Asus P5K Premium/Wifi-AP Review

JUST_me 25 oktober 2007, 2.843 views

Asus P5K Premium/Wifi-AP

Pluspunten

• Features / uitrusting
  • Bouwkwaliteit / layout (op SATA poorten na)
  • Overklokmogelijkheden

Minpunten

• Lees hierboven, lijkt me duidelijk

Layout Score: 4
Hallo, dit wordt mijn eerste review,

Ik heb ongeveer 3 weken een systeem met de volgende onderdelen samengesteld:

Creative XiFi Extreme music
Scythe Infinty
Hp W2207 22' monitor
Win Xp Home / Vista Ultimate

Dit systeem is een vervanger voor mijn laptop een Dell Inspiron 9200. Hoewel de laptop nog steeds aardig kon meekomen met spellen e.d. (GF Go 6800 overklokt tot 6800 Ultra) wilde ik wel een keer een systeem dat alles op top kon draaien. Daarnaast was ik klaar met studeren en het gesleep met die laptop, dus ik wilde nu gewoon een snel systeem.

Omdat dit mijn eerste systeem zou worden dat ik ging bouwen heb ik aardig wat uurtjes op sites als Tweakers, Anandtech, Hardware.info en Tomshardware besteed om de beste componenten binnen mijn plaatje uit te zoeken. Proc en graka is nog makkelijk uitzoeken, maar uit die 2 miljoen moederborden een kiezen vond ik een stuk moeilijker. Op tomshardware stond een overklok van de 6750 beschreven, met onder andere dit bord. Asus leek me een prima merk, gezien de vele positieve reviews, en naast de goede overklokmogelijken, 8 fase voeding, WIFI, ESATA enz leek me dit een prima bord, if I ever knew.......

Na alles besteld en binnengekregen te hebben, gebouwd wat binnen een uur gedaan was. Opgestart, Win XP setup in, na de installatie de ene BOD na de andere. Systeem was helemaal niet stabiel, ene crash na de andere. Ik vermoedde als snel dat er iets met of de DVD brander of de HDD was, omdat alle crashes gedurende het kopieren van bestanden gebeurde. Eerst de SATA kabels vervangen, geen resultaat. Andere DVD, geen resultaat. Bios instellingen van de SATA controller verandert, geen resultaat. Oude IDE HDD aangesloten; systeem liep als een trein.

Dus wat zou je dan vermoeden (zeker met de beperkte kennis die ik bezit op dit gebied): HDD kapot, ook al lijkt me dat een kans van 0.0001%.
Via een DOA RMA een nieuwe HDD gekregen, zelfde problemen. Op een andere PC de HDD via SATA aangesloten (met een Intel moederbord) deed de HDD het wel beter, maar kwam toch niet door de gehele Win Xp setup.
Via een RMA nieuw moederbord en nog een nieuwe HDD gekregen.

Ondertussen veel verder op internet gezocht, in het GOT forum kwam ik deze post tegen:
Met een verwijzing naar:

Dusssss: duidelijk verhaal; samengevat, dit premium bord wat een 18th anniversary bord is, kent een crappy SATA controller. Asus is op de hoogte van het probleem, zegt aan een oplossing te werken maar kan het nog niet leveren. Gezien de vele opgewonden reacties van de posters op de fora is Asus niet echt meewerkend, om het maar voorzichtig te zeggen. Wat er verder staat is dat mensen met een SATA150 Raptor schijf geen problemen hebben, daarnaast kent de Seagate SATA2 schijven ook geen problemen.

Mijn oplossing, de uitstekende WD Se16 Caviar schijf doorverkocht (snik,snik) en een minder goede Seagate Barracuda 500GB besteld. In het bios de SATA
controller in IDE modus gezet en nu draait het systeem prima.

Mijn boodschap; spread the word!!! Dit ****bord heeft me een hoop tijd en frustratie gekost, ik wil voorkomen dat anderen dit "premium" drama meemaken.
Het systeem draait nu goed en met de oude IDE schijf deed het ook allemaal prima, maar van zo'n duur bord van een gerespecteerd merk als ASUS verwacht je dit niet. Overal waar je kijkt worden de WD CAVIAR SE16 schijven (terecht!!!!!) de hemel in geprezen. Lijkt mij dan dat voordat je zo'n duur Anniversary Premium bord op de markt zet, je dit als merk tenminste even test voordat je je klanten met zo'n probleem opzadelt. Kan het niet begrijpen ASUS!!!!!

Verder het bord per punt,
Algemene beoordeling: voldoende; het draait nu allemaal stabiel, maar pas na vele uren zoeken, zoeken en frustraties

Featureset: naar mijn mening zeer goed: Esata, 8x SATA, 10 USB, WIFI, alles wat ik nodig heb, zit er op.

Layout: goed, overal zit voldoende ruimte voor het bouwen. De Infinty koeler installeren was geen probleem, veel heatpipes maar allemaal goed omgeleid. Enige domme vind ik is dat de 8800 GTX over SATA 1&6 steekt. Als je bijna 200 euro voor een bordje over hebt, kun je als ASUS zijnde ook wel verzinnen dat diegene dan een 8800GTX/Ultra e.d erin zet, die dus over die sata aansluitingen steekt. Dom ASUS!

Prestaties: goed, even het HDD probleem buiten beschouwing gelaten, draait het systeem goed en stabiel met de IDE en Seagate schijven.

Stabiliteit en betrouwbaarheid: slecht. Nu even wel het HDD probleem meegenomen, continue crashes en BOD's. Niet leuk als je ruim 1800 euro aan een nieuw systeem heb uitgegeven.

Overklokbaarheid; goed, heb de 6750 op 3.7 GHZ gekregen met luchtkoeling. Gezien de reviews op Tomshardware is er nog heel wat ruimte. Veel bios opties+ mogelijkheden genoeg je proc te roosteren door hoge voltage mogelijkheden.

Compabiliteit: zeer slecht. Naar mijn mening ben je of heel dom of heel slecht naar je klanten toe als je een bord op de markt brengt voor high performance systemen dat niet met SATA2 schijven van WD en Samsung overweg kan. Kan me niet voorstellen dat dit probleem niet tijdens de ontwikkeling van het bord naar voren is gekomen.

Ondersteuning door de fabrikant: zeer zeer zeer zeer slecht, jammer dat die optie niet er tussen staat. Als je als fabrikabnt dit probleem erkent, dien je actie te ondernemen en of een bios update te maken of het bord van de markt te halen. Als dit nou een C fabrikant wasof een bordje van 30 euro had je me niet gehoord, dat kan je dat wel aanvoelen (en dan nog!!!). Maar het is een A fabrikant met een top-of-the-line bord en dan is dit gewoon onacceptabel. Asus heeft neem ik aan honderden programmeurs en ontwikkelaars, als ze ECHT willen, moet een oplossing zo voorhanden zijn. Ze steken nu gewoon de kop in het zand. Goede instelling Asus!!!!!

Prijs: voldoende. Gezien de features en layout, de aanzienlijke hoeveelheid koper op het bord en de bouwkwaliteit, de mogelijkheden e.d. ben ik tevreden. If only ze nou maar een volledig uitontwikkeld product op de markt hadden gezet.

Resume; het werkt nu allemaal naar behoren. Dus ik ben nu tevreden, het had alleen allemaal niet ZO omslachtig gehoeven.

Foto's volgen nog!!!

Heb jij ook een Asus P5K Premium/Wifi-AP?

om het overzicht te behouden , gelieve [.b]prijs[./] etc te gebruiken (zonder de puntjes)

verder goede review
Ik zou een ander bord hebben gehaald...
Vreemd van die s-ata controller.

Waarom hem niet omgeruild voor een P5K Deluxe board eigenlijk? Die heb ik hier i.c.m. een WD1500 raptor en een Samsung 500gb sata2 en dat loopt als een trein :)
Dit bordje heeft inderdaad een zeer slecht controller en Asus heeft er nog steeds niks aan gedaan! 8)7

Ik heb een ander bord gekocht.
De review is voor mij heel herkenbaar. Ik had een Samsung SpinPoint, precies de zelfde problemen. Ik heb nu een Seagate en die werkt wel. En ik wacht al ruim drie maanden op een antwoord van Asus. "Ze werken eraan..." Ja, ja... Wat een bagger bord is dit. Door de zeer slechte support van Asus is dit meteen het laatste dat ik heb gekocht van ze!!! :(