Nexus Edge Review

vanHeman 11 maart 2012, laatste update op 11 maart 2012, 821 views

Nexus Edge

Pluspunten

• Looks
  • Inbouwmogelijkheden
  • Standaard koeling
  • Stil

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Installatiegemak

Ik heb de Nexus Edge aangeschaft vanwege de belofte van een stille kast, looks en de royale inbouwmogelijkheden, met name het grote aantal interne 3,5" drive bays (9 stuks). Ik beoordeel de kast als slecht, omdat de positieve eigenschappen niet opwegen tegen de gebrekkige bouwkwaliteit en installatiegemak.

Bouwkwaliteit
De kast oogt solide, maar is dit niet. De metalen deur is bevestigd aan een stuk minder solide plastic 'kozijn'; Bij de eerste installatie brak een van de bevestigingsklemmen. Inmiddels heb ik deze vervangen, maar wat blijft (en waar Nexus niets aan lijkt te willen doen) is dat als ik de metalen deur open, het 'kozijn' meekomt. Zie hiervoor ook de review van Derice. Verder is de kwaliteit van de afwerking wisselend te noemen.

Inbouwmogelijkheden
Met ruimte voor negen 3,5" en acht 5,25" devices uitstekend.

Koelingsmogelijkheden
Ik gebruik alleen de standaardfans. Hiermee blijft de kast keurig koel en maakt hij zeer weinig geluid (icm Scythe Mugen II; Nexus voeding; onboard video). Ook met 6 HDDs blijft de kast keurig koel en stil, al resoneert de behuizing dan wel wat. Laatste kan liggen aan het feit dat de kast bij mij op een houten vloer staat.

Vormgeving
Mooi om te zien. Wel groot (uiteraard).

Installatiegemak
Tweede belangrijke minpunt van de kast. De PCI-slot klemmen vind ik onhandig. De 3,5” devices worden vastgeklemd met twee losse geleiders. Deze vind ik onhandiger dan de soort ‘bakjes’ die andere fabrikanten gebruiken. Het verwijderen van 3,5” is lastig, omdat de geleiders niet te bereiken zijn. Hier komt gereedschap bij te pas.

Door gebrekkige bouwkwaliteit en installatiegemak te duur.

Heb jij ook een Nexus Edge?