Specificaties 17" (1440x900), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Travelmate TM7720G-302G16Mn Review

manuarmata 6 december 2009, 2.419 views

Acer Travelmate TM7720G-302G16Mn

Pluspunten

• Goedkoop
  • 2GB ram
  • bouwkwaliteit
  • koel en stil
  • Werkt vlot
  • vrij compleet

Minpunten

• omvang
  • zwaartepunt
  • plaats van voedingsstekker
  • keuze en kwaliteit extra bijgeleverde software
  • nut empowering technologie
  • Zwak toetsenbord en touchpad.

De Acer werd gekocht als budgetvriendelijk 17" alternatief omdat mijn vrouw niet zonder numpad kan werken. de acer travelmate 654 moest dus plaats ruimen voor deze. het gemstone ontwerp is een pak aantrekklijker dan wat ik van de vorige generatie Acers zag. dit nieuwe ontwerp is ongetwijfeld een flinke stap vooruit, ook qua kwaliteitsbeleving. Al kan het design nog niet tippen aan de imprint behuizingen van onze HP. De laptop is voorzien van alle gangbare extra's zoals wifi, webcam, firewire enz. Bluetooth ontbreekt echter. Er is wel een bluetooth knop, Dat lijkt bizar maar acer doet dit al langer op zijn latops. zaken zoals scherm(1440*900) en toetsenbord zijn gewoon goed van kwaliteit zonder uit te blinken. Standaard komt de Acer met 2 Gb werkgeheugen wat nodig is wil je vlot met vista werken. dit was ook het geval. de computer geeft op geen enkel moment de indruk niet mee te kunnen, Grafisch is het wel wat minder en wordt hij zelfs voorbijgestoken door de oude travelmate 654 maar voor kantoortoepassingen volstaat het allemaal ruimschoots. de behuizing is vrij groot en dik, naast onze HP 9396 is deze laptop enorm. Het is duidelijk dat acer zijn behuizing heeft ontworpen om veel hardware in te stoppen waardoor deze goedkopere variant wat aanvoelt als een lege doos. Dit wordt pijnlijk duidelijk als je de laptop openklapt, het onderste gedeelte komt dan gewoon mee naar boven. Je moet de laptop dan als het ware opentrekken. Het zwaartepunt ligt ook erg ver naar achter. Zoals bij veel merken heeft acer er ook niet aan kunnen weerstaan om het Os op te smukken met een hele resem idiote software. de acer empowering software is de kers op de baggersoftwaretaart het sumum van nutteloosheid daar het aleen doet wat windows zelf kan zoals je stroom beheren en een je computer beveiligen met een wachtwoord. Na een half uurtje kuisen en norton trial te vervangen door avast ziet het er allemaal veel beter uit.

Al bij al is dit een goede laptop voor zijn geld. Daar waar de meeste grote merken hun 17" laptops tegenwoordig enkel als high-end systeem aanbieden bied acer nog een wijd gamma aan 17" budgetlaptops met allemaal 2GB aan werkgeheugen.

22 mei 2008,

Ondertussen zijn een aantal maanden gepasseerd, deze laptop doet het nog steeds goed, echter zijn er wel enkele problemen met de hardware in combinatie met vista. internet explorer is op deze laptop vrij instabiel. de update van de intel GMA drivers resulteerde de eerste keer in een steeds wederkerende BSOD, na een downgrade was alles weer normaal. de tol van goedkopere hardware zeg maar.

de behuizing is minder slijtvast dan bij onze HP maar die is dan ook uitzonderlijk slijtvast.

28 november 2008,

er zijn problemen opgedoken met Skype en de printer. skype gaf om de zoveel tijd een BSOD. ook de printer zorgt voor conflicten. tenslotte heeft IE7 de nare gewoonte te blijven hangen op 1 bepaalde site waardoor het IE venster zichzelf tot in het oneindige blijft openen. er staat nu firefox op.

3 juli 2009,

De batterij-autonomie is nog ongeveer 75 %
Er is ondertussen een keertje een toets van het toetsenbord losgesprongen die ik zonder veel moeite terug heb gezet.
De verf van de muisknoppen is al flink afgesleten.
Explorer is niet altijd even stabiel als firefox draait.

