Cooler Master GeminII Review

frankknopers 26 oktober 2007, laatste update op 17 november 2015, 7.334 views

Cooler Master GeminII

Pluspunten

• Performance
  • Uiterlijk
  • Goede airflow over geheugen, chipset en mosfets
  • Fans naar eigen keuze
  • Complete levering
  • Acceptabele prijs

Minpunten

• Past niet in alle behuizingen
  • Past niet op alle moederborden
  • Kan niet icm geheugenmodules die een afwijkende hoogte hebben
  • Blaast de lucht niet direct uit de kast

Koelvermogen Score: 4
In het voorjaar van 2007 verraste Cooler Master ons met geheel nieuw soort CPU koeler. De Cooler Master Geminii zou niet alleen de processor, maar ook de componenten rondom op het moederbord moeten koelen. Het idee is niet verkeerd, want naast de CPU hebben ook de chipset, het geheugen en de mosfets vandaag de dag behoefte aan enige koeling.

Hoewel de traditionele tower koelers (zoals de AC Freezer 7 Pro, Tuniq Tower 120, CM Hyper 6 en vele anderen) zeer sterk zijn in het koelen van de processor, doen ze toch vaak weinig aan de koeling voor de mosfets en de chipset. De lucht wordt immers rechtstreeks de kast uitgeblazen.

Ik had voorheen een AC Freezer 7 Pro, maar in de zomermaanden merkte ik toch dat de chipset en de mosfets soms wel erg heet werden. Het gevolg was dat er na verloop van tijd soms spontane reboots of vastlopers optraden bij een overclock naar 3,33 GHz. Toen ik de Geminii ontdekte was ik al gelijk overtuigd van het concept, en door de relatief lage prijs van iets meer dan 30 euro was de bestelling snel gedaan. Het uiterlijk heeft ook een rol gespeeld bij de keuze voor deze koeler. Hij zou perfect passen boven mijn tweetal HD2900XT kaarten.

Eerste indruk en verpakking
Ik heb de Geminii samen met twee 120mm ledfans van hetzelfde merk in bestelling gezet, en een paar weken later stond het spul op mijn bureau. De rode ledfans die ik erbij had besteld waren niets nieuws, want daar had ik er al 5 van in mijn Stacker zitten.

Interessanter was natuurlijk de doos van de Geminii. Toen ik hem vastpakte viel gelijk het gewicht op, de koeler weegt maar liefst 847 gram zonder fans. De verpakking was vrij kaal en een beetje sober, maar dat mocht de pret niet drukken.

Op de doos was een afbeelding geprint waarin de koelprestaties worden vergeleken met de Intel boxed koeler. Logisch dat de Geminii veel beter scoorde, maar dat mag gezien de prijs ook wel. Aan de andere kant van de doos zit een venstertje dat in één oogopslag de massive heatpipes laat zien.

Als we de doos openmaken vinden we het koelblok, wat bevestigingsmateriaal voor S775 (Intel) en AM2 (AMD), een tubetje koelpasta en een beknopte handleiding terug.

Het koelblok van onder gezien. De zes heatpipes leiden de warmte van de compacte koperen bodemplaat naar de aluminium koelvinnen

Het koelblok heeft een mooie strakke koperen baseplate, waarin een zestal heatpipes is geintegreerd. Deze moeten ervoor zorgen dat de warmte van de processor gelijkmatig over het koelblok verdeelt wordt. De degelijke constructie van het koelblok laat een goede eerste indruk na.

Installatie koelblok
Vanwege de omvang en het gewicht van de Geminii is het niet mogelijk om gebruik te maken van de push-in klemmen zoals we die zien op de Intel Boxed koeler. Daarom moet het hele moederbord uit het systeem worden gehaald, zodat de koeler aan de achterkant van het moederbord vastgeschroefd kan worden.

De handleiding is hier - op 1 punt na - vrij duidelijk in. Er zijn namelijk twee soorten schroefjes die alleen qua lengte verschillen. De korte moeten gebruikt worden om de socketadapter aan het koelblok te zetten, terwijl de lange bestemd zijn voor de bevestiging van de fanbracket. Dit kan enige verwarring opleveren. Verder waren er geen complicaties bij de installatie. Het moederbord ging niet krom staan en er zaten geen componenten op het moederbord in de weg.

