Specificaties 92mm diameter met 30dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Hyper TX3 Evo Review

tom2Newbie 9 maart 2012, laatste update op 9 maart 2012, 2.979 views

Cooler Master Hyper TX3 Evo

Pluspunten

• makkelijke installatie
  • goede koeling (C2D E6300)
  • stil bij lage RPM

Minpunten

• veel geluid bij hoge RPM

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 4
Een korte review m.b.t. de geluidsproductie:
Ik heb de koeler gebruikt in een HTPC, minimale geluidsproductie was voor mij dus naast goede koeling de belangrijkste eis. Dat viel in eerste instantie echter behoorlijk tegen: op volle snelheid (~2k RPM) maakt dit ding naar mijn mening te veel kabaal. Ik heb het niet gemeten met een dB-meter, maar het geluid kwam ver boven de harde schijven en zelfs de 120 mm fan van de voeding (delta GPS-350AB-c) uit.

Tijd dus om PWM te tweaken...
1e poging)
BIOS fan PWM opties van mijn mobo (Asus P5L-MX). Q-fan control op 'Silent' gezet. --> Geen resultaat, ik verwacht dat dit aan het mobo ligt.

2e poging)
pwmconfig uit de lm-sensors package (softwarematig). Helaas wordt de atk0110 sensor set van mijn mobo niet goed ondersteund door lm-sensors...

3e poging)
Dan maar op de klassieke manier: een regelbare voeding voor de fan met een lm317. Dit werkt perfect! Fan ingesteld op +/- 900 RPM. De processor (c2d E6300) blijft perfect gekoeld (~45 graden Celsius) in een stress test, met de kast gesloten en in een tv-meubel! En de geluidsproductie van de koeler is dan goed: ik hoor hem dan eigenlijk helemaal niet meer. Ook niet met de behuizing open. Uiteindelijk voor mijn toepassing dus een prima prijs/performance verhouding.

Heb jij ook een Cooler Master Hyper TX3 Evo?

Meer advertenties

In welke HTPC behuizing heb je deze koeler geplaatst?
Ik heb deze koeler namelijk ook en ik ben van plan om over te stappen naar de Silverstone Grandia GD07.
Ik twijfel of dit gaat passen.
Ik ben zelf ook erg tevreden over het koelvermogen! :) De koeler is erg stil op min. Op max maakt hij idd wat meer geluid. Maar met gamen hoor je hier niks van ivm koptelefoon/speakers. Het geluid is dan nog wel aanvaardbaar (3*) ! Fijne koeler!
Ik haalde met me Q8200 3.3GHZ op 65 graden.
Normaal gesproken zal het geluid inderdaad prima aanvaardbaar zijn, het is maar waar je hem voor gebruikt. Maar prima koeler voor de prijs idd! Mooi dat hij de Q8200 ook goed koel houdt, ik vroeg me al af hoe hij daarbij zou presteren :)
Plaatjes zouden welkom zijn!