Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Netgear WNDR4500 Review

Memori 15 maart 2012, laatste update op 10 mei 2012, 11.250 views

Netgear WNDR4500

Pluspunten

• Ziet er goed en modern uit (je hoeft 'm niet te verstoppen!)
  • Wordt geleverd met netwerk kabeltje en extra stekker voor de engelse stopcontact.
  • Overzichtelijke beheerders paneel
  • Gemakkelijk in te stellen

Minpunten

• Grote voeding
  • DHCP beperkt instelbaar
  • Geen IP tables / firewall

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 5
Ik heb besloten mijn oude router te vervangen door een Netgear N900 WNDR4500. Er zitten veel, heel veel features op die ik nog niet heb kunnen (of uberhaupt ga) testen. Wel heb ik de router voor een grotendeels naar mijn wensen kunnen instellen. Ik zeg grotendeels, omdat er een aantal kleine minpuntjes zijn die je toch wel van zo'n dure router mag verwachten. Vandaar ook deze review, zodat mensen die overwegen deze router aan te schaffen hiermee rekening kunnen houden.

Laatste revisie: 10/05/2012

Hello world!
Voor het eerst wordt N900 aan het netwerk gehangen. Standaard staat de WIFI al aan. De SSID en (creative) key staan netjes op de zijkant van de router vermeld en dus heb je geen kabel nodig om de N900 te kunnen configureren. Om in het beheerpaneel van de N900 te komen is uiteraard een gebruikersnaam en wachtwoord vereist, welke ook op de zijkant van de router staan vermeld. Eigenlijk niet nodig, omdat standaard de gebruikersnaam "admin" en het wachtwoord "password" is. Dat is dan ook gelijk het eerste dat ik heb veranderd.

Gebruikerssysteem
Uitgebreid is het niet. In een poging een eigen gebruikersnaam en wachtwoord te creëren, kwam ik er achter dat de gebruikersnaam "admin" helemaal niet te veranderen is, dus ben je gelimiteerd tot het veranderen van het wachtwoord.

De N900 logt de gebruiker na een bepaalde tijd zelf uit, zodat als je bij de computer wegloopt, niemand veranderingen kan aanbrengen aan de configuratie. Deze timeout tijd mag van mij wel wat langer duren. Ik moest regelmatig opnieuw het gebruikersnaam en wachtwoord invullen.

Verder iets wat ik nog niet eerder in routers heb gezien: er kan maar één sessie ingelogd zijn. Als een andere computer op de router inlogt, wordt de andere sessie beëindigd. Zeer verstandig, want zo voorkom je dat iemand anders jou wijzigingen overschrijft met oude instellingen als beide dezelfde pagina open hadden staan.

Wireless
Aan de wireless opties is niets verkeerds op te merken. Je kan Wireless Isolation, SSID Broadcast, Channel, Mode en Security Options apart instellen voor beide frequenties (2.4GHz en 5GHz). De modi zijn 54Mbps, 217Mbps en 450Mbps. Bij Security Options kan er gekozen worden voor None, WEP, WPA-PSK (TKIP), WPA2-PSK (AES) of WPA-PSK (TKIP)+WPA2-PSK (AES). Als je voor WEP of WPA-PSK kiest, kan je alleen de mode op 54Mbps zetten.

LAN
Dit is waar ik het eerste minpuntje tegen ben gekomen. Bij de LAN instellingen zijn prima het IP adres van de router en het subnetmask in te stellen. Op dezelfde pagina is er de mogelijkheid om de DHCP server aan te zetten en de IP ranges in te stellen. Het probleem is dat de invulvelden voor de IP-ranges, de subnetmask niet respecteerd. De N900 houd koppig de eerste drie invulvakjes op disabled, en dus is alleen het laatste nummer aan te passen. Daardoor kan je de router dus niet op 192.168.1.1 hebben, terwijl de DHCP clients op 192.168.2.1-254 komen.

Verder is er de mogelijkheid om voor de DHCP server adressen te reserveren (IP adres koppelen aan MAC adres). De N900 maakt dit heel gemakkelijk door apparaten die reeds aan de router zijn verbonden in een tabel weer te geven. Deze kunnen dan geselecteerd worden en indien gewenst handmatig worden aangepast alvorens je het adres reserveerd.

Firewall / IP tabellen
Helaas is er geen firewall of de mogelijkheid om IP tabellen in te vullen. Wel is er een "service blocking", waarbij je zelfbepaalde poorten kan blokkeren. Hierbij is niet aan te geven of het om binnenkomend of uitgaand verkeer gaat. Alleen blacklisting dus, geen whitelisting.

NAT instellingen (port forwarding)
Je bent niet gelimiteerd aan het aantal poorten dat je doorstuurt, en dat is zeker een plus punt. Want hoewel standaard op de meeste routers, bestaan er toch populaire routers waarbij je bijvoorbeeld maar 10 poorten kan doorsturen. Verder is er ook de mogelijkheid om de poorten te mappen, en om port triggering in te stellen (niet getest).

Verbinden met internet
Omdat ik mijn gegevens via DHCP van de provider krijg, heb ik helemaal niets hoeven te doen om dit in te stellen. Met één druk op de knop wist de N900 een internetverbinding tot stand te brengen.

Netgear klantenservice
Uiteraard heb ik contact opgenomen met Netgear over de beperkte instelbaarheid van de DHCP server en waarom er geen IP tables / firewall is ingebouwd. De klantenservice van Netgear is waar veel andere bedrijven een voorbeeld aan kunnen nemen. Bij het eerste contact wordt er netjes voorgesteld en krijg je geen standaard email terug. Ik heb het idee gekregen dat er echt aandacht werd besteed aan de inhoud van mijn gestuurd email. Als antwoord kreeg ik dat er zal worden overlegd of deze beperkingen kunnen worden opgelost voor de volgende firmware update.

Tot slot
De N900 heeft veel leuke features waarmee ik nog moet spelen. Vandaag alleen maar even de standaard instellingen gedaan. Doorvoersnelheid heb ik nog niet goed kunnen testen, omdat mijn laptop niet sneller kan dan 54Mbps. Desondanks haalt mijn laptop wel de volle 54Mbps. Hier zal binnenkort verandering in komen. Hopelijk hou ik er baat bij om deze review te blijven updaten als ik weer iets nieuws heb uitgeprobeerd. Ben je benieuwd naar iets of wil je dat ik iets voor je uittest, laat het gerust weten.

Heb jij ook een Netgear WNDR4500?

Van een huis, tuin en keuken router verwacht ik ook niet dat er een uitgebreide firewall door middel van IP tables ingebouwd zit.

Vrijwel alle SoHo routers die ik heb gezien, hebben dit niet. Je krijgt deze mogelijkheid wel weer op custom firmwares, echter zijn die er nog niet voor de WNDR4500.
Vreemd, want op de drie goedkopere routers die ik tot nu toe in bezit heb gehad, waren er twee (SpeedTouch, en één van Eminent) waarbij IP tables ingebouwd zat. Persoonlijk vind ik IP tables geen "uitgebreide firewall"; ik vind het meer basic en iets wat je wel mag verwachten van de duurdere huis, tuin en keuken routers.
Je schrijft dat er geen firewall in zit. Betekend dit dat alle poorten standaard open staan?

Als ik de handleiding opzoek dan zie ik dat je in expert settings port-forwarding kan instellen. Wat bedoel je dan met ip-tables? Volgens de handleiding kun je instellen dat je bijv. poort 443 door kan zetten naar je webserver op je LAN. Begrijp ik je verhaal goed dat dit dus niet mogelijk is?
Port-forwarding, oftewel NAT, wordt inderdaad gebruikt om data door te zetten naar andere aangesloten apparaten. Dit is uiteraard goed mogelijk (en werkt prima).

NAT kan je niet gebruiken als firewall. Met IP-Tables (basis firewall) kan je bijvoorbeeld zeggen:
  • Blokkeer alle inkomende en/of uitgaande poorten op alle protocollen
  • Toestaan van inkomende en/of uitgaande poorten 80, 443 TCP
Hierdoor gooi je alles dicht, behalve de poorten 80 en 443. Als je de regel toepast op uitgaande verkeer, kunnen programma's op jou computer die over andere poorten communiceren niet met de buitenwereld praten. Dus ook bijvoorbeeld spyware niet.

[Reactie gewijzigd door Memori op 17 april 2012 09:52]

Bedankt voor je informatie. Het is me al een stuk duidelijker.
Het probleem van het beperkt instelbare subnetmasker is op mijn WNDR4500 niet aanwezig. Wellicht je firmware even naar de laatste versie tillen?
Aan de andere kant: ligt het niet aan de IP cfg aan de WAN kant?
Welke firmware versie heb jij?
Ik gebruik de meest recente firmware versie V1.0.1.6. Subnetmask instellen is het probleem niet. Het instellen van de DHCP range op een andere range dan de router's IP gaat echter niet.

Zie dat de eerste 3 input velden statisch zijn (read-only).
Hoi Memori, volgens mij kun jij me wel helpen. Ik sta op het punt een nieuwe router te kopen, maar kan geen keuze maken tussen de Netgear WNDR4500 en de Linksys EA3500. Heb jij een gegronde voorkeur? Weet jij of de Netgear 4500 rechtopstaand moet worden geplaatst of ook liggend hezelfde bereik heeft? Kan de Linksys ook tegen de muur gehangen worden?
De WNDR4500 kan je volgens mij ook gewoon plat leggen. Ik heb geen idee wat de Linksys betreft.
Wat is er mis met de USB poorten? Ze zijn bij mij zwart, in het boekje staan ze als blauw aangegeven.

Verder haal ik een snelheid van 45kb/s Lijkt me toch dat dit enkele MBs moeten zijn.
Weet je zeker dat je de WNDR4500 hebt? Zwarte USB poorten zijn volgens mij veelal USB 2.0 poorten. Dit zou USB 3.0 (blauw) moeten zijn.