6 December 2009

Deze laptop is aan het eide van zijn leven en vervangen door een Samsung NP-r620.
De batterij is versleten en zingt het na een laadbeurt nauwelijks een half uur uit, De volumeregeling verspringt spontaan, het toetsenbord heeft enkele toetsen die hinderlijk haperen en het touchpad reageert niet goed meer. De laptop krijgt een grondige revisie en een verse install en gaat nadien dienst doen als reserve/reislaptop. daar hij niet volledig kapot is maar slechts versleten kan dit nog prima.

Heb jij ook een Acer Travelmate TM7720G-302G16Mn?

Wat vind je van de kwaliteit van de behuizing? Toen ik bijv. bij de MediaMarkt een Acer ging testen, kon ik gewoon door zachtjes op de behuizing onder het toetsenbord te drukken de gehele behuizing laten zakken. Het design is mooi; maar de behuizing voelt voor mij toch te cheap en plastic aan. Je zegt dat het voldoet, maar denk je dat het over een jaar nog even goed is als nu? Ik hoop het voor je van wel, maar kijk niet verbaasd op als je plotseling een paar scheurtjes ontdekt.
Het is merkbaar beter dan de vorige generatie acers daar was dat doordrukken van het toetsenbord echt schandalig. Het is er nog een beetje maar ik vind het aanvaardbaar geworden.
( tenslotte heeft IE7 de nare gewoonte te blijven hangen op 1 bepaalde site )

Hm, ik heb de 7520G 17 inch en het valt me op dat IE7 hier ook erg vaak vastloopt op diverse sites.Het stukje over het zwaartepunt herken ik ook, zelf zonder accu kantelt hij van vrijwel elke steun door het ver naar achter liggende zwaartepunt.
Wat heb je yoen ervoor betaald? Ik heb eenzelfde, maar dan met (wat ik wilde) XP Professional, en die was afgelopen zomer op internet 3 weken lang, vermoedelijk t.g.v. de harde euro, te koop voor 565,-- euro. Voor die 3 weken 725,-- en na die 3 weken nog een maand of zo 635,--. Het is wel een lomp ding en ik vind dat je hem ook beter kan beschouwen als een desktop-vervanger om overal in huis te gebruiken, dan als een echte portable. De behuizing is redelijk stevig door z'n aluminium frame, maar ik heb hier wel het gevoel van dat het niet de Nokia (3310 e.d.) onder de notebooks is. Voor het doen van bewerkingen zoals slipstreamen e.d., is ie lekker snel (zelfs al met de C2D op 500 MHz). Tot nu toe heb ik 'm nog niet 'warm' kunnen krijgen. Als ik bij de fan-uitlaat voel, is de lucht altijd lauw. Ik moet er bij zeggen, dat de TM wel op een verhoging staat van 2 cm. Dit omdat ik, bij de Aspire 5102-AWLMi_1024 van een vriend van me, gemerkt heb dat die 2 cm bij die 5102 het verschil is tussen 'kacheltje' en lauw. Nu zal het bij die C2D wel meevallen, maar kwaad kan het niet. Mateloos irritant vond ik niet zozeer die Acer e-software, maar wel dat Norton en dat Office 2007 Ready. Prima dat ik dat als proefversie aangeboden krijg, maar het gaat mij tegen mijn gevoel voor privacy in, als ik niet zelf kan beslissen of ik dat spul wil of niet. Norton was zo weer pleite, maar om dat 2007 er echt af te krijgen heb ik een hele omweg moeten maken (met dank aan Revo Uninstaller).

Waardeloos vind ik de installatie/recovery-partitie. Nu heb ik direct na installatie de fabrieksinstellingen-backup twee keer gemaakt (en ik bewaar deze ook op externe hdd), terwijl ik van mijn hele harde schijf een image heb en ook een image van mijn PQSERVICE-recovery-partitie. Maar dat ben ik. Niet dat ik zo heel erg thuis ben in deze dingen, maar ik ben zeker geen leek. En een leek kan mooi de mist in gaan met hoe Acer het geconstrueerd heeft met die PQSERVICE-partitie. Bij HP bijvoorbeeld schijnt je backup-dvd een volwaardige her-installatie-dvd te zijn. Bij Acer ben je de klos als je of de partitie of de backup-dvd's kwijt bent (op de dvd's staat een image, dat door de partitie teruggezet wordt). Er wordt dus wel heel slordig omgesprongen met de licentie die, krachtens EULA-teruggave-regeling, 80 euro waard is.