Specificaties 7" touchscreen met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Barnes & Noble Nook Color Zwart Review

phizzie 12 maart 2012, laatste update op 12 maart 2012, 621 views

Barnes & Noble Nook Color Zwart

Pluspunten

• Flashbaar naar custom ROM
  • Speelt H264 video af, hardware accellerated tot native resolutie (854 x 480)
  • Prima instapper
  • Prijsbewust
  • Goed zichtbaar scherm qua kijkhoeken
  • Valt goed in de smaak bij partner vanwege design

Minpunten

• Custom oplaad/synckabel met 12 pins interface voor USB
  • Brightness goed in de gaten houden, anders snel leeg!
  • Positie aan/uit en volume knoppen in combinatie met een hoesje van leer kan zorgen voor onverwacht lege accu.
  • Resolutie is opgeschaald
  • Zwaar!

Veelzijdigheid Score: 4
De Nook Color kwam toevallig op mijn pad op zoek naar het beste van verschillende werelden:
- Smartphone vs Tablet
- 10 inch vs 7 inch vs 5 inch
- LED verlichting vs CCFL verlichting
- e-Ink reader vs full color reader / mediaplayer

De twijfels hebben mij in derichting van een Kindle Fire of Nook Tablet gestuurd, vanwege de specificaties, waaronder een dualcore chipset. De voorkeur gaat naar Android toestellen, aangezien deze vaak flashbaar zijn.

Toevallig dus tegen een Nook Color aangelopen, het kleine broertje van de Nook Tablet. Ik heb al een Nook Touch en ben daar zeer tevreden over.

Nook Color is geflashed naar Cyanogenmod 7 (Gingerbread 2.3.7) en ik ben in afwachting van een meer stabiele versie van Cyanogenmod 9 (Ice Cream Sandwich 4.0.3).

Eerste conclusies (2 dagen in bezit):
- Accu kan onverwacht leeg raken met gebruik hoesje (non-Barnes & Noble)
- Scherm is mooi, responsief en best snel voor deze chipset (ARMv7)
- 1080p en 720p bestanden zijn niet native afspeelbaar en zullen softwarematig decoded worden. Hakkelt.
- Overige Android zaken zijn prima toepasbaar
- Het is een genot om met een groot scherm in Android te werken vanwege de screen estate (veel pixels, veel ruimte)
- Menutoetsen zijn on-display en zijn OK om te bedienen.
- Toetsenbord zit soms in de weg in de interface, niet elk programma reageert dan goed op de 'back' knop; lang menu toets inhouden voor weghalen toetsenbord werkt NIET in de huidige toetstoewijzing.
(Niet echt Nook problemen maar Cyanogenmod)
- Cyanogenmod home launcher is af en toe weg. Stabieler met home vervanging door LauncherPro.

Al met al is het heel erg relaxed om webpagina's te browsen, agenda beheer en mail berichten te maken. Zeer goed mogelijk dat 7" voor nu voldoende is, zeker voor de prijs.
Met smart zit ik te wachten op de CM9 toepassing; ICS op mijn telefoon is een verademing en ik weet vanwege deze ervaring dat het op dit tabletje helemaal top wordt.

Heb jij ook een Barnes & Noble Nook Color Zwart?

Wat bedoel je met "Resolutie is opgeschaald" in de negatieve aspecten ?
De standaard resolutie van het toestel voor weergave is 1024 x 600 pixels. Voor bewegend beeld met een codec zoals video kan het toestel echter 'slechts' 854 x 480 pixels verwerken met hardware accelleration.

Vandaar, als jij >480p content hebt, zal dit niet werken via hardware accelleration weergave - ofwel hakkelend beeld. Het speelt dus wel af, maar is een zeer matige ervaring vanwege framedrops.