Sharkoon Silent Eagle 1000 , 120mm Review

dsdesigning 12 maart 2012, 393 views

Sharkoon Silent Eagle 1000 , 120mm

Pluspunten

• Zeer mooi afgewerkt design
  • Stil

Minpunten

• Geen schroefgaten
  • Dempers zijn vrijwel nutteloos
  • 4 schroeven meegeleverd, maar had er liever 8 gezien

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Als vervanging van mijn oude casefan kocht ik de Sharkoon Silent Eagle / 1000 RPM / 120mm. Aangekomen bij de verpakking ziet het er al goed uit, na de verpakking te hebben geopend kwam de mooi gevormde fan tevoorschijn. De fan heeft de structuur van een golfbal, wat er erg netjes uitziet, en zeer mooi staat als je een kast hebt met een window. De fan zelf is wit, en het omhulsel zwart, wat mooi bij elkaar afsteekt. De kabel van de fan is extra gecoat met een wit stoffen omhulsel. Dit ziet er strak & netjes uit. Bijgeleverd zijn ook de molex-aansluitingen e.d., 4 schroefjes, en 4 rubberen dempers.

Dan even over die 4 rubberen dempers, hoe ze dat in gedachten hadden bij Sharkoon, geen idee, maar dit gaat gewoon niet werken, hiervoor zijn de dempers niet krachtig genoeg, en ook niet lang genoeg om de fan te kunnen dragen als deze in een kast hangt. Gelukkig had ik zelf nog 4 extra schroeven dus ik heb het geheel allemaal vastgezet met schroeven. Ook in dit geval weer geen schroefdraad, dus je moet er even flink mee drukken als je de schroeven in de fan plaatst. Eenmaal vast zit het dan ook zeer degelijk.

De geluidsproductie is zeer laag, dus mooi stil, en dat is waar ik het uiteindelijk voor doe!

Heb jij ook een Sharkoon Silent Eagle 1000 , 120mm?

Omschrijf eens hoe stil je de fan vind, en hoeveel lucht hij verplaatst!
Zijn grote mispunten in je review!
Zelf heb ik enerzijds goede ervaring met deze Sharkoon techniek, maar dan in 80mm uitvoering. Wat me daarentegen hard is tegengevallen is de levensduur van Sharkoon fans. Hopelijk zijn de 120 mm varianten beter gelagerd dan de 80mm uitvoeringen, want die van mij gaven het veel te snel op. Daar werkten die rubber dempertjes overigens uitstekend!

Ben benieuwd naar levensduur ervaringen, ik werk nu met BeQuiet fannetjes, maar ook die rammelen als snel in de lagertjes. 80 mm fans zijn en blijven lastiger te fabriceren?!

Claims over aantallen bedrijfsuren of -jaren zeggen daarbij helaas te weinig, als ze geluid gaan maken is de pret voorbij, of ze nu blijven draaien of niet....