HiMedia HD900B Review
Wegens de aanschaf van een 3DTV was ik opzoek naar een goede mediaspeler met ondersteuning voor full frame 3D (Blu-Ray & BDMV-mappen). Na het nodige huiswerk belande ik bij de HiMedia HD900B, welke vooral bij onze Britse buren populair schijnt te zijn. Gezien hij ten tijde van bestellen nog niet in Nederland beschikbaar was, ben ik uitgeweken naar een webwinkel in Engeland (daar waar mijn bestelling redelijk snel in Nederland geleverd werd, maar dat terzijde ) Na het uitpakken en aansluiten van de HD900B direct de boel geupdate met de laatste firmware update (deze review is overigens gebaseerd op de 1.0.3.8 BETA-update). Helaas is het niet mogelijk om het apparaat rechtstreeks via het menu te updaten, je dient hiervoor met je computer het...
Pluspunten
Ondersteuning voor 3D Blu-Ray iso's Normale .srt-ondertiteling te gebruiken bij 3D films Goede ondersteuning voor de verschillende videoformaten Ingebouwde Wi-Fi antenne Fabrikant brengt veel firmware updates uit
Minpunten
Updaten kan alleen per USB-stick side-by-side (SBS) materiaal dient handmatig op '3D' ingesteld te worden Geen toegang tot de Android marketplace
Eindoordeel
Na het uitpakken en aansluiten van de HD900B direct de boel geupdate met de laatste firmware update (deze review is overigens gebaseerd op de 1.0.3.8 BETA-update). Helaas is het niet mogelijk om het apparaat rechtstreeks via het menu te updaten, je dient hiervoor met je computer het laatste update bestand te downloaden en op een USB-stick te plaatsen. Maar goed; voor "ons Tweakers" is dit verder natuurlijk een kleine moeite.
Het afspelen van 3D Blu-Ray materiaal:
En dan nu het moment suprême, het afspelen van 3D Blu-Ray's! Tijdens mijn test heb ik o.a. de onderstaande 3D Blu-Ray iso's afgespeeld, welke stuk voor stuk vloeiend werden afgespeeld (vanaf een interne harde schijf):
- Avatar
- Megamind 3D
- Pirahna 3D
- RIO
Doordat ik nog een aantal side-by-side (SBS) bestanden in mijn bezit had (nasleep van mijn vorige mediaspeler, welke niet full frame 3D aankon) heb ik deze voor de gein ook maar getest. In tegenstelling tot het 3D Blu-Ray materiaal, herkent de HD900B deze video's niet direct als '3D'. Om deze SBS video's toch in 3D te kunnen kijken dien je elke keer bij het afspelen hiervan op het menu knop van de afstandsbediening te drukken en voor 'side-by-side' te kiezen. Zodra dit is ingesteld worden de SBS video's perfect afgespeeld.
Ondersteuning van ondertiteling:
Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan ondertiteling, maar ten behoeve van diverse vrienden en kennissen welke ondertiteling 'nodig' hebben, heb ik noodgedwongen ook de functionaliteit hiervan uitgetest. Zoals te verwacht was werken de meegeleverde ondertiteling bestanden van de bovenstaande 3D Blu-Ray films direct en goed. Ook externe ondertiteling (zoals een standaard .srt) wordt prima weergeven bij het afspelen van SBS 3D materiaal.
Het afspelen van overige video's:
Als liefhebber van verschillende TV Series en natuurlijk films heb ik uiteraard ook de HD900B hiermee flink op de proef gesteld. Voor de series voornamelijk 720P MKV-bestanden met en zonder 5.1-geluid en de films voornamelijk als 1080p MKV (reguliere Blu-Ray rips en remux'en). Allen worden zonder een hik of een stoot (streamend, vanaf mijn NAS) afgespeeld.
Navigeren door de menu's en overige extra's
Zodra je de HD900B inschakelt krijg je een redelijk simpel (maar duidelijk) menu voorgeschoteld, met daarin grote iconen welke elk haar eigen functionaliteit vertegenwoordigen (zoals o.a. een film rol, LP en foto-icoon voor de betreffende media op je interne harde schijf). Ook krijg je toegang tot het typische 'web tv' gebeuren met YouTube en een selectie meer obscure online platformen voor een interactieve TV, niet zo spannend als je het mij vraagt, maar blijkbaar zitten er toch écht sommige mensen hierop te wachten
Android
Standaard staat Android uitgeschakeld, maar door een simpele aan/uit schakeling in het instellingen menu voorzie je de boel van Android. Helaas is het vooralsnog niet mogelijk om de schermresolutie van de Android interface aan te passen, wat in mijn geval zorgt voor overscan, hopelijk wordt dit nog aangepast. Dit in combinatie met het gebrek aan toegang tot de officiële Android marketplace (al maakt dit voor de echte piet piraat natuurlijk niks uit
Conclusie:
De HD900B de schaart zich tussen de goedkope en dure mediaspelers in en is naar mijn mening elke euro meer dan waard. Het menu is weliswaar een beetje simpel en er is slechts een beperkte 'movie wall' functionaliteit aan boord (enkel weergave van hoezen, geen filminformatie), maar puur voor het afspelen van media (en laten we eerlijk zijn, dat is de hoofdzakelijk reden voor het hebben van een dergelijk apparaat) scoort de HiMedia gewoon erg goed. Vooralsnog ben ik geen bestanden tegen gekomen welke niet afgespeeld kunnen worden en hij doet precies waar ik hem voor gekocht heb; het afspelen van 3D Blu-Ray materiaal.
Reacties (12)
MIjn vraag is of automatisch de Nederlandse audiotaal (indien aanwezig) wordt gekozen en of de Nederlandse subs automatisch wordt gekozen, weet dat je er geen voorstander van bent. En het display wat laat die zo
Het informatie schermpje geeft weinig informatie weer, tijdens het afspelen van een bestand zie je op het schermpje hoelang het afspelen al actief is etc.
Ik las trouwens dat de iconbit geen HDMI kabel meelevert. Is dat bij himedia wel het geval?
[Reactie gewijzigd door Rhy op 25 juli 2024 07:23]
http://www.futeko.com/for...x.php?mode=thread&id=3333
Is er ook een mooie achtergrond mogelijk met fimhoesjes zoals bv. Yadis ?
Als je een échte 'movie wall' wenst kan je het beste de custom firmware installeren en gebruik maken van YAMJ.
Ik heb het volgende probleem: als ik volledige BD's afspeel vanuit mijn interne HD dan happert ie als een gek. Dit geld ook voor ge - remuxed naar 25 GB met DTS HD geluid ( alleen DTS of 5.1 loopt hierbij wel goed).
Heb jij dit probleem ook?
Mvrg,
Steven
Ik lees alleen niet helemaal terug of hij ook de 3D BD kan stream via LAN. Is dat zo?
Verder twijfel ik nog over een standalone of toch een HTPC, maar ik geloof dat dat een erg persoonlijke keuze is. Moet ik me nog maar eens in gaan verdiepen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/318183/bunny.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/15889/372658_100004434515795_1898993247_q.jpg?f=community)