WD My Book World Edition 1TB Review

solenoid 25 oktober 2007, 5.386 views

WD My Book World Edition 1TB

Pluspunten

• Redelijke prijs, mogelijkheden tot raid 1

Minpunten

• Slechte prestaties
  • Standaard afhankelijk van Mionet software, deze moet altijd een internet connect hebben.
  • Handleiding is zeer mager, gaat alleen over Mionet installatie. De toegang via IP adress word nergens behandeld. Thanks god we have google.
  • Mionet software is erg misleiden met de termen basis (gratis) en premium (betaald) gebruik.

Features Score: 2
Even een korte review, het is al laat:

Leuk drive dacht ik in de winkel, geheel zonder FAn wist de verkoper te zeggen. Wel dat viel tegen, veel herrie komt er uit de fan die af en toe aanslaat als het intern te warm wordt. De drives lijken ook altijd volspeed te draaien, dus wel jammer .. gemist kans. Wel kun je ze in raid-1 zetten .. standaard worden de drives "aan elkaar geknoopt".

Nu komt het eerste probleem : De drive maak officeel gebruik vam mionet software om toegang te krijgen. Opzich leuk want zo kun je over ter wereld bij de data, behalve als de server van mionet het laat afweten .. dan heb je niks. Maar dat lijkt zo want wie iets verder kijkt komt de drive op zijn werk tegen, en na wat hack pogingen blijkt dat je de mionet software voor lokaal gebruik niet nodig hebt. Je kunt users aan maken en shares (directory), niet slecht.

De prestaties zijn zeer slecht, met een 1Gb connect blijft de meter rond de 5 Mb/s hangen. Ze hadden het beter bij een 10Mb connect kunnen laten, zeer slecht gedaan heren WD.

De handleiding is kort : installeer mionet (standaard zonder vista ondersteuning), maar de website heef gelukkig wel een vista versie ter download. De software herkende mijn drive niet omdat het default wachtwoord "123456" en login account "admin" veranderd worden als je Mionet installeerd. Gelukkig zit er een reset knop op (40 seconden ingedruk houden) om dit probleem bijna op te lossen. hierna inloggen en easyconnect/mionet resetten. Je snapt dat ik flink wat #@$@$@ heb laten vallen omdat hier in de handleiding met een woord over wordt gerept.

Het lijkt op een soort koppel verkoop om je in de fuik van Mionet te lokken en deze te registreren voor 80 dollar per jaar. Standaard ondersteund de software het sharen van je drive gratis maar en onervaren gebruiken zal toch de indruk krijgen dat er betaald moet worden na 30 dagen.

De aanwezig USB poort is voor een tweede exterene USB drive, voor mij ook een gemst kans. Met goede config software via usb had de drive altijd gered kunnen worden als je plots veel offline moet werken.

Eindconclusie:

Leek idee maar rampzalig uitvoering : te traag, lawaai'g en ondoorzichtelijke zogenaamde "driver" software.

Die van mij gaat morgen gelijk terug, 270 euro is mij teveel ellende en lawaai.

Heb jij ook een WD My Book World Edition 1TB?

Waar heb je de Vista versie van Mionet vandaan gehaald?

Wat mijn aller grootste teleurstelling van dit apparaat is dat ie regelmatig zijn instellingen lijkt te vergeten zodat je je eigen shares niet meer in kan (rechten opnieuw toevoegen werkt ook niet, moet de folder wissen en opnieuw aanmaken, dan kan ik er wel weer in, gevolg, alle data gaat public maar in, want dan kan je er tenminste altijd bij).

Het backup programma doet het ook niet onder vista, maar gebruik daar maar vista backup voor.
Werkt bij jou het Compatibilteitsmodus onder vista niet? had dit probleem voorgaand ook maar dat heb ik zo gewoon opgelost.