Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 319 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-5500 Digital Review

BroederM 19 maart 2009, 5.142 views

Logitech Z-5500 Digital

Pluspunten

• bang for bucks
  • aansluit mogenlijkheden
  • geluid!
  • had ik al geluid gezegt ?
  • owja geluid !

Minpunten

• 60 cm magnetisch veld van de sub
  • lengte kabel van de POD
  • "richten" speakers
  • made in china gevoel afstandsbediening

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Lang heeel lang aan het zoeken/twijfelen geweest wat voor woonkamer geluidssysteem.
Mede door echt het enorme prijs verschil tussen een echt goede Home cinema (+2500 en meer) en deze oplossing.
Ook het feit dat je hierbij geen Hardisk recorder of DVD-speler zat was en plus ten opzichte van vele midden segment home cinema systemen.

Nu aangesloten via optische kabel (wat eigenlijk wel verplicht is) op onboard soundcard (MOBO P5B-E 7.1) en coax op UPC media box.
Het geluid is echt beter dan goed. let op goed niet fantastische
Kijk als ik naar het minimaal 5.000 eurie kostende systeem van me schoonpa luister is dat natuurlijk veel beter!

Veel gehoorde klacht is de te zware bass, ja op standaard instellingen is dat zo maar effe instellen hardware en software en het is super!
Wat wel jammer is dat er geen "spikes" onder de sub zitten hij dreunde aardig door op de vloer. 4 pootjes kunnen dit verhelpen

De input mogelijkheden zijn gewoon goed optische,coax en 6-way. zit ook nog mogelijk om in POD een 'muziek bron" via 3,5mm aan te sluiten dit heb ik nog niet gedaan.
Bij aanzetten DVD's herkend hij gelijk Dolby
Ook de "gemaakt" dolby bij series of avi's klinkt ook goed.

Het vermogen is uitzonderlijk met name door de sub, hard en zuiver verder dan 60% durfde ik niet.

Het uiterlijk is gewoon mooi met of zonder zwarte kapjes. Ik vind de POD er niet goedkoop uit zien alleen wel jammer dat die zilver is bij een doorgaans zwarte set.

Montage is misschien moeilijk uit te leggen, de voetjes van de boxen kunnen draaien en hiermee zou je kunnen "richten" is het niet dat de boxen de zelfde kant op richten waar door de 2 links speaker (front en rear) alleen buiten de cirkel kunnen richten. Voor mij wat dit geen probleem ze komen toch op plankjes.
Ik schrok wel van de grote sticker op de sub dat deze 60 cm van je PC af moet ivm magnetisme. hierdoor heb ik wel het 1 en ander om moeten gooien.
De speaker kabels zijn 3x 4,6m 2x 7,6 m en te verlengen met 18 gauge draad
Jammer is wel de beperkte lengte van de POD draad naar de sub aangezien in de POD de aansluitingen zitten voor de optische en coax. voor mij heb ik een langere optische kabel moeten kopen (door die extra 60 cm afstand van de sub naar de pc)
Aansluiten is zeer eenvoudig

bediening:
Eenvoudig schakelen tussen optische en coax, sub,surround en mid afzonderlijk in te stellen kwa volume.
Afstandsbediening voelt weer te made in china aan jammer.

conclusie:
Ik vind veel bang (lekker dubbel zinnig) voor bucks. Ja er zij natuurlijke betere setups maar dit voor dit geld is gewoon beter goed.
Is gelijk precies wat ik zocht en wilde.
Logitech heel echt geprobeer om een goed systeem neer te zetten, dit had nog beter gekund naar mij inziens met iets meer accesoires: optische kabel,spikes

update 19-03-2009:
Nu 1,5 jaar in gebruik, ben nog steeds tevreden over de aanschaf maar heeft wel 1 (constant) probleem in de afgelopen periode.
Ik heb nu in 1,5 al 2x de verzekering in de Sub moeten vervangen i.v.m. doorbranden, moet hierbij wel zeggen dat dit goed kan komen door slecht elektrische stroom netwerk en misschien teveel apparatuur op 1 groep.

Heb jij ook een Logitech Z-5500 Digital?

Kan je er ook even bij zetten welke geluidskaart je gebruikt dat scheelt een heleboel in geluidskwaliteit.
Een standaard geluidskaart die op je mobo zit heeft lang niet zo'n goed geluid als een High-end geluidskaart.
Ik merkte zelf al een heel groot verschil tussen de Creative Audigy 2 en de Creative X-Fi.
Die X-Fi klinkt echt fantastisch en dan is die 5000,- van je schoonpa gewoon weggegooid geld.
Zo jij hebt er echt verstand van. Haha. 8)7
Totdat je hem via de SPDIF hangt, dan gaat de stream rechtstreeks door, zoals hij dus ook gedaan heeft.
^^ just my 5 cents...
Ik sluit hem ook digitaal (Coaxiaal) aan op mijn Audigy 2, volgens mij zit er geen verschil in digitaal geluid op een Audigy2 of een X-fi.
Bedankt voor de reacties!

Ik heb hem optische onboard aangesloten en zoals Metaframe zegt zou dat geen verschil moeten maken.

Wat verschil is tussen optische en coax.... ik hoor ook geen verschil.
Ik heb deze set ook en heb deze via zowel normale stekkers aan mijn xfi xtreme gamer als via optische kabel naar mijn mobo geluid aangesloten.
( optisch maakt overigens niet uit of er een kaart van 5 euro of 500 euro aanhangt het geluid gaat toch gelijk door naar de speakers zelf ( control center))

Nu vraag ik me echter nog wel iets af:
1. Als je via de geluidskaart doet moet hij op 6i direct staan ( dan doet de geluidskaart het
werk .. toch?)
Zodra ik hem op music zet dan vervormt mijn geluid namelijk enorm..

2. Wat is de beste mode eigenlijk voor muziek als je optisch gaat ? gewoon music mode of direct...)

Om even verder te gaan met verhaal:

Speakers zijn verder erg goed maar dreunen erg door bij mij in de kamer ( de bass staat teruggedraaid op 3 strepen)
Ik raad mensen aan om wat goedkope rubbere pc voetjes te halen ( zoals ze onder een Sonata zitten) , Ik heb deze zelf ook en dat vermindert al een hoop getril

Verschil in geluid is tussen optisch en via soundkaart hier wel te horen , maar echt kwaliteits verschil is er volgens mij niet..

Ook is aanteraden om een zekering ( slow burning) van 2.5a te halen ipv de 2 die erin zit .. dit zit net op de grens en heb hem al eens moeten vervangen destijds ( en als je speakers het niet doen dan kan dat behoorlijk ** zijn :D
Bedankt voor de zekering tip.

Verhaal over de pootjes had ik ook al gedaan, zelf ga ik de sub op kleine pootjes zetten en dan op een glazen plaat zetten die ook weer pootjes heeft.

Echt dreunen van de speakers zelf heb ik geen last van.

Verhaal over de soundkaart.... geen idee heb alles op optische lopen
Wie heeft jou wijsgemaakt dat een degelijke home-cinemaset 2500 euro of meer moet kosten?

Qua bang for the buck zat je beter met een Altec Lansing FX5051, die kost 150 euro. Je zult waarheidsgetrouwer geluid horen, cleane bass, heldere mids en kristalscherpe treble, althans voor dat geld. Jouw Logitech doet op vlak van audiokwaliteit zwaar onder. Wattages hebben trouwens niks te maken met decibels, en daarbij liegt Logitech daar toch over. Reel gezien halen die satellieten 12W RMS en de sub 50W RMS.

Wat zit er in een Logitech speaker?http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w3-1319sa.htm
Value for the money: http://www.9lives.be/forum/showthread.php?p=7721727
Vreemd, jij verwijst onderaan je post ook naar een externe review. Waarom zou deze review meer waarde hebben dan bijvoorbeeld de waarde over een review van de Z5500, waarbij de conclusie is dat deze "Bang for a buck" is.

Over het knallen van zekeringen of voetjes die mee trillen heb ik totaal geen last. Ik heb hem dan ook al vanaf de eerste dag dat hij uit is (eerste serie) echter nooit problemen gehad (ploppen ook niet).

[Reactie gewijzigd door STIMPPYYY op 26 oktober 2007 14:04]

beetje zielige post hierboven.

dat forum is net zoiets als het oudey hifi.nl en hear.nl forum. allemaal mensen die exclusieve apparatuur hebben en de rest met de algemenere apparatuur afkraken. Als je iets goed vind klinken, dan klinkt het goed! punt uit

Wattages zeggen ook niks, maar welke fabrikant zegt nou wel echt: he jongens, nou wij hebben maar 10 watt, maar he we zijn teminste wel eerlijk!

niemand!

lees mijn review ook eens (staat iets verder naar beneden)
9Lives is een gamesite, en 95% van de mensen zweren bij Logitech of Creative omdat ze geen andere merken kennen die 'reviewers' onder de loep nemen. Wat noem jij exclusief? Iets dat 'n ander man niet kent omdat het niet opgehemeld wordt door een ontelbaar aantal mensen? Dat is pure marketing. Altec Lansing is gn exclusief merk, verre van, het is gewoon zelden te vinden op bekende reviewsites (lees: voor de 1337 gamer). Meer professionele sites laten Creative en al zeker Logitech links liggen, omdat dat daar gewoonweg niks goeds uit komt. De bouwkwaliteit van die setjes laat ook te wensen over.

Er zijn trouwens heus wel fabrikanten die hun wattages reel voorstellen, Altec Lansing is daar n van. Mijn setje, de FX6021, is best wel 'algemeen' te noemen, van exclusiviteit is hier geen sprake. Het is bovendien niet zo dat omdat iets goed klinkt naar jouw mening, dat het daarom ook zo is. Als je een mening vormt en besluit te vermelden dat Logitech 'top' is, dan bega je een serieuze blunder, want dat is gewoonweg niet zo.
Heb jij aandelen in Altec Lansing ofzo ;)

Kunnen de afgelopen tijd sowieso niet veel meer waard zijn :+