Specificaties 120mm diameter met 31dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Hyper 212 EVO Review

mercury17 14 maart 2012, laatste update op 14 maart 2012, 4.351 views

Cooler Master Hyper 212 EVO

Pluspunten

• Koelt uitstekend en produceert erg weinig geluid.

Minpunten

• Verpakking niet compleet, montage is een ramp en gebruiksaanwijzing is onduidelijk.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Ondanks het feit dat de koeltoren wat breedte betreft vrij smal is t.o.v. andere koelers die ik tot nu toe heb geïnstalleerd, koelt deze uitstekend. Ik heb hem gemonteerd op een Intel Core i7 2600.

Mijn beoordeling van de montage van deze koeler is voornamelijk negatief uitgepakt door de manier waarop de backplate gemonteerd wordt.
Deze moet d.m.v. van afstandsbusjes met een draadeind daaraan met een moertje aan de onderzijde van het moederbord worden vast gezet. Dat is niet meer van deze tijd. Ook het feit dat deze afstandsbusje aan de onderzijde ( die dus aan de componentzijde van het moederbord door de bevestigingsgaten gestoken moeten worden ) geen isolatie-ringetjes hebben geeft mij een slecht gevoel. Deze busjes zijn dusdanig van formaat dat ze op 2 plaatsen printbaantjes van het gebruikte moederbord overlappen.
Daarbij zijn de uitsparingen in de backplate, waar de schroefdraad van deze busjes doorheen moet, dusdanig krap dat je soms echt 3 handen nodig hebt om het te monteren. :(
Echt een dikke onvoldoende dus.

In de verpakking van het montage-materiaal van deze koeler horen volgens de beschrijving ook 4 zelfklevende rubberstrookjes te zitten, daarvan ontbraken er 3... :?
Maar niet getreurd, er wordt in de hele gebruiksaanwijzing niet meer over deze rubberstrrookjes gesproken, bij geen enkele socket, hoogst merkwaardig dus..

Heb jij ook een Cooler Master Hyper 212 EVO?

Hoe zou je zo'n koeler anders willen monteren, dan met boutjes aan de onderkant van het bord? Een koeler als deze vastklikken met die crappy pushpinnetjes zoals de Intel stockkoeler is praktisch onmogelijk, daar zijn die dingen al snel te groot voor.
Het systeem is niet heel handig (ik vind de montage van een BQTkoeler een stuk praktischer), maar het werkt wel prima. En printbanen zou je niet moeten bedekken zonder isolatie. die gaten rond de socket zitten in kaal PCB, daar lopen niet direct printbanen langs.
Zelf heb ik een Zalman koeler op m'n i7-870 zitten. Daar druk je busjes met binnendraad door de backplate die met een dubbelzijdig klevende tape onder tegen je moederbord wordt gedrukt als je de busjes door de montage-gaten hebt gestoken.
Dat scheelt:
a) 1 hand
b) gemier met moertjes..
c) tijd, montage gaat veel eenvoudiger en sneller.
Laat mij ook lekker schroeven. Als een koeler geen schroeven heeft, vermijd ik hem liever.
Ik ben niet te spreken over pushpins. Zitten niet lekker vast en eraf halen is een ontzettend gemier.
En het ergste, probeer ze maar eens te hergebruiken. Die mountingpins van mijn oude Arctic Freezer kon ik vervangen nadat ik de koeler 30 keer los en vast gemaakt had. Dat was niet echt ideaal.
Wie heeft het over pushpins..?
Jij bent de 1e die daarover begint.. :?
Jup, die pushpins zijn echt waardeloos, 'breken' bij het geringste misding af en dan sluit de hele zooi niet meer zo goed.. Installeren met zo'n backplate is ook een heel gedoe, maar eenmaal vast is vast. Als je de koeler er vaak af wilt halen (bijv. ivm overclocken) zit je daar weer mee. Hoe amd het heeft opgelost is stukken beter.
Dus die zit dan vastgeplakt?
Nee, ik schroef dan liever, dan weet je zeker dat het stevig vast zit. Het is inderdaad even klooien, dat klopt, maar als je het doet dan zit het wel ECHT goed vast.
Misschien moet je eens beter lezen..?
Er zitten busjes met binnendraad in de backplate...
Lijkt me dan logisch dat je er van de andere zijde schroeven / boutjes indraait..?
Misschien moet jij eens wat beter uitleggen...?
Toevallig heb ik deze koeler dit weekend ook nog geinstalleerd en er wordt in de handleiding wel vermeld waar je de zelfklevende rubbertjes voor moet gebruiken. Deze zijn er voor als je een tweede fan wil plaatsen op de andere kant van de koeler.
Daar heb ik dan kennelijk overheen gekeken ( ondanks leesbrilletje :) )..
Resteert het feit dar er 3 van die rubbertjes ontbraken in de verpakking...
Dat zou natuurlijk niet zo moeten zijn. Ik ben het overigens wel met je eens dat je handleiding niet echt duidelijk is.
ik heb hem ook geïnstalleerd (op een AMD), had er echt geen problemen mee.
Was de eerste keer ooit dak ik een moederbord los haalde, dus ik heb echt nul ervaring.
Misschien zijn andere koelers makkelijker daar kan ik niks over zeggen.
Heb je wel goed opgelet? Want het is 1 strookje, en daarop zitten 4 rubberenstrips nast elkaar aan elkaar geplakt als je goed kijkt kun je zien dat je ze individueel los kan trekken.
Gister nog een gemonteerd voor een klant, easypeasypoepchinees. Handleiding niet nodig, en als je gekeken had zag je dat er standaard als isolatie op die moertje/boutjes zitten.
Zelf heb ik de 612s, ook niet moeilijk.

