Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 226CW Zwart Review

Bartmeteenb 28 november 2007, laatste update op 4 december 2007, 7.433 views

Samsung Syncmaster 226CW Zwart

Pluspunten

• 16:10 breedbeeld
  • Kleuren
  • Dynamic Contrast
  • Bouw- en beeldkwaliteit (geen dodepixel o.i.d., stevig)

Minpunten

• Prijs (toen vrij duur, valt nu mee)
  • Niet in hoogte te verstellen

Algemene indruk
Ik kwam van een IIyama 17" CRT, want deze nam eigenlijk teveel ruimte in beslag op mijn nieuwe bureau. Ik wilde al een tijdje overstappen op TFT, maar had er nog niet echt de mogelijkheid voor gehad. In vergelijking tot m'n CRT, is dit echt een verademing. Vooral omdat het scherm breedbeeld is, gewoon ideaal! De eerste keer dat ik 'm op m'n bureau had staan was 't echt van: wow, hij is toch wel heel groot... Maar dat is natuurlijk alleen maar positief!

Featureset
Dit was redelijk simpel, niet al te veel extra's. VGA en DVI kabeltjes meegeleverd, voeding snoer uiteraard, een CD voor drivers en kleuren presets, een doekje om je scherm mee schoon te maken (vond ik persoonlijk erg handig) en nog een duidelijke handleiding hoe je de voet moet bevestigen (heel handig systeem trouwens, gewoon ff lipje omhoog en draaien maar).

Kleurweergave
Kleurweergave is naar mijn mening hartstikke goed. I.c.m. met Avivo van ATI kan je alles helemaal naar eigen wens instellen. Ik heb momenteel het dynamic contrast profiel ingesteld (via menutje van scherm zelf), en dan kan je geen kleuren aanpassen. Ik vind de kleuren er erg goed uitkomen, vooral zwart is lekker donker zwart. Ten opzichte van de 226BW heeft dit scherm een betere gamut (wat dat precies inhoud weet ik ook niet...), maar het schijnt te helpen (zie andere reviews). Ik heb het verschil niet zelf gezien.

Contrast en helderheid
Dit is ook prima in orde. Via het Dynamic Contrast profiel stelt het scherm automatisch helderheid en contrast in, aan de hand van wat je aan het doen bent. Is er veel donker op je scherm in bijv. een film, dan wordt de helderheid een eind teruggeschroeft, waardoor je geen onnodig stroomverbruik hebt en de kleurweergave alleen maar beter is voor de donkere kleuren.

Ghosting
Totaal geen last van.

Pixeldefecten
Kheb 't scherm nu een week staan, en geen defecte pixels kunnen ontdekken. Gelijk op het begin even goed gecontroleerd, maar kon nix vinden. Prima dus!

Bouwkwaliteit en afwerking
Ook hartstikke goed, voet is stevig, geen last van backlight bleeding (althans, minimaal), alles ziet er solide uit. Het aan en uit knopje voelt wat minder stevig aan, maar daar hoef je gelukkig ook maar heel zacht op te drukken. Dus problemen zal het niet opleveren. Het ledje achter de aan en uitknop vind ik persoonlijk juist zacht, en niet fel. Ik ervaar het absoluut niet als storend. Mocht je dat wel vinden dan kan je het scherm natuurlijk altijd uit zetten :). De letters van het scherm zijn niet vel wit, maar een soort lichtgrijs waardoor ze niet zo erg opvallen maar wel te lezen zijn. Er zitten verder 2 stickers op (rechtboven), en die zitten ook bij mij scheef :P. Ik vind het niet zo storend, dus ik laat ze er voorlopig opzitten. Ik vind het wel jammer dat het scherm niet in hoogte te verstellen is. Maar dit is natuurlijk simpel te verhelpen met een steuntje eronder.

Vormgeving
Ik was eerst een beetje bang dat die silveren balk onderaan 't scherm teveel af zou steken bij het verder gehele zwarte design van 't scherm, maar dit is absoluut niet zo. Het staat juist wel mooi, breekt 't zwarte weer een beetje. Zoals op de foto misschien ook wel te zien is, is het schem vrijwel exact even breed als mijn Logitech G11 (en dus ook de G15). Best breed dus.

De prijs was wat minder geweldig dan de rest van het scherm. Ik heb 'm voor 324 euro bij Cool-Prices gekocht. Ik vind wel dat het scherm zijn geld waard is, maar het blijft natuurlijk een hoop geld.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 226CW Zwart?

Hij is wel kantelbaar. :)
Krijg nou wat joh! Je moet blijkbaar toch iets harder doordrukken dan ik had verwacht. Mijn fout, bedankt voor de tip!
Hoe is je verticale kijkhoek, als je er recht voor zit, zie je dan al verschil boven/onder? Ik wel :/.
Niet als ik er echt recht voor zit, dan zie ik niet zoveel verschil. Het is alleen een beetje lastig omdat je 'm op de goede hoogte moet zetten, maar inderdaad, als ik er iets te ver boven of onder zit zie je wel snel verschil in kleur. Ik heb dat dan ook weer meer als ik er te ver onder zit, van boven valt het reuze mee.
Heb je er een paar foto's van? Ben van plan deze aan te schaffen.
Wat is het verschil tussen de 226CW en de 226BW dan ? Deze nieuwer ?
Deze is inderdaad nieuwer. Het voordeel van een CW t.o.z. van een BW is de kleurweergave (beter gamut(CCFL) ofzo) en bij de BW circuleren verschillende kwaliteits versies (S beste, A slechtste geloof ik). Bij de CW zijn alle schermen van dezelfde kwaliteit.
dus eigenlijk is dit scherm gewoon NOG beter dan de 226BW?! of is er een ander punt waar de CW dan weer minder op scoort?
Inderdaad mooi scherm, heb hem hier ook. ;)
Nog last van die vuile scheve stickers rechts boven? :|
hahah...bij jullie ook zo'n blauwe ?

Pulk wel voorzichtig, anders meteen krassen in je scherm!

Niet dat die dr op den duur niet inkomen...zwart hoogglans plasic vraagt er gewoon om...
Ik heb er idd 2 stickers opzitten (Color Innovation en Energystar+windows Vista) maar kan me er niet erg aan storen. Ze zitten trouwens niet zo heel erg scheef, maar recht is het ook niet te noemen :P.

EDIT: Omdat ik toch wel verleid werd door jullie commentaar, heb ik ze er maar afgehaald :P. Ging trouwens erg makkelijk, geen krasje o.i.d. Ook nagenoeg geen plakresten :).

[Reactie gewijzigd door Bartmeteenb op 29 november 2007 00:18]