Specificaties 73GB 3.5" HDD (SATA-150) - Bekijk alle specificaties

WD Raptor WD740ADFD, 73GB Review

Emile 17 januari 2009, laatste update op 26 maart 2009, 2.273 views

WD Raptor WD740ADFD, 73GB

Pluspunten

• Zeer Snel
  • Betrouwbaar
  • Compatibiliteit

Minpunten

• Prijs per GB
  • Wordt wat warmer dan andere harde schijven.

►Inleiding
In Juli 2007 kocht ik mijn 1e Raptor. Omdat ik wat schijfruimte tekort kwam, kocht ik een half jaar later een 2e Raptor erbij. In Januari 2009 heb ik nog 2 Raptors aangeschaft. In totaal heb ik er nu dus 4. Ik ben er tot nu toe zeer tevreden over. :)

►Prestaties
De prestaties zijn zr goed te noemen. Mijn 1e Raptor was al een hele vooruitgang in vergelijking met mijn oude Seagate uit 2003. Windows opstarten gaat erg snel. Het grootste deel van de tijd gaat dan ook op aan het laden van het BIOS. Games en andere software opstarten gaat ook zeer snel. Als je eenmaal in een game zit, maakt het natuurlijk weinig uit welke schijf je gebruikt.
De Raptors zijn voornamelijk met het ophalen van kleine bestanden erg snel. Dit komt door de lage toeganstijd. De lage toegangstijd is mogelijk, doordat deze schijven 10.000 rpm (Rouds per Minute) zijn.

►Stabiliteit & betrouwbaarheid
In anderhalf jaar tijd nog nooit problemen gehad met de Raptors. Geen uitval, BSOD's, en andere fratsen. Gewoon altijd lekker stabiel, zoals het natuurlijk ook hoort.

►Compatibiliteit
Ik heb deze schijf vroeger op een Asus P5VD2-X gebruikt, daarna aan een Asus Commando. Inmiddels hangen de Raptors aan een Asus Rampage Forumula. Op alle genoemde borden, hebben ze altijd uitstekend gewerkt. Geen extra drivers installeren en dat soort fratsen waar je niet op zit te wachten. Ook werken ze prima samen met de ICH9R van de Rampage Formula.

►Ondersteuning door fabrikant
Nog nooit problemen gehad met de Raptors. Ook geen DOA's en kapotte schijven. Nog nooit ondersteuning van de Western Digital nodig gehad. Ik kan hier dus ook geen oordeel over doen.

►Geluidsproductie
De geluidsproductie van de Raptors zijn wel een minpuntje. Toen ik mijn eerste Raptor aansloot, wist ik niet wat me overkwam. Ik dacht dat het een DOA was, maar toch bleek de schijf het te doen :). Na wat zoeken op internet, kwam ik erachter dat het 'normaal' bleek te zijn. Nu ik er 4 heb, is de geluidsproductie er uiteraard niet beter op geworden. Mijn Samsung Spinpoint's en Western Digital Green Power's zijn echt een hl stuk stiller. Als je dus behoefte hebt aan een stillen computer, mediacenter of server is deze schijf absoluut niks voor jou.

►Warmteproductie
Echt koel blijven de Raptors niet. Dit is ook niet zo heel raar, als je bedenkt dat deze schijven 10.000 toeren per minuut draaien. Een normale desktopschijf draait meestal 7.200 toeren per minuut. De schijven worden dus een stuk heter dan normale desktopschijven. Zonder koeler worden ze al snel 45C. Ik gebruik ze in combinatie met een 4-in-3 module, die meegelevert wordt met de Cooler Master Cosmos S en andere kasten van Cooler Master. Hierin blijven ze netjes rond de 25C. Een goede HDD-koeling is dus zeker aanbevolen voor deze schijven.

►Prijs
De prijs van de Raptors ligt helaas wel wat aan de hoge kant. Een Samsung Spinpoint F1 1TB bijvoorbeeld, is een stuk goedkoper dan een Raptor. Met grote bestanden is deze iets sneller, maar met kleine bestandjes winnen de Raptors het.

►Benchmarks :D

HDTune File Benchmark
Maximum Read: 475MB/s
Maximum Write: 125MB/s

►Update 18-02-2009
Ze draaien nog steeds perfect, geen enkel probleem gehad!

Heb jij ook een WD Raptor WD740ADFD, 73GB?

Korte review, ik zie geen harde cijfers.
Maar hij klopt wel ongeveer, ik heb er een stel gehad (4 maarliefst in Raid0).
Dat gaat echt gestoord snel. Echter had ik er geen koeling op zitten en zaten ze pal boven elkaar. De bovenste 3 waren dan ook met 5 maanden kapot.

Toch leuk spul :)
ik zal straks wel effe wat benchmarks toevoegen.
Hoe warm werden die van jouw dan?
Benchmarks toegevoegd ;)
Prettige review! Misschien toch eens tijd om hierin te investeren, als ik het afzet tegen mijn WD (IDE) .. :'(

HD Tune: WDC WD1600JB-00GVC0 Benchmark

Transfer Rate Minimum : 23.2 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 60.6 MB/sec
Transfer Rate Average : 51.6 MB/sec
Access Time : 13.2 ms
Burst Rate : 68.6 MB/sec
CPU Usage : 1.9%
Dat geluid van de raptor komt ook gedeeltelijk door resoneren denk ik, ik heb deze schijf in een aeroengine II en dat klonk gewoon als een 486 pc of zo :P . Nu heb ik 'm tussen een nexus DiskTwin gehangen (kost tussen de 5 en 10 euro) en nu is hij bijna net zo stil ;)
Heb sinds twee weken 2 van deze schijven in mijn systeem zitten, performt erg goed, soms kraakt het wel harder dan mijn Maxtor 6Y200P0 http://tweakers.net/price...(7200rpm-ata133-8mb).html schijven in mijn vorige pc.

In mijn huidige pc heb ik twee van deze WD740ADFD, 73GB in RAID0, is wel lekker snel :)

HD Tune: Intel Raid 0 Volume Benchmark

Transfer Rate Minimum : 86.1 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 141.5 MB/sec
Transfer Rate Average : 119.1 MB/sec
Access Time : 8.3 ms
Burst Rate : 108.0 MB/sec
CPU Usage : 10.5%

[Reactie gewijzigd door tuwarez op 26 oktober 2007 00:17]

Zou je ook wat benchmarks van PCmark05 kunnen geven?
Want als ik jouw HDtune benchmarks zo zie, is het toch wel erg verleidelijk om er nog 1 bij te kopen...
En wat voor'n CPU heb jij? want 10.5% CPU Usage vind ik toch best veel...
Het geluid, daar had ik in mijn oude kast ook last van. Dat resoneerde als een gek. In mijn nieuwe CoolerMaster 690 hangt hij in een rack met een soort van stootkussentjes en je hoort hem gelijk een stuk minder. Nu komt hij nog maar nauwelijks boven mijn casefan's uit.
@Nokinee
Die schijf van je vraagt niet veel van je CPU..
dat die warmer wordt dan een gewone 7200 rpm schijf is wel vrij normaal dan vind ik 48 graden toch vrij normaal.

En de geluidsproductie is heel afhankelijke van welke case je gebruikt zoals in de bovenste posts vermeld, voor de rest is de review wel leuk opgesteld :)
Momenteel geen case..