Specificaties all-in-one (Kleur) - Bekijk alle specificaties

Canon Pixma MP800 Review

Blarretje 27 oktober 2007, 2.405 views

Canon Pixma MP800

Pluspunten

• apparaat ziet er chique uit
  • handige adapters voor het scannen van dia's en negatieven
  • bijgeleverde software
  • beschikbare 64 bits drivers

Minpunten

• misschien wat groot
  • lange wachttijd na geven printopdracht

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inleiding:

Na jarenlange trouwe dienst van mijn HP Deskjet 815C en mijn Canoscan Lideon 30 scanner werd het tijd voor wat anders. In verband met ruimtebesparing op mijn bureau moest het dit keer een All in one configutatie worden. Na goede overwegingen viel mijn keus op Canon omdat dit prijstechnisch gezien het meest interessant was. De MP810 is in de winkels verkrijgbaar voor ongeveer 240 Euro. Via marktplaats kon ik een MP800 op de kop tikken voor 170 Eruo. Het is dan weliswaar niet de allernieuwste uitvoering, maar wat functionaliteit betreft ontloopt het elkaar niet erg.

De aankoop:

De doos waar de printer inzat zag er niet echt nieuw uit. Hier was ik ook op geattendeerd door de verkoper. Na de doos opengemaakt te hebben was de printer echter keurig in plastic verpakt en alles wat in de doos moest zitten zat er ook daadwerkelijk in. De cardridges waren keurig in plastic verpakt en ook de printer was onbeschadigd en spiksplinter nieuw.

Installatie:

De installatie van de printer verliep soepel. De printer is wel behoorlijk groot, waar je even rekening mee moet houden, zeker als je een wat kleiner bureau hebt. Aangezien mijn systeem draait onder Windows Vista Ultimate 64 bits, was het even spannend of er direct de goede drivers bijgeleverd waren. Ik heb de bijgeleverde CD-ROM echter niet gebruikt, maar heb via internet de meest recente 64 bits drivers gevonden. Na installatie van de drivers werd de printer direct herkend en kon het "testen" beginnen.

Functionaliteit:

Alles wat een multifunctioneel apparaat aan functionaliteiten moet bezitten heeft deze printer. Naast het feit dat er uiteraard heel goede afdrukken meegemaakt kunnen worden, kan dit apparaat ook dia's en negatiefen scannen. Daarnaast kan er ook op CD's en DVD's worden geprint. Het apparaat bevat een kaartlezer zodat direct vanaf memorykaarten kan worden geprint. Doordat de printer is voorzien van een kleurendisplay is het niet nodig de computer aan te zetten als je direct je foto's af wilt drukken die net met de digitale fotocamera zijn gemaakt. Dit geldt ook voor het maken van copieeen.

Printen:

Wat mij is opgevallen bij het afdrukken van huis- tuin en keukenprintjes is het feit dat de printer behoorlijk lang moet "nadenken" over de printopdracht. Maar als het printje dan verschijnt is de kwaliteit voortreffelijk. Dit geldt zowel voor kleur als zwart wit afdrukken. De printer is uitgerust met een afgesloten papierbak waardoor er geen stof in de printer kan komen. Afhankelijk van welk foto-papier wordt gebruikt zijn de resultaten superscherp. Bij elke afdruk kun je ervoor kiezen of uit de papierbak moet worden geprint of via de automatische invoer aan de achterzijde van de printer.

Scannen:

Canon levert bij deze AIO het programma Easy Photo Print en MP Navigator. Via MP Navigator kun je van allerlei documenten perfecte scan's maken. Het scannen van documenten spreekt denk ik voor zich. Voor het scannen van dia's en negatieven bevinden er zich onder de deksel van de printer een tweetal adapters. En adapter die gebruikt kan worden voor het scannen van maximaal 4 dia's tegelijk en n adapter voor het scannen van negatieven. Met het scannen van negatieven heb ik me nog niet bezig gehouden. Echter wel met het scannen van dia's. De adapter wordt op de vooraangegeven plaats op de glasplaat gelegd zodat de extra lamp precies bovenop de dia's schijnt. Na ongeveer 5 minuten verschijnen de dia's vervolgens op het scherm. Daarna kun je elke dia afzonderlijk bewerken en op de computer opslaan. Standaard wordt opgeslagen in jpeg, indien wenselijk kan ook voor een ander formaat worden gekozen. Indien ik negatieven ga scannen zal ik mijn bevindingen op deze plaats communiceren.

Conclusie:

Ik ben erg blij met deze aankoop, en ik kan dan ook iedereen de Canon MP800 All in One aanbevelen. De enige nadelen die ik kan verzinnen zijn misschien de grote van het apparaat en de wat lange wachttijd voordat er geprint wordt. Ik hoop hier in ieder geval weer een paar jaartjes mee vooruit te kunnen.

Heb jij ook een Canon Pixma MP800?