Moet je voor de lol eens Scythe mugen 2 bekijken, die handleiding klopt niet. Worden de verkeerde gaatjes aangegeven voor 1155socket :+
In deze verpakking ontbrak de isolatie van de afstandsbusjes, net zoals de 3 eubbertjes waar er 4 van aanwezig hoorden te zijn..
Staat ook niet voor niets dat de verpakking niet compleet was..
NAAST die optionele rubbers, waarvan jij er maar 3 hebt, zit er al isolatie op.
Lees jij wel..?
Ik meen toch duidelijk aangegeven te hebben dat die isolatie er in deze verpakking niet op zat..?
Ik heb deze koeler ben er erg tevreden mee. De backplate is bij mij over de gehele lengte voorzien van isolatiemateriaal, dus daar heb ik geen klachten over. Het enige nadeel is dat deze koeler(welke ik voor mij oude Q9550 had gekocht) qua montage slecht te monteren is op een socket 775. Nu heb ik echter deze koeler op mijn i5 2500k@4,3ghz gemonteerd en dat ging op socket1155 een stuk eenvoudiger. Temperaturen zijn voor de prijs uitstekend, 27 graden idle en bij full load (prime) 51 graden. Niks meer aan doen. Geluidsproductie is minimaal.
Hoe minimaal is het geluid? Ik heb een cooler master Silencio 550 behuizing icm amd phenom 960T CPU. Aan OC doe ik niet, wil alleen een zo stil mogelijk pc. MugenII komt tegen de zijpanel aan, waardoor het door trillingen geluid zou veroorzaken. Is deze net zo stil als een MugenII any1?
Hij is ongeveer 1db luider, en ik denk dat je daar zelf niet zo veel van merkt.
Bij mij was het montage materiaal ook niet helemaal jofel, er miste schroefdraad bij één van de boutjes. Koelt voor de rest goed en daar gaat het uiteindelijk om.
Draait hij bij jullie ook standaard op 100%? Ik zet hem nu de hele tijd terug met 'Speedfan'. Ik vind de koeler toch wel best wat herrie maken. Als ik speedfan aan heb staan, regelt mijn videokaart (HD7970) niet automatisch meer zijn eigen fan, wat dus zorgt voor handmatig instelgedoe.
Ik heb deze koeler ook, na een gemakkelijke installatie met wél een complete verpakking de pc aangezet. Toen wou eerst de fan niet harder draaien icm Q fan control in de bios, andere cpu fan deed dat wel gewoon, toen had ik de CoolerMaster CPU fan op een andere pc geprobeerd, toen draaide die 100%, toen weer terug gezet en wou hij weer niet harder gaan. Na een merkwaardig avontuurtje door de bios en opstarten en in en uitpluggen van de fan deed hij het eindelijk zoals het moest. Nu doet hij het goed en idle 28 graden met 2 fans, op een kamertemperatuur van 22 graden en een kast met goede airflow.
Ook onder full load maximaal zo'n 60 graden en zodra de applicatie (prime 95) afsluit daalt de temperatuur meteen weer naar 30 graden super snel. Kan de fan amper horen onder full load.
Past deze in een k380, ik heb namelijk volgens CM 155mm hoogte voor CPU cooler maar deze cooler is 159mm, past deze evengoed ?
Ik ben blijer met wat uitleg dan alleen de sterretjes.
Desalniettemin kan wat temperaturen vermelden geen kwaad.
Cpu-temp met deze koeler is idle 33 graden...
Onder full load nog niet kunnen testen, was helaas geen tijd voor..
Zoveel positiefs valt er ook niet te melden, buiten dat hij goed koelt..
Ik noem hier op wat ik tegen kom en dat viel behoorlijk tegen..
So what..?
Ik geef gewoon aan wat mijn ervaringen zijn, of heb je liever dat ik een crappy product de hemel in prijs en jij je bekocht voelt als je door mijn review zo'n ding koopt..?
Lijkt me niet de bedoeling, wel dan..?