Linksys WRT150N Review

Postman_Pat 1 februari 2008, 6.753 views

Linksys WRT150N

Pluspunten

• installeren en instellingen wijzigen zijn een eitje
  • goed signaal
  • strakuiterlijk
  • snelheid van verbinding
  • stabiliteit van de verbinding

Minpunten

• nog geen tegengekomen.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Afgelopen vrijdag heb ik deze router opgehaald bij Powerline.
Ik liep te twijfelen tussen de wrt54g en wrt150n.

Omdat mijn notebook toch ook een wireless-n-netwerkkaart intern heeft toch maar gekozen voor de WRT150N.

Zaterdag heb ik alles uitgepakt en aangesloten. Allereerst maar eens via de netwerkkabel. Vervolgens de cd die bijgesloten was in de pc gestopt en het configuratieprogramma gedraaid. De opzet is heel erg gebruikersvriendelijk, en heel duidelijk. Je vult in eerste instantie een aantal vragen in (voornamelijk betrekking hebbend op de beveiliging van je netwerk) daarna slaat ie alles in de router op.
Toen dit gebeurd was heb ik de router zelf bekeken. De zaken die je hier kunt regelen zijn zeer overzichtelijk. Er is echt heel erg veel dat je met de router kan instellen. Heb allereerst ook maar het mac-adressen van mijn notebook en pc vastgelegd in de router waarbij ook alleen deze adressen toegang hebben tot de router.

Daarna heb ik de notebook aangezet en deze vond meerdere draadloze netwerken, waarbij ik een connectie kon maken (na invullen van beveiligingscode) met mijn netwerk. De verbinding op zolder was uitstekend met een snelheid van 130Mbps. Niet onaardig dus.
Toen met het notebook naar de beganegrond, ook daar is de verbinding uitstekend en wederom wordt er aangegeven dat de verbinding 130Mbps is. Achter in de tuin idemdito, en bij de buren aan de overkant van de straat ook.

Het bereik van de router is dus uitstekend te noemen (vanaf zolder door 2 betonnen vloeren en enkele betonnen muren).
Gebruiksvriendelijk is de router ook. Al die spook verhalen van dat het zo moeilijk zou zijn is absoluut niet waar, maar wellicht is dit erg afhankelijk van het merk dat je koopt.

Zal binnenkort eens kijken hoe de router en verbinding reageert wanneer ik ga test-gamen op mijn notebook.

Verder is dit een prima router.

Update 13-11-2007:

Heb afgelopen weekend online zitten gamen (BF2, GTR2) zonder problemen. Geen hickups, weggevallen verbindingen of ander ongemak.

De verbinding blijft erg stabiel op de 130Mbps staan. Verder heb ik ook geen last van alle andere netwerken in de buurt (Waarschijnlijk omdat ik een N-router heb en de overige buren een G-router voor zover ik kan zien).

Ondertussen wel een firmware update gedaan (van 1.0 naar 1.1) ging zonder problemen.

Update 16-11-2007:

Op verzoek van enkele reageerders heb ik gisteravond een test gedaan met het kopieren van een groot bestand (800MB) vanaf de PC naar mijn notebook via het draadloze netwerk.

Dit kopieren ging redelijk snel, vlak naast de router lag de snelheid rond de 2,5 MB/s in de woonkamer kwam dit al vrij snel boven de 3 MB/s uit. Heb er helaas geen screenshot van kunnen maken. Het kopieren van bestanden gaat dus ook erg snel en goed.

Update 31-01-2008

Naar aanleiding van de andere reviewer heb ik ook de CTS-protection uitgezet.
Dit zorgde ervoor dat de download snelheid zo naar de 7,5 MB/s opliep. Zelfs met uitschieters richting de 10. Het lijkt er dus op dat dit een behoorlijke performance winst heeft opgeleverd.

Heb jij ook een Linksys WRT150N?

is het niet 300mbit ps? (officieel)
300mbps is op de 5Ghz band, 180 op de 2,4Ghz band
nope er is inderdaad ook nog een wrt300n. Maar die was mij ietsiepietsie te duur
Je kan deze Router dus van harte aanbevelen begrijp ik
@Dragon:

Ik kan hem absoluut aanraden. Mijn notebook was al uitgerust met een interne N-wireless kaart en dan zou het zonde zijn als ik daar geen gebruik van zou maken.
En wat is je daadwerkelijke doorvoer als je bijv een groot bestand kopieert van je laptop naar je gewone pc?
Waarom zou ik grote bestanden moeten kopieren tussen pc en notebook?
Maar ik wil het wel een keertje gaan proberen hoor, geen probleem.
euh.. omdat je zelf al aangeeft dat je gebruik wil maken van de snelheid van N?
hehe, persoonlijk gebruik ik mijn PC als backup voor gegevens van mijn laptop, maar ook stream ik films van mijn PC naar mijn laptop via de 300mb versie... Werkt uitstekend!
Heeft deze versie wel een lokale DNS-server als je de DHCP aanzet?

Ik erger me ondertussen mateloos aan de WRT54GC aangezien ik in een studentenhuis (draadloos) mijn eigen bestanden wilde delen en geen wachtwoorden in wilde vullen. Helaas kan ik nu mijn pc en laptop alleen benaderen via het IP.

Is er ook een alternatieve firmware versie voor beschikbaar? Interessant voor de echte tweakers!

volgens de site van DD-WRT wel, eerst een mini versie flashen en daarna de standaard