Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE40F86B Review

Frijns.Net 29 november 2011, 4.776 views

Samsung LE40F86B

Pluspunten

• Heel mooi beeld met een goed contrast en fatsoenlijke zwart waarde.
  • Goed geluid voor een LCD tv.
  • Handige afstandbediening waarbij je de volume en kanalen keuze knoppen kan laten oplichten.

Minpunten

• Trage zapsnelheid
  • Wanneer je HDMI wil kiezen en je hebt ook scart, component en s-vhs aangesloten dan zap je eerst, ook weer traag, door deze ingangen.
  • De manier waarop je de kanalen handmatig kan rangschikken is tenenkrommend.

Algemeen

Na verschillende TV's bekeken te hebben waaronder de Philips 42 9632, Sharp 42" XD1, Samsung 40M86 en de Sony W2000 toch uitgekomen bij de Samsun F86.
De M86 kon al overtuigen en aangezien de F86 de opvolger was heb ik die genomen.

De TV geeft een prachtig helder beeld maar haalt het wat betreft zwart waarden niet bij een fatsoenlijke CRT.
De TV kwam goed verpakt met een fatsoenlijke handleiding en een vrij aardige voet waar de TV toch een beetje wankel op staat. Dat kan ook niet anders gezien de grootte van het scherm.

De rand is vorm gegeven in glimmende pianolak waarbij rechts en links nog een extra zilveren rand is aangebracht die in doorzichtige plastic zit.
De toegevoegde waarde hiervan ontgaat me een beetje maar het stoort verder niet.

Onderaan de TV waar de voet begint zit een brede blauwe led die via het menu uit te zetten is.

Ook lichten ledjes op naast de knopjes aan de rechterkant van de tv. Deze gaan echter na enkele seconden weer uit zodat ze niet storend zijn tijdens het kijken.

Beeldkwaliteit
Het contrast en de zwart waardes zijn heel goed maar halen het nog niet bij een fatsoenlijke CRT.
De TV doet zijn best om van een standaard kabelsignaal nog iets fatsoenlijks te maken en er is dan ook heen te kijken.
Kijk je echter heel veel naar de gewone tv dan zou je dit toch moeten vergelijken met bijvoorbeeld de Sony 40D3000 die HD ready is en dan misschien een beter plaatje afleverd.

Een HD ready of full hd film ziet er echter prachtig uit. Je ziet dan een rijker kleurenpalet dan wanneer je het standaard signaal ziet.

De TV ondersteunt 24, 25, 30, 50 en 60hz signalen.
Hierdoor kun je Blu Ray films afspelen op 24hz. Dit heb ik gedaan maar bij snelle camera bewegingen zie je dan wel heel erg het bioscoop effect wat niet zo mijn favoriet is. Dan werkt 50hz beter.

Aansluitingen & menu
De TV heeft voldoende aansluitingen waaronder 3x HDMI, 2x scart, 1x component en dan de bijbehorende digitale en analoge audio in en uitgangen.
Zelf heb ik mijn dvd speler via component aangesloten en het geluid direct naar mijn versterker laten gaan.
Hierbij is het niet nodig om een dvd speler of versterker met lip sync te gebruiken aangezien er geen vertraging zichtbaar is.

Via het menu kun je per ingang je voorkeuren aangeven en heb je de mogelijkheid om een van je 3 voorkeuren in te stellen: film, standaard of dynamisch. Alle drie zijn te wijzigen.
Het hangt echter af van de gekozen ingang of je bepaalde mogelijkheden hebt of niet.
Zo kun je bij HDMI 'scannen' aanzetten wat nodig is om een fatsoenlijk plaatje op de tv te krijgen van