Specificaties 500GB HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

LaCie Porsche Harddrive 500GB 500GB Review

Smarron 8 april 2008, 3.533 views

LaCie Porsche Harddrive 500GB 500GB

Pluspunten

• UItstekende prijs/kwaliteitsverhouding.
  • HD vrijwel onhoorbaar (Samsung).
  • Zeer compact.
  • Design is mijn smaak (grijs en strak).

Minpunten

• Voeding wordt behoorlijk warm.
  • Power button moet goed ingedrukt worden, anders reageert de schijf niet.

Mobiliteit Score: 4
Update 08-04-2008:
De harde schijf werkt niet meer. Ik heb er per ongeluk een verkeerde adapter aangehangen en daarmee is de schijf ontploft. :( Heeft absoluut niks met de kwaliteit van het product te maken, maar puur mijn eigen fout.

Algemene beoordeling:
Ik ga er binnenkort nog 1 bijkopen! Dat zegt al genoeg volgens mij. Ik vind het design persoonlijk erg mooi. Grijs en strak, geen poespas of storende lampjes. De schijf valt niet op in de woonkamer. Het enige wat je zou kunnen zien is het minuscule oranje lampje. Dan weet je dat deze aan of uit staat. De schijf doet geruisloos z'n werk. Mijn reden om deze externe HD te kopen was puur geweest om High Definition (720p en 1080p) materiaal op te slaan en af te spelen via de xbox360 en dat werkt uitstekend.

Prestaties:
Ik heb geen HD-benchmarks uitgevoerd. Op verzoek wil ik dit nog best doen.

Featureset:
Weinig features. Heel simpel, een losse voeding, een klein USB-kabeltje en de behuizing met de schijf erin. De enige aansluiting is via USB2.0. Firewire gebruik ik niet en is voor mij dus geen gemis. En eigenlijk werkt elk apparaat wel goed met USB. De prijs is er ook naar. Goedkoper was er op het moment van kopen niet!

Stabiliteit & betrouwbaarheid:
Tot op heden dus geen enkel probleem meegemaakt. Maar hij is pas 3 maanden in gebruik. Er zit trouwens een Samsung HDD in. Het aan/uit knopje voelt goed aan, je moet wel een smalle vinger hebben om deze in te drukken. Je moet het knopje wel goed indrukken, anders gebeurt er niks.

Compatibiliteit:
De schijf wordt gebruikt op 2 PC’s met Windows XP geīnstalleerd. Omdat ik deze juist werkend wilde krijgen op een xbox360, heb ik de schijf met MacDrive geformatteerd op HFS+ formaat. Op die manier is de schijf sowieso herkenbaar onder Mac OS (niet getest overigens) en perfect zichtbaar en werkend op de xbox360. Een eis om hiermee te werken onder Windows is dus wel dat je Macdrive geīnstalleerd moet hebben, anders is deze niet toegankelijk.

Mobiliteit:
Een zeer compacte behuizing zorgt ervoor dat het gewicht laag is en perfect mee te nemen. Het enige wat ik ervaar als minder is de zeer lange stekker. Ik heb het niet nodig, dus een tie-wrap doet wonderen. Ik kan me wel voorstellen dat anderen hier juist wel blij mee zijn. Aan de stekker zit dan wel weer een adapter wat weer wat extra ruimte nodig heeft, maar is niet zwaar. De schijf neemt ook zeer weinig ruimte in beslag, waardoor deze overal (redelijk onopvallend) geplaatst kan worden.

Geluidsproductie:
Zoals ik al eerder vermeldde zit in deze Lacie behuizing een Samsung schijf. Ik heb altijd gelezen dat deze zeer stil zouden moeten zijn. Nu ervaar ik het ook zelf. Ik hoor de schijf echt totaal niet! Ik heb ervaring met IBM, Maxtor en in mijn PC zitten 2 WD’s, maar geen enkele schijf is te vergelijken met deze Samsung. Zelfs geen fluitende pieptoon.

Warmteproductie:
De behuizing zelf wordt acceptabel warm. Logisch, want er zit amper ruimte om de schijf zelf, vanwege de compactheid. Wat ik wel als minder positief ervaar is de warmteproductie van de adapter. Die wordt behoorlijk warm in vergelijking tot de schijf zelf!

Prijs:
Ik heb de schijf destijds gekocht bij Paradigit. Deze hadden een superaanbieding, voor slechts ¤ 99,95 werd deze schijf als eerste onder de ¤ 100,- grens verkocht. Op dit moment is hij overal weer duurder. Ik ben er dus erg blij mee!

Heb jij ook een LaCie Porsche Harddrive 500GB 500GB?

Als je de schijf zo formatteerd, kan je hem dan gebruiken ter vervanging van de 20Gb in de Xbox? Of herkent hij enkel de persoonlijk toegevoegde content?

Verder leuke review, ik heb nu net de zwarte versie gekocht voor 99¤, superschijven...
De 1TB versie kost nu ook maar 199¤, goedkoper als een 1TB schijf zelf :)
Nee, alles wat je aan de xbox360 hangt is en blijft read-only. De 20GB HD is helaas echt onvervangbaar.
>De 1TB versie kost nu ook maar 199¤, goedkoper als een 1TB schijf zelf

waar dan, wil ik wel hebben.
Ik kan ze in ieder geval niet voor minder dan ¤ 225,- vinden.
Na je update van vandaag; zeker dat de schijf kapot is, en niet het printje om de schijf aan te sturen?

Denk in alle eerlijkheid dat je data nog we te redden is als je hem in een andere behuizing stopt...
Ik kan wel een fotootje maken ?

Transistor deed boem, rook, vieze geur. Nu ziet dat ding eruit als popcorn ...
Ik had de schijf direct uit de behuizing gehaald. Duurde een uurtje voordat de lucht uit mijn kamer was.

Dus er is helaas daadwerkelijk wat opgeblazen. :(
Of em er gewoon uithalen en aan je eigen pc hangen...
De harde schijf werkt niet meer. Ik heb er per ongeluk een verkeerde adapter aangehangen en daarmee is de schijf ontploft. Weet iemand of er een back up te verkrijgen is van de schijf? Al mijn foto;s van de afgelopen jaren staan erop...