy
  • Chrome is een uitstekende browser
  • Fantastische GPS die erg sterk werkt
  • Groot helder scherm
  • Goeie batterijduur

Minpunten

• Camera doet niks speciaals
  • Incidentele crashes van ICS
  • Kleine ruimte tussen achterklepje en de batterij maken een beetje onverzorgde indruk

Laat ik beginnen door te stellen dat ik een telefoon een vrij persoonlijk apparaat vind. Dat is misschien nogal een inkopper, maar ik ben erg gehecht aan mijn telefoon. Dit werd de afgelopen twee jaar versterkt door de iPhone 3GS die ik in bezit had. Veel apps, soepele no-nonsense navigatie en veel gebruiksgemak.

Maar daar gaat deze review natuurlijk niet over ;-)

De dag dat je in een winkel een nieuwe telefoon mag uitkiezen is een vrij spannend moment, en tot ik de bewuste T-Mobile winkel binnen zou stappen had ik niet 100% exact voor ogen of ik nog wel met een iPhone naar buiten zou gaan. Laat ik dit proces even met jullie doornemen, vanuit Nexus perspectief.

Android
You either love it or hate it. Ik was nooit een groot fan van Android, vooral niet met Sense. Het hele geheel deed mij toch een beetje aan als een onfrisse clone van iOS met het gebrek aan smoothness en geniaal intuitieve interface. Voor mensen die daarom niet naar de Nexus willen kijken: ga snel een toestel lenen en er mee spelen. Of kijk het informatieve filmpje in de T.net review. ICS 4.05 heeft een enorme boost ondergaan, en dit toestel is niet voorzien van rare (Sense) skins erbovenop. ICS is stabiel, mooi en sexy. Het is in geen enkel opzicht slechter of minder soepel dan iOS.

Scherm
Sinds ik de Nexus in m'n bezit heb krijg ik vaak commentaar op de grootte van het scherm. Dit is een nogal persoonlijke benadering. Het scherm is inderdaad erg groot. Dit is een nadeel als je - zoals ik - vrij kleine handen hebt. De Nexus is hierdoor met name aan de bovenkant, en als je rechtshandig bent aan de linkerbovenhoek lastig te bedienen met een duim. Daartegenover staat dat je een scherm hebt dat kraakhelder is, goed anticipeert op licht/donker situaties en er gewoon goed uit ziet. En oja; je kunt er makkelijk een website mee vinden, of mee navigeren vanuit de auto zonder de hele tijd te moeten turen.

Chrome
Ik moet bekennen dat ik zelfs na 2 jaar intensief iPhone gebruik nog atlijd een hekel had aan Safari. Waarom dit is is mij nooit helemaal duidelijk geworden, want in principe werkt het zoals het werkt. Wat op de Nexus echter een verademing is is Chrome. Hoewel Chrome nog een opportunistisch 'beta' stickertje heeft gekregen van Google is dit een zr volwassen en snelle browser die ook in sync kan blijven met andere Chrome sessies (bijvoorbeeld op je desktop).

Play
De Market is zeer recent van naam gewisseld en heet nu Play. Voordeel van apps is dat je ze automatisch kunt laten bijwerken. Dit heeft als voordeel dat je niet de hele tijd apps zit up te daten zoals op de iPhone (vervelend als je niet van rode bolletjes houdt die boven de iconen zweven) en werkt gewoon goed en snel.

Smile!
De camera start an-sich vrij vlot, maar maakt dan vaak opvallend beroerde foto's. Jammer. Mocht je een incidentele fotograaf zijn en de camera niet mee hebben om alleen op je allermooist op de foto te staan dan doet ie wel wat ie moet doen.

Minder apps
De market van Android heeft minder apps. Nu kun je dit een grof nadeel vinden, maar de belangrijkste apps zijn gewoon vindbaar (NU.nl, NS, Twitter, Foursquare, Faceboo, WhatsApp, Wunderlist, ING bankieren to name a few). Nu denk je wellicht: nou en? Nou, dit is voor veel casual iPhone gebruikers een reden om Android te wantrouwen. Deed ik ook toen ik er nog geen had. Nadeel: er zijn minder apps beschikbaar. Dus (nog) geen Instagr.am of Trein.

Batterij
Hier hoor ik meerdere mensen over klagen, maar zonder al te veel te kloten met de settings (RFID uit) heb ik gewoon een prima batterijduur. De telefoon komt de dag meestal makkelijk door, met 's ochtends Spotify, in de middag wat mail/tweets/whatsapps en 's avonds wat browsen e.d.

Negatieve eigenschappen? Ja ook.

Het lijkt Samsung te zijn gebeurd dat ze een mooi scherm, behuizing en hardware hadden gekozen dat ze het dekseltje aan de achterkant wat hebben afgeraffeld. Dit lijkt niet 100% strak om de behuizing te zitten. Dit is eigenlijk een regelrechte misser die afbreuk doet aan de prachtige lijnen in het design. Andere zaken? Nou, Android is tot nu toe 2x gecrasht. Maar iOS deed dat ook wel eens.

Wat ik een storerendere factor vind is de gebrekkige Exchange sync. Deze telefoon is duidelijk niet gemaakt voor Exchange, en je hebt eigenlijk een aparte applicatie nodig vanuit de market om dit helemaal 100% goed voor elkaar te krijgen. Dat maakt m als business phone gelijk een stukje minder interessant.

Kortom: ik stond in de winkel, en overtuigd door (een deel van) bovengenoemde argumenten ben ik naar buiten gelopen met mijn gloednieuwe Nexus. Het heeft mij veel scheve blikken opgeleverd van mijn Apple-gekke collega's, maar ik ben eigenlijk heel blij met alle functionaliteit en de veelzijdige wereld die voor mij is open gegaan.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium?

Leuke review, maar wat ik me af vraag is waar je op baseert dat Exchange niet goed ondersteund wordt? Ik gebruik de GN voor 2 e-mailaccounts en Exchange werkt hier net zo goed als op mijn 3GS namelijk.
Dat wil ik ook graag weten, ik vind ICS prima werken met een Exchange mailbox.
Ik vind het tov. De iPhone minder werken omdat ik in de eerste instantie geen agenda had, mn contacten niet waren gesynct en je de afgedwongen instellingen van de Exchange beheerder (wachtwoord voor unlock) niet uit kunt zetten, zelfs al zet je alle sync uit. Dat is irritant.
Agena werkt bij mij ook perfect, eigenlijk alles. wachtwoord voor unlock is ook uit te zetten bij mij. echter is dit ook een instelling binnen de exchange omgeving. als dit verplicht word dan kan het inderdaad niet worden uitgeschakeld.
Sterker: Exchange werkt beter op mijn Galaxy Nexus (ICS 4.0.3) dan op iOS. Mensen sturen mij regelmatig agenda updates. Deze worden door ICS netjes verwerkt, terwijl iOS geen updates maakte in je agenda waardoor je afspraken miste of op de verkeerde plek op je afspraak staat te wachten. Voor mij de reden om van iOS naar Android over te stappen. Werkt hier perfect dus!

[Reactie gewijzigd door SebasFM op 16 maart 2012 00:34]