Microsoft Lifecam HD-5000 Review

Ircghost 11 maart 2012, laatste update op 11 maart 2012, 1.963 views

Microsoft Lifecam HD-5000

Pluspunten

• Goede kwaliteit
  • Sterke microfoon
  • Plug&Play
  • Stabiele constructie
  • Mooie vormgeving
  • Overzichtelijk instellingenscherm

Minpunten

• Vaak autofocus
  • Geluid van autofocus

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Aangezien ik om persoonlijke redenen elke dag ongeveer een uur Skype is het hebben van een goede webcam een must.

Ik had voor mezelf geen bepaald model in gedachten, ik wilde vooral dat die goed werkte in ruimtes waar weinig licht is ('s avonds heb ik geen zin grote hoeveelheden licht in mijn kamer). Verder wilde ik ook een hogere kwaliteit, minstens HD-ready.

Nadat ik de camera had uitgepakt kon ik hem natuurlijk meteen via plug&play gebruiken op Windows 7 (x64). Er wordt ook een installatie cd meegeleverd, deze kun je gebruiken om bepaalde effecten toe te passen tijdens het opnemen (kan ook live). Op zich een geinige uitbreiding, maar natuurlijk met weinig functionele waarde. Dezelfde update wordt overigens ook door Windows update binnengehaald, dus dat is een pluspuntje.

Er zit in hetzelfde programma ook een instellingenscherm met keuzes voor de verschillende resoluties, daarnaast kun je ook TrueColour instellen. Dit allemaal met een duidelijke interface en duidelijke effecten.
Skype herkent de camera, en de ingebouwde microfoon automatisch en stelt voor deze te gebruiken. Ik kon het gelukkig meteen testen en de kwaliteit beviel goed. Ondanks de hogere kwaliteit van de camera valt het bandwidth gebruik reuze mee. Het enige nadeel van de camera vind ik dat deze nogal vaak bijstelt, dit proces duurt slechts een paar seconden, maar het gebeurd wel redelijk snel (lees: bij gemiddelde bewegingen van de gebruiker). Daarnaast was het geluid van de auto-focus goed te horen voor de andere partij, niet storend maar toch wel aanwezig.

De microfoon werkt goed, misschien zelfs wel te goed want hij zorgde voor een echo bij de andere kant. Ik had Skype staan op auto-adjust.. toen ik dit echter handmatig een stuk lager zette (10%) werkte het een stuk beter.

De bevestigingsconstructie van de camera is ook fijn, ik heb zelf een redelijk dik computerscherm (+_4cm), maar door de constructie kun je de camera praktisch op elk scherm stabiel krijgen. De verschillende vormen van dit materiaal zorgt er ook voor dat je het op het bureau kunt zetten in veel verschillende hoeken.

Over de kwaliteit van de bouw kan ik nu nog niet zoveel zeggen aangezien ik het pas net heb, en het nog niet gevallen is of iets dergelijks. De vormgeving vind ik daarentegen wel mooi en strak.

p.s. Dit is mijn eerste review ooit :).

Heb jij ook een Microsoft Lifecam HD-5000?

Ik wil je alleen informeren over de autofocus die idd ontzettend storend is aangezien deze al bij de geringste beweging aan het autofocussen is. Deze kan je iig uitzetten in de instellingen. Als je deze niet kan vinden, dan kan het zijn dat je update niet heb verricht (software op de cd is meestal niet up-to-date).