MSI Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI) Review
Om mijn AGP systeem nog een laatste verlenging van zijn levensduur te geven ben ik begonnen aan een upgrade operatie. Eerst heb ik een AMD 3500+ vervangen voor een AMD X2 4400+ en vervolgens heb ik een nieuwe videokaart gezocht. Na wat zoeken en enig geduld kon ik voor 100,- een tweedehands een spiksplinternieuwe nieuwe 1950 Pro kopen van iemand die PCI-E heeft, maar per ongeluk een AGP had gekocht. Gebruikt in: MSI K8N Neo 2 (nForce3 Ultra) AMD X2 4400 @ 11 X 218 Mhz 2 X 512MB Nany CL3 550 W Antec True Control 3 HD's, CD rom enz.. Windows XP Pro Installatie Het eerste wat opvalt, en wat ook vaak door anderen genoemd wordt, is de grootte van de kaart. Hij is lang, ongeveer net zo lang als de breedte van mijn mobo, en hij is...
Pluspunten
Snelste AGP kaart Prijs Geluid
Minpunten
Groot Overclockprestaties zijn niet heel groot
Eindoordeel
Gebruikt in:
MSI K8N Neo 2 (nForce3 Ultra)
AMD X2 4400 @ 11 X 218 Mhz
2 X 512MB Nany CL3
550 W Antec True Control
3 HD's, CD rom enz..
Windows XP Pro
Installatie
Het eerste wat opvalt, en wat ook vaak door anderen genoemd wordt, is de grootte van de kaart. Hij is lang, ongeveer net zo lang als de breedte van mijn mobo, en hij is dik vanwege de grote koeler.
Mijn moederbord heeft een nogal onhandige layout. Op dit bord had ik de actieve northbridge koeler vervangen door een stil Zalman blokje. Dit blokje was al wat bewerkt vanwege de VF700 op de voorganger van deze kaart, een 9800 Pro. Maar vanwege de grote koeler op deze kaart is van mijn koelblokje bijna niets meer over. Ik moest hem met een nijptang flink bewerken om alles te laten passen. Gelukkig blijft hij wel goed koelen. Maar toen dit gebeurd was paste alles uiteindelijk prima en kon ik gaan spelen met mijn nieuwe aanwinst.
Verschil met verse XP installatie
Vervolgens was het eerste wat ik ging doen 3D Mark 05 draaien. Toen kwam ik, overigens zonder overclock van CPU en videokaart, op 8800 punten. Dit viel me toch wat tegen. Daarna ging ik opnieuw Windows installeren want dat leek mij wijs omdat zowel de CPU als de videokaart vervangen waren. Na deze installatie kreeg ik 3D mark05 9073 punten (alles op stock speed). Ik vond het opvallend dat alleen een nieuwe installatie van windows al bijna 300 punten scheelde.
Overclocking
De vorige runs van 3d Mark wilde ik gebruiken als referentiewaarde om zo te kijken hoe veel de score zou stijgen bij een overclock.
Standaardintellingen: GPU 575 Mhz en geheugen op 690 MHz.
Ik ben gaan overclocken met atitool, waarbij ik in het x1000 tabje user driver level overclocking moet aanvinken Zonder dit vinkje kreeg al artifacts bij een overclock van enkele megahertzen.
Na een avondje wat testruns draaien kreeg ik hem langdurig stabiel bij de volgende overclock: GPU 635,50 Mhz en geheugen op 742,50 Mhz
Vervolgens heb ik ook de CPU bescheiden overclocked met 198 Mhz. Helaas niet meer omdat mijn geheugen dit niet toestaat.
Met deze waarden kreeg in 3D mark 05 een score van 9576 punten. Niet ontevreden. Ik had gehoopt iets boven de 10.000 te komen maar daarvoor heb ik denk ik 2 gigabyte intern geheugen voor nodig. Het is al 800 punten dan waar ik mee begonnen was.
3DMark06
3DMark Score 4753 3DMarks
SM 2.0 Score 1838 Marks
SM 3.0 Score 2007 Marks
CPU Score 1789 Marks
Ik weet niet hoe ik dit moet interpreteren en of dit een goede of een slechte score is. Wel verwacht ik dat die nog stijgt als ik binnenkort 2x1GB PC4000 erin prik en mijn CPU laat draaien op 11x250 of hoger als het geheugen en mijn temps dit toestaan.
-edit 31-10
Ondertussen heb ik in mijn systeem het geheugen vervangen door
G.SKILL F1-4000USU2-2GBHZ. Op de een of andere manier krijg ik CPU niet stabiel bij 11X250. Ik ben blijven steken op 11x235Mhz. De temp van de CPU komt maximaal stressed niet boven de 55 graden. De GPU is op zijn warmst 57. De score is nu 120 hoger.
3DMark Score 4872 3DMarks
SM 2.0 Score 1858 Marks
SM 3.0 Score 2037 Marks
CPU Score 1954 Marks
In Counterstrike Source kom ik met dezelfde eigenschappen als die hieronder genoemd zijn nu niet meer onder 80FPS.
-edit 6-10
Nadat ik ontdekt had dat SATA 1 en 2 van mijn moederbord geen goede PCI lock hadden ben ik SATA 3 en 4 gaan gebruiken. Nu bleek het mogelijk om mijn CPU te laten draaien 3,0 GHz (11X273) maar dit was niet stabiel. Op 11X265Mhz is die wel stabiel. Verder heb ik mijn videokaart nog wat verder weten te klokken. Hiervoor had ik wat meer stoute schoenen nodig dan ik dacht, de vorige keer durfde ik niet verder. Helaas zit ik met de GPU echt op zijn maximum. Bij het geheugen kreeg ik er nog 20Mhz bij.
Dit geeft het volgende resultaat: Core 634.50 Mhz en Geheugen 762.75 Mhz.
3DMark 05 9954
3DMark06 5037
Helaas is het nu klaar, kan er niet veel meer aan veranderen. Misschien waterkoeling of een betere CPU koeler en heatspreaders op het geheugen.
Geluid
In mijn kast hangen 5 arctic coolers en op mijn CPU zit een Zalman 7000 Cu die ik standaard op de laagste stand heb staan. Dit is uiteraard lekker stil. Vandaar dat ik wat bang was dat deze kaart de stilte bruut zou verstoren. Aanvankelijk leek dat ook zo, want toen ik voor het eerst mijn PC startte met de nieuwe kaart erin, leek het alsof er een wasmachine aan het centrifugeren was. Gelukkig werd dit in Windows al een stuk minder. Verder is het mogelijk om met atitool de snelheid van de ventilator aan te passen. Die staat nu standaard op 23% en dan heeft de GPU een temperatuur van 50C, het geheugen is 41C. Hierbij hoor ik niets en deze temperatuur vind ik aanvaardbaar.
Ingame
Het enige wat ik doe is Counterstrike Source. Maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen. De resultaten hiervan zullen ongetwijfeld bevredigend zijn. Als ik hier meer over weet zal ik het posten.
-Edit-
Heb net Half-Life 2 en Counter Strike Source geïnstalleerd. Dit draai ik als volgt
- 1600 X 1200
- 6X AA
- Anisotropic Filtering 4X
- Verder alles High dan wel de hoogste setting
Prijs
AGP is natuurlijk end of life. Met deze kaart heb je de ultieme mogelijkheid om je AGP systeem nog even een boost te geven. Hiermee kan je voorloppig weer vooruit mits je niet al een te veeleisende gamer bent. En ik denk dat dat geldt voor iedereen die nu nog een AGP bord heeft. Nieuw is deze kaart 130,- en dat vind ik niet veel omdat het alternatief een algehele vervanging van je systeem is.
Heb jij ook een MSI Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI)?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (14)
[Reactie gewijzigd door Behzo op 25 juli 2024 07:05]
Btw, heel leuk natuurlijk, een 3dmark score, maar waar blijft de 06 score? Het wordt moeilijk vergelijken met een verouderde test..
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 07:05]
Ik wilde hem voor mij zelf vergelijken met de score van mijn 9800 Pro. Maar je hebt gelijk, er moet een 3dMark 06 score bij. Ga ik direct regelen.
Op 1680x1050 haal ik btw met HL2 gemiddeld zo rond de 95fps zonder AA/AF.
Score van de club3d was 3960 en van de powercolor 4000. Die ontlopen elkaar niet.
Gedraaid met een amd 3400+ 2gb. Ik kwam van een 9800 128 mb. het verschil is ENORM. Bioshock en zo draaide ik alles op het hoogst zonder schokjes. Monsterkaarten
Ik weet het verschil niet tussen AGP en PCI-e, maar ik haal zelf 4700 met alles op stock met mijn PEAK Pro en E2160 + 2GB.
[Reactie gewijzigd door Stijnd op 25 juli 2024 07:05]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn