Specificaties Full HD met 12x opt. zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic HC-X900 Zwart Review

NeonovA 10 maart 2012, laatste update op 11 maart 2012, 7.949 views

Panasonic HC-X900 Zwart

Pluspunten

• Superscherp!
  • Realistische kleuren
  • Bouwkwaliteit
  • Features
  • Makkelijk te bedienen

Minpunten

• Accu gaat niet erg lang mee.

Beeldweergave Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 5
Design & bouwkwaliteit Score: 5
Afgelopen dinsdag de nieuwe Panasonic HC-X900 binnen gekregen en wat een beeldenkanon is dat zeg! Het beeld is echt kraakhelder en het is een genot om naar te kijken.

In de doos zitten:
  • Schoenadapter
  • HD Writer EA 4.1.
  • Gebruiksaanwijzing CD
Specs
De camera heeft een 29,8 mm Leica Dicomar lens met het 3MOS System Pro. Camera kan 3D filmen als men de extra conversie lens koopt. Het scherm is 3.5" inch (8.8cm) groot en je kan hiermee brilloos 3D kijken i.c.m. de 3D conversie lens. Opnemen kan met een SDXC kaart van max 64GB. Afmetingen van de camera zijn: Hoogte 67mm x Breedte 72mm x Diepte 150mm. Het gewicht van de camera is ongeveer 480gram incl. accu.

Gister ben ik eigenlijk meteen met een maat van mij naar Artis gegaan om goed gebruik te maken van de camera. Een voorbeeld video zie je hieronder:

Een RAW file hiervan is te downloaden via onderstaande link:

De volledige montage is via onderstaande link te zien:

Degelijkheid
De camera ziet er erg netjes uit en voelt zeer degelijk aan. Hij ligt lekker in de hand en alle knoppen voelen soepel aan.

Opnemen
Veel in auto mode geschoten en soms eens wat in manual mode. De auto mode (iA) doet zijn werk zeer goed en daarom is switchen naar manual niet vaak nodig. Heel af en toe merk je wel dat in iA mode, na het drukken op record knop, langzaam de kleuren een klein beetje worden bijstelt. Voor de rest is het beeld kraakhelder en de kleuren komen vaak exact overeen met de werkelijkheid.

In manual mode kan je zelf genoeg aanpassen. Met de ring aan de voorkant van de camera heb je de mogelijkheid om de focus, white balance, shutter en iris aan te passen. Dit gaat allemaal heel smooth en vind het persoonlijk erg goed werken. In de volledige montage die ik heb gemaakt van Artis zal je alleen zien dat ik soms vergeten ben om hem uit manual mode te halen waardoor sommige dieren niet helemaal goed in focus staan.

Ook in de avond heb ik een testje gedaan hoe het beeld er in zeer donkere omgevingen uitziet. En dat is zeker niet slecht, zie de beelden hieronder:

Of hij in de avond beter is als de nieuwe CX740 is nog de vraag, maar denk dat hij hier niet veel voor onder zal gaan doen. Beelden in de avond schieten met redelijk wat licht (de stad bijv) geeft een goed, bijna ruisloos beeld.

Hybrid O.I.S.
De beeldstabilisator is zeer goed te noemen. Lopen en filmen te gelijk is geen probleem. Je beeld blijft rustig en schiet niet van de ene naar de andere kant. Ook met 12x inzoomen blijft het beeld vrij rustig en is alles zeer scherp en duidelijk te zien. Ga je over de 12x zoom heen zal je merken dat het lastiger word.

Geluid
Het geluid is goed. Het Dolby 5.1. geluid is een leuke toevoeging maar is na mijn inziens niet echt bijzonder te noemen. Had niet echt het idee dat ik letterlijk in de dierentuin zat toen ik hem afspeelde op de home cinema-set. Er zit een windruisfilter op de camera en deze werkt redelijk. Zachte wind hoor je niet, een klein briesje is wel te merken. Wellicht aan te raden om een externe microfoon erop aan te sluiten want ook dat is mogelijk met deze camera i.c.m. het schoentje wat wordt meegeleverd.

Foto-functie
Zelf heb ik de foto-functie niet gebruikt maar afbeeldingen uit de film geknipt. Hier kan ik helaas nog niet te veel over zeggen dus, maar zal hier later meer aan toevoegen. Onderstaand zie je een foto die ik uit de beeldmateriaal heb geknipt:

Klik hier om de volledige foto te downloaden

Accu
Helaas gaat voor mijn gevoel de accu niet erg lang mee. Na een middagje filmen en nog net geen 40min aan beeldmateriaal te hebben geschoten is de accu leeg. Mijn oude SD600 ging toch iets langer mee. Een extra accu aanschaffen is een must als je een hele dag erop uit gaat.

De prijs ligt wat aan de hoge kant. Een van de duurste camcorders in zijn klasse. Voor de adviesprijs van 999,- krijg je na mijn inzien wel een van de betere camcorders op de markt. Hij staat nu te koop bij de goedkoopste webshop voor +/- 950 euro. Wil je dezelfde beeldkwaliteit maar goedkoper moet je kijken naar de X800 maar moet je het doen zonder de viewfinder en de (zoom)ring aan de voorkant.

Zal later kijken of ik later deze review kan uitbreiden. Tot heden ben ik er in ieder geval zeer content mee!

Heb jij ook een Panasonic HC-X900 Zwart?

Ik had op andere forum gelezen dat bouwkwaliteit nogal tegen viel? Dat ie nogal licht is vanwege overmatig plastic gebruik.

Ik hoop dat je er misschien antwoord op kan geven, ben van plan om ook deze te halen vanwege 1080P/50 modus :P
Hij is 30gram zwaarder als zijn voorganger de SD900
Zelf kom ik van een SD600 en die was 100g lichter als de X900.

Behuizing is inderdaad vooral plastic maar toch voelt het allemaal stevig aan. Gewicht vind ik wel lekker. Niet al te zwaar maar ook niet te ligt (zoals mijn oude SD600).

Denk dat je dit het best zelf in de winkel moet gaan bekijken. :)
Heb zelf de SD 700, is van het zelfde soort plastic.
Hij is 2 keer van +/- 1 meter hoog gevallen en behalve enkelle krasjes is er verder geen enkele schade wat natuurlijk puur geluk was.
Nice review. Mooie beelden ook. Ik wou de sd900 aanschaffen, maar met de komst van de x900 ga ik toch maar wat langer sparen. Vraag me alleen af wat :Nano Surface Coating-technologie is. Misschien dat jij het weet?
Is het niet die technologie wat ze gebruiken bij iphones waardoor ze waterdicht worden? Zoiets als liquipel?
Mijn speculaties blijken niet te kloppen. Nano Surface Coating-technologie is een nano coating die op de lens is aangebracht. Om het zogenaamde Lotus effect te creëren waardoor er geen vuil hecht aan de lens.

Leuk, al zou ik het fijner vinden als ze de liquipel technologie hadden toegepast waardoor je camera waterafstotend word.
vraagje heb je het materiaal in artis met een statief of uit de hand geschoten?
Dit is allemaal uit de hand geschoten. :)
Bedankt voor je antwoord. Dan heb je vaste handen of zit er goeie beeldstabilisatie op de panasonic :)
Ondertussen een extra accu aangeschaft. De VW-VBN260. Gaat 2x zo lang mee als de standaard accu en dat is toch wel erg fijn. :)
Sinds 2 weken ben ik in het bezit van deze camera. Het eerste wat ik heb aangeschaft was een extra accu want deze is snel uitgeput. De VBN 260 gaat inderdaad ruim 2 maal zo lang mee. Tevens heb ik een 64gb sdxc klasse 10 kaartje geplaatst zodat ik op 1080P voldoende opslag capaciteit heb. Ook een aanrader is een UV filter was het alleen maar om je lens te beschermen. Nu de beeldkwaliteit, deze is perfect. Natuurgetrouwe kleuren en een voor mij ongekende scherpte. Ben nog van de digital 8 generatie. Ook het geluid is acceptabel maar met een losse microfoon zal het veel beter zijn. De bouw kwaliteit is goed de camera voelt stevig aan en ligt goed in de hand. Wat prettig is bij deze camera is dat je veel instellingen ook met de hand kunt uitvoeren zoals het scherp stellen en het inzoomen met de ring voorop, Over de beeldstabilisatie kan ik ook alleen maar lovend zijn deze doet zijn werk heel goed, lopend en bij opnames uit een rijdend voertuig. Ik heb deze camera aangeschaft voor 714 euro bij Coolblue (Videocameraschop.nl) en de levering was uitstekend, voor 22:00 uur besteld en inderdaad de andere dag in huis. Kortom, geen enkele spijt dat ik deze camera heb aangeschaft.
ik heb zelf de oude Panasonic hdc sd 90 al een paar jaartjes en ik moet zeggen na een jammerlijke reparatie zou ik niets anders meer willen,heb al veel cameras versleten waaronder ook super8 vhs van Panasonic en digi maar dit merk is gewoon toppie