Specificaties 500GB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD My Book Essential WDG1U5000 500GB Zwart Review

Daso151 30 maart 2008, 2.023 views

WD My Book Essential WDG1U5000 500GB Zwart

Pluspunten

• mooi uiterlijk! staat ook nog eens mooi op je bureau!
  • erg stil! je hoort de schijf nauwelijks!
  • draaide bij mij metéén, zonder problemen
  • schakelt af met je computer
  • met Engelse stekker! (atthans bij My Com..)

Minpunten

• ietwat dunne adapterkabel (maar misschien zoek ik nu teveel..)
  • geen knop om de schijf af te zetten, maar dat kan eenvoudig via de desktop.

Mobiliteit Score: 3
Ik studeer fotografie, en omdat ik mijn pc niet meer vertrouwde en nog geen geld had voor een nieuwe pc/laptop, zocht ik een tijdelijke opslagmogelijkheid. Samen met mijn vriend even gekeken op internet, en mijn oog viel meteen op de "My book" edities van Western Digital. De keus was snel gemaakt. Ik koos voor 500 gb omdat het maar 20,- scheelt met de 320 gb editie. Voor 120,- had ik best wat verwachtingen, dat zeg ik eerlijk. Toen ik de doos pakte, viel me meteen op hoe licht de doos was! Ik heb geen idee wat een gebruikelijk gewicht is voor een HD, maar ik vind deze erg licht! Eenmaal thuis hebben we hem meteen aangesloten en geformateerd. De software heb ik niet geïnstalleerd. Wel schreef hier iemand over backupprogramma Syncback, dat heb ik gedownload, en dat lijkt me een prima tool om elke week het nodige te backuppen. Dat is trouwens wel zo, deze schijf is echt een "no nonsense" product. Je krijgt alleen wat je ook echt nodig hebt. Geen onnodige zooi of freeware.

Je krijgt met deze schijf waar voor je geld, vind ik. Voor 120,- krijg je 500 gb, en een stille, niet te warm wordende schijf. Hij word wel warm, maar niet té. Ik vind hem bovendien erg stil. Je hoort het wel als je de pc aanzet, maar of dat storend is?? Een zachte ruis is alles wat ik hoor. Het uiterlijk is erg mooi. De schijf voelt stevig aan. Volgens mij kan hij makkelijk in mijn rugzak mee naar school. In de doos zit een adapter, en een usb kabel, en ook nog een engelse stekker! Ik had van tevoren op internet gekeken, en ik wist niet dat je die erbij kreeg. Ik weet niet of dat bij alle winkels zo is, maar bij MyCom in elk geval wel. De adapterkabel is op zich prima. Alleen het gedeelte van de adapter naar de schijf bevat een wel erg dunne draad. Waarom dat is weet ik niet, maar ik had liever een wat dikkere (=stevigere) kabel gehad. Maar dan ben ik echt aan het zoeken hoor, want het is gewoon een prima ding. De adapter is wel lekker klein, dat vind ik wel weer een voordeel.

Ik heb de schijf getest op mijn eigen pc, welke nog draait op Windows 2000 pro, en de schijf deed het probleemloos. Ook op de pc van mijn ouders met Windows XP trof ik geen problemen aan. Bij het uploaden van grote bestanden moet je wel even geduld hebben, maar ik was dat al gewend, mijn eigen computer is ook niet meer de snelste.

De schijf schakelt tegelijkertijd af met je pc. Je kunt het ook verwijderen via je desktop, dan schakelt hij ook uit. Wat je fijn vind is persoonlijk. Ik vind het zelf niet storend dat er geen aan/uit knop op zit.

Tot slot moet ik zeggen dat het groene lampje wel leuk is. De schijf heeft een knap uiterlijk. Het oog wil tenslotte ook wat, als je het ding op je bureau zet. Ik heb geen idee hoe de schijf over een jaar zal draaien, maar ik heb er in elk geval alle vertrouwen in! En met 500 gb kun je voorlopig weer vooruit!

edit: schijf draait nog steeds goed! zelfs al diverse keren mee naar school genomen/uitgeleend, en hij doet t nog steeds perfect.

Heb jij ook een WD My Book Essential WDG1U5000 500GB Zwart?

je kan hem toch ook gewoon uitzetten door op de knop te drukken waar "het groene lampje" "omheen" zit???
Daar zit geen knop.
Ik heb dezelfde schijf en ben er ook heel tevreden van.
Mooi design, werkt goed etc. Hij staat op 50 cm van me af, dus kan ik hem wel horen als ie bezig is, maar na het syncen met SyncBack (ja net als de reviewer ;) ) zet ik em toch af.
Mooi verhaal Sophietje.
Ik heb dezelfde Mybook van 500 GB en ook ik kan me vinden in je verhaal.
Alleen je minpunt van een dunne adapterkabel vind ik wat overdreven.
Middenin die groene circel zit wel degelijk een electronische aan/uit schakelaar. Die schakelt los van de automatische zelfschakeling. Druk er maar eens goed op...

De U.K. stekker zat er bij mijn 4 stuks ook bij; is blijkbaar standaard WD levering.

Dit zijn hele fijne externe HD's inderdaad.... :) Degelijk en betrouwbaar!
dat is niet zo! atthans, niet bij deze versie!

En of dat van die adapterkabel overdreven is, mwa, misschien wel..

Trouwens, lullebakman, je kunt ook prima muziek luisteren vanaf deze schijf hoor! Ik heb alleen nog niet gecheckt of een foto bewerken vanaf de schijf ook vlot gaat. Maar waarom zou je de schijf telkens af zetten? Hij kan het makkelijk aan!
Mijne heeft ook wel degelijk een knop in het midden hoor.
die van mij niet. Heb je wel de Essential? denk t niet dan.
Verdraaid zeg, ik heb recent ook weer een MyBook Essential gekocht van 500GB en die heeft inderdaad geen aan/uit knop meer in de groen verlichte cirkel. Dat is dus nieuw! :(

Ondertussen heb ik begrepen, dat bij deze nieuwe serie die knop voortaan inderdaad ontbreekt; dat vind ik echt een groot minpunt van WD, om dat zo sneaky te modificeren.

Voor mij echt een punt van heroverweging bij de volgende aankoop van een externe HD.
Ik heb d'r ook geen aan/uit-knop zitten hoor. :P 500GB zwarte WD, inmiddels ook een jaartje in bezit, tevreden mee. :) Al m'n vrienden op lanparty's maar op die 'knop' blijven drukken, ik helemaal gek worden. :P
Je studeert fotografie en vindt het een mooi apparaat. Kan er nog een fotootje bij?

Weet je wat te vertellen hoe de configuratie zich verhoudt tot de (nabije) concurrenten? En wat de echte snelheden zijn.

Ik ben namelijk (op termijn) wel geïnteresseerd in een exteren drive.

Alvast bedankt,

Pierre