Specificaties HTPC, 3 interne bays - Bekijk alle specificaties

Thermaltake VF5001BNS Review

Erkel 26 oktober 2007, laatste update op 29 oktober 2007, 1.076 views

Thermaltake VF5001BNS

Pluspunten

• Prijs - Kwaliteit verhouding
  • VFD en afstandsbediening
  • Afwerking
  • Installatie
  • Uiterlijk

Minpunten

• Geluidsproductie.
  • Karige Media Lab handleiding.
  • Support site werkte niet.
  • Installatie volgorde componenten.

Ik heb deze behuizing aangeschaft om (hoe kan het ook anders) een HTPC in elkaar te zetten. Ik heb voor deze behuizing gekozen omdat hij grotere videokaarten aankon, een vfd met veel functies heeft + afstandsbediening, en omdat de prijs redelijk was.

Verpakking
De kast was goed verpakt in een doos met handvat. Er zat een zak van een soort stof om de behuizing, en verder zat hij tussen twee piepschuim blokken. In de verpakking zaten ook nog de afstandsbediening en de handleiding. Deze zaten in een kartonnen doos binnen in de behuizing.

Documentatie
De handleiding voor het installeren van de hardware was makkelijk te volgen. Echter de handleiding voor het vfd was gewoon een soort foldertje zonder enige echt handige informatie,

Uiterlijk
Toen ik de behuizing uitpakte viel het mij op dat ie veel groter was dan ik had verwacht, na het zien van de foto's op internet. De behuizing ziet er super uit, de voorkant is geborsteld aluminium, en rest is zwart gelakt staal (piano mirror). Het vfd is ook mooi verwerkt in de behuizing, Het gat rondom het schermpje is schuin afgesneden (of gelaserd ofzo).

Afwerking
De afwerking aan de buitenkant is bijna perfect, alleen de schuine rand om het vfd is niet helemaal netjes, maar dat zie je alleen als je er van dichtbij naar kijkt. En bij de gaatjes in de achterkant van de bovenplaat waren er nog een aantal dicht, omdat de verf er nog in zat. Dit was echter makkelijk te verwijderen.

De afwerking aan de binnenkant kan ik kort over zijn, dit was allemaal super netjes, geen scherpe randen, bramen of rare uitsteeksels.

Opbouw en indeling
Met de opbouw van de behuizing bedoel ik de plaatsing van de componenten en of deze makkelijk te bereiken zijn. Dit is super voor elkaar bij deze behuizing. Alle componenten zoals harddisk, cd-drive, floppydrive, moederbord en voeding worden geplaatst in verschillende racks. Deze kunnen allemaal uit de behuizing worden gehaald waarna je het bijbehorende component erin plaatst en het rack weer op zijn plaats bevestigd. Dit principe werkt echt heel mooi, en het verbaasde bij dat ze dit ook voor de voeding hebben gebruikt. Verder heeft het moederbord tray de busjes er al ingeschroefd zitten, en zit er 1 busje met een soort van uitsteeksel wat er voor zorgt dat als je je moederbord er oplegt deze ook op zijn plaats blijft.

De indeling is vrij logisch, niks op aan te merken, en zou ook niet weten hoe het anders moet.

Installatie
De installatie is vrij simpel, je haalt alle racks uit de kast. En zet alle componenten in het bijbehorende rack. Vervolgens plaats je alle racks terug in de behuizing. Hier zit echter wel een vaste volgorde in:
1. Harddisk rack. (deze zit onder het cd/dvd/floppydrive rack)
2. Cd/dvd/floppydrive rack (deze moest bij mij als eerst omdat anders mijn videokaart in de weg zit.)
3. Voeding rack (dit is wel een beetje een nadeel, omdat je nu verplicht wordt om eerst de kabels aan te sluiten, voordat je moederbord in de kast kan, en het dus lastig wordt om de kabels die naar het moederbord lopen weg te werken.
4. Moederbord tray. (Deze moet je er als laatste inschuiven omdat hij anders in de weg zit voor het voedingrack.)

De installatie was vrij simpel, er is echter wel een probleempje voor sommige mensen:
Ik heb 1 dvd drive, in de onderste bay van het rack, in de bovenste bay heb ik al mijn voedingskabels weggepropt. Om de airflow te waarborgen. Mocht je dus 2 dvd-drives gebruiken dan is een modulaire voeding aan te raden. Omdat je dan moeilijk de kabels kwijt kan.

Na het installeren van de hardware de pc aangezet. Hij startte normaal op, wat mij opviel was dat het vfd niet werkte. Ik de schrik van mijn leven omdat ik lang heb moeten wachten op deze behuizing. Maar goed, vista maar geinstalleerd, daarna de Media Lab cd voor het vfd in de drive gedaan en geinstalleerd. Na de herstart weer geen vfd. Ik begon m nu aardig te knijpen. In vista bij apparaat beheer gekeken. Bleek dat er een onbekend usb apparaat was; de drivers waren dus niet goed geinstalleerd. Heb toen handmatig het pad voor de drivers aan gegeven, opnieuw opgestart en toen werkte het wel super.

Dit had wel wat beter gemogen. Er stond ook nergens in de vrij karige Media Lab beschrijving dat dat ding pas werkt nadat de drivers geinstalleerd zijn. Tevens werkte op het moment van installeren de support site van Thermaltake niet.

Geluidsproductie en temps
Geluidsproductie is behoorlijk. Dit komt vooral door de geperforeerde bovenkant en zijkanten. Temperaturen heb ik nog niet echt naar gekeken. Zag dat de processor +/- 35 graden werd. Daar komt dus nog een update voor.

VFD
Dit is eigenlijk waarom ik heb gekozen voor deze behuizing, het schermpje wat er in zat plus de bijbehorende afstandsbediening en software. Ondanks de eerder genoemde installatie problemen werkt het schermpje super. Een nadeel is misschien wel dat de Graphics Equalizer functie alleen werkt met iMedian (Soort media center software) en niet met de Media Center die in Vista wordt meegeleverd maar dat is voor mij geen probleem

Al met al een behuizing waar ik zeer blij mee ben. Kwalitatief is het zeer goed, zoals je van een grote speler als Thermaltake mag verwachten. Ze laten wel wat steekjes vallen door de slechte beschrijving van het media lab en het feit dat je de voeding dus eerder moet plaatsen dan het moederbord. Over de functies van het vfd ben ik zeer te spreken, ook de software werkt.

Foto's van de installatie en verschillende onderdelen volgen nog..

Suggesties en opbouwende kritiek zijn zeer welkom.

Heb jij ook een Thermaltake VF5001BNS?

Ik moet zeggen je review klopt helemaal met de dingen die ik tegen kwam, vandaar ook dat ik zelf geen review schrijf. Jij hebt de meeste dingen voor mij wel behandeld.

Groeten!