Specificaties 46" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE46D5000 Review

Sleep0rz 13 maart 2012, laatste update op 13 maart 2012, 1.478 views

Samsung UE46D5000

Pluspunten

• Features vs. prijs
  • MKV afspelen met AC3(DD), DTS, x264 en VC-1
  • Externe HD aansluiten
  • Zéér dun scherm (mooi aan de wand!)
  • Onopvallende, transparante rand (ook mooi aan de muur)

Minpunten

• DLNA werkt niet altijd vloeiend bij 1080p video
  • Bij hoge backlight settings wat backlight bleeding

Een 3 maanden geleden gekocht voor 632 euro bij de lokale TV boer (Saturn) en sindsdien niets anders dan tevreden.

De televisie is in zijn prijsklasse ongeëvenaard. De kleuren zijn mooi, de helderheid goed en de features zijn in zijn prijsklasse ook onovertroffen. Natuurlijk heeft de televisie minder features dan duurdere televisies, maar ergens moet het verschil zitten.

Na het calibreren(nouja, optimale instellingen kiezen) van de televisie is het beeld net zo mooi als menig andere televisie van 2000 euro. De kleuren voelen echt aan, het gebrek aan refreshrate merk je weinig van, ghosting valt allerminst mee. De "800hz hype" wordt heirmee door deze televisie definitief naar het rijk der fabelen verwezen.

De televisie ondersteund mooi de belangrijkste functies, waaronder;
  • MKV/MP4/etc. afspelen via externe USB HD of via DLNA
  • DTS en Dolby Digital via optical out
  • Veel instellingopties
  • Ondersteund UPC/Ziggo/etc. smartcards zonder problemen
  • Doet DLNA met muziek, films en foto's
  • Ondersteund mediashare functie van veel telefoons (HTC Sensation/Samsungs)
  • Ondersteund op Android de samsung remote (afstandsbediening via wifi)
Ik gebruik de televisie zelf vooral voor het afspelen van 1080p x264 of VC-1 video in een MKV container met DTS of Dolby Digital. Deze zet ik op een externe HD, welke ik in de televisie prik en de televisie speelt dit zonder enig probleem, met of zonder ondertitels feilloos af. Het beeld is hierbij perfect en doet op geen enkele manier onder voor Blu-ray.

Via DLNA krijg ik 't niet voor mekaar om de 1080p video vloeiend af te laten spelen. Dit is een vrij bekend probleem met deze serie televisies. Samsung weet hiervan maar heeft nog geen moeite gedaan om het probleem op te lossen, omdat ze het probleem niet snappen. (DLNA via server op wifi werkt namelijk wel, maar server via wired niet)

Maar dan nog werkt alles toch beter via een externe HD en hier heb je ook geen PC voor nodig. De iets duurdere modellen kunnen zelfs televisie opnemen op een externe HD, maar ik kijk toch bijna nooit TV.

De televisie heeft ingebouwde speakers, maar omdat de TV zo onvoorstelbaar dun is, klinken deze voor geen meter. Ik heb bij deze TV de enige goede en goed geprijsde soundbar ter wereld gekocht (Yamaha YAS-101) en deze combinatie produceert wereldgeluid en beeld. Veel setjes van 800 euro doen qua geluid onder voor deze soundbar.

De televisie stuurt zonder problemen DTS of DD via de optical out naar de soundbar en de geluidsvertraging is op de TV met de juiste kleine stapjes in te stellen.

Al met al een goede koop. Met duurdere TV's gaat de beeldkwaliteit meestal niet omhoog. De features wel. De keuze voor deze TV valt dan ook samen met de wens naar features.

Heb jij ook een Samsung UE46D5000?

Hoi, ik heb ook een UE46D5000, met welk instelling komt het best in zijn recht.
Ik heb helaas geen idee hoe en wat.
Bvd.
Ik heb er 2 ingesteld en allemaal komen ze ongeveer zo uit voor HD beeld;

Modus: Film
Backlight: 10
Sharpness: 15
Colour: 50-55 (ergens daar tussenin)

Advanced
Zwartttinten: Uit
Dynamisch contrast: Laag
Kleurruimte: Auto (bij sommige input is de optie standaard ook beschikbaar, eigen klopt meestal niet)
Schaduwdetail+gamma: 0
Randverbetering/bewegingsbelichting/led motion plus: Uit

Beeldopties
Kleur: Warm 1 (soms warm 2, meestal niet)
Mpeg en ruisfilter: Uit
HDMI zwartniveau is meestal Laag
Filmmodus: Maakt meestal niet uit, bij rare artifacts switchen (alleen bij SD). Auto 1 of 2.

Verder alles standaard houden. De kleuren lijken met deze instellingen op het eerste gezicht wat flets ten opzichte van de standaard instelling, maar juist de standaard instelling is veel en veel te fel en onregelmatig. Deze instelling brengt de handel voor het oog het beste op filmniveau. Dichterbij dan dit kun je niet komen zonder professionele calibratieapparatuur.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 13 maart 2012 14:59]