Imposante heatpipeconstructie

Compatibiliteit
Hoewel de Geminii een zeer compacte basis heeft kan de koeler vanwege zijn omvang toch in de weg gaan zitten voor hoge geheugenmodules die extra koelvinnen over waterkoeling bovenop hebben. Zie deze foto voor een nauwkeurig beeld. In een te kleine kast kan het ook krap worden om de Geminii te huisvesten, dus een grote miditower of een bigtower is wel aan te raden. Zie deze foto voor een impressie van de omvang van de koeler.

Bij montage op Intel S775 systemen kan er gebruik worden gemaakt van de symmetrische gaten rondom het socket. Daardoor kan de Geminii op vier manieren op het moederbord worden vastgezet. Voor AMD systemen is het wat lastiger, omdat het koelblok dan maar op twee manieren gemonteerd kan worden. Als het AM2 socket verticaal is georienteerd zal de koeler er waarschijnlijk niet op passen.

Er zijn ook enkele moederborden te vinden waar het socket 45 graden gedraait is. Hierop zal de Geminii ook niet passen, omdat deze dan in de weg gaat zitten bij de videokaart. De compatibiliteit is dus, vooral op AM2 systemen, niet het sterkste punt van deze koeler.

Het zal in veel systemen even passen en meten bij het inbouwen van het moederbord + Geminii

Fanbracket
Nu het koelblok met het moederbord is verenigd moeten de fans op het fanbracket worden vastgeschroefd. Dit is een eenvoudige procedure die zich vanzelf wijst. Met behulp van de vier lange schroeven wordt de fanbracket op de Geminii vastgeschroefd.

De keuze van de fans is zeer breed, aangezien elke 120mm fan erop gemonteerd kan worden. Dit kan kan dus een fluisterstille Papst koeler zijn, maar ook een hippe ledfan of een uiterst krachtige Delta fan met 4000 rpm en een dikke 100 CFM. :P Standaard worden er geen koelers bij de Geminii geleverd.

Koelresultaten
Na het voltooiden van de installatie was het tijd om te booten en de temperaturen in het BIOS te checken. Deze was met 42 graden prima in orde, tijd om te booten naar Windows XP.

Hardware
Het gebruikte systeem:
- Core 2 Duo E6600
- Asus P5W64WS Professional
- 2x1GB OCZ PC6400 CL4
- 2x HD2900XT
- CM Stacker 810 met sidewindow
- 3x 120mm intake fan
- 2x 120mm outtake + 1x80mm outtake fan

Software en meetmethode
Om de temperatuur te meten heb ik CoreTemp Beta 0.95 en Lavalys Everest gebruikt. De voltages zijn eveneeens in Everest uitgelezen. Voor de stresstest wordt Orthos CPU test gebruikt, die beide cores van de E6600 maximaal belast.

De twee Cooler Master ledfans zijn van het type TLF-S12-ER-GP en draaien bij de test op halve snelheid (700rpm). Resultaten van 12V (1200rpm) zal ik later toevoegen. De gebruikte koelpasta is een klein drupje Arctic Silver 5.

De idle temp is geregistreerd na 1 minuut idle op bureaublad, de load temp is geregistreerd na 1 minuut Orthos draaien. De temperatuur is gemeten op drie verschillende processorsnelheden. De resultaten waren als volgt bij een kamertemperatuur van ongeveer 17 graden (GHz - Vcore - idle / load):
  • Stock - 2,4GHz - Vcore 1,3 - 38C / 47C
  • OC #1 - 3,0GHz - Vcore 1,32 - 40C / 52C
  • OC #2 - 3,33GHz - Vcore 1,47 - 43C / 63C
Modbaarheid
Hoewel er aan het koelblok zelf niet veel te modificeren valt kan de koper wel helemaal zelf de fans selecteren. Hierdoor is er voor ieder soort gebruiker wel iets te vinden. Daarom is de modbaarheid van de Geminii goed te noemen.

CoolerMaster heeft met de Geminii een leuke processorkoeler op de markt gezet die zeker gezien mag worden. De imposante constructie gecombineerd met een prima performance en een aanvaardbare prijs (ongeveer 30-35 euro op moment van schrijven) maken dit een product interessant genoeg voor een grote groep enthousiaste hobby'isten. Omdat ik geen andere koelers in deze test heb meegenomen kan ik geen vergelijking maken met andere CPU-koelers in deze prijsklasse.

Totaalplaatje van het systeem met de nieuwe Cooler Master Geminii

Foto's
De foto's die de review niet hebben gehaald kunnen hier gevonden worden:

Knopers.net
Lees deze review op mijn website voor meer foto's. :)

Heb jij ook een Cooler Master GeminII?

Leuke review! Alleen als ik het zo bekijk met je eerst je halve kast uit elkaar slopen voordat je er 2GB geheugen bij kan prikken :+ Maare verder netjes en wat een gigantisch ding is dat vond TT Big Typhoon al groot }:O
Overdrijven is ook een vak! Geheugen inbouwen is niet zo ingewikkeld hoor.

Ik vind deze koeler er super mooi uitzien!

Het is ook een voordeel dat hij voor airflow de cruciale punten op het mobo zorgt.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 25 oktober 2007 12:36]

Idd een top review, heb gisteren echter net een Tuniq Tower 120 besteld.
Professionele review!!
Hele nette review, complimenten!
Temps vallen me alleen een beetje tegen, zeker met een ambient van 17 graden.. maakt ie wel helemaal goed contact?
Met iets meer airflow moet je wel een idle van 25 en een load van tussen de 40-45 graden kunnen halen..

[Reactie gewijzigd door Imelon op 25 oktober 2007 09:35]

Ik vind de temps nou ook niet om over naar huis te schrijven. Voor zo'n grote koeler had ik wel wat meer verwacht. 30/32 graden stock lijkt me toch beter te doen. De Freezer op de E4300 van mijn broer houdt hem stock op ~ 33 graden.
Misschien dat het toerental van de twee 120mm fans veel verschil kan maken. Deze resultaten zijn met 700 rpm fanspeed, waardoor er een stuk minder airflow is.

Dat de load temp van de 3,33GHz zo hoog is komt door het flink hogere voltage. Op een lager voltage krijg ik al na een minuut of twee een fout in Orthos.

En misschien dat ik de koeler we nog strakker aan had kunnen draaien, maar dat durfde ik niet met zulke dure HW eronder. Ik vind de temperaturen zo prima en 3,33GHz is mooi stabiel.

[Reactie gewijzigd door frankknopers op 25 oktober 2007 12:44]

Ik heb een vraagje:
Zou dat ding ook passen met dit geheugen:

Ik vind het een mooie koeler, maar ik wil wel zeker weten dat het past...
Dat gaat niet lukken denk ik. De koelvinnen zijn vrij hoog en waterkoelslangen ga je er al helemaal niet meer op krijgen.

Het installeren van extra ram zal wel niet zo'n groot probleem worden. Gewoon even de videokaart eruit en je kunt de geheugenmodule er zo onderdoor doen en vastzetten.
Steekt de koeler nu uit t.o.v. de VGA kaart (incl de koelers ??)
En heb jij de fans aangesloten op het moederbord of een fancontroller ??

[Reactie gewijzigd door Manhunt op 25 oktober 2007 10:13]

De twee fans zitten op het moederbord. Die boven de CPU zit aan de CPU_FAN en de koeler boven het geheugen zit op een SYS_FAN header. Op een of andere manier hebben ze allebei besloten om op 700rpm te draaien, terwijl de twee outtake 120mm fans wel beide op 1200rpm draaien. Maar op 700rpm zijn de fans erg stil en op 3,33GHz blijft de temp nog binnen de perken. Tijdens gamen is de CPU immers nooit zo druk als tijdens Orthos, dus dan kom ik eigenlijk niet boven de 60 graden uit met 1.47V en 3,33GHz snelheid.

Op deze foto is goed te zien dat de Geminii idd verder uitsteekt dan de videokaarten.

[Reactie gewijzigd door frankknopers op 25 oktober 2007 12:43]

-- deze koeler past niet met corsair dominators , en andere hoge geheugen module's
2 Opmerkingen:

1) Uit eigen ervaring weet ik dat Corsair Dominator geheugen past
2) Mijn FX-62 op stock in full load is 42c (met stacker stc-t01)
waarom zou je trouwens de geheugenmodules watergekoeld laten lopen en dan wel de GEMENI II gebruiken :P doe dan meteen alle 2 of zeg ik nu iets heel doms?? Ben gewoon nieuwschierug naar waarom EMILE_14 deze vraag zou stellen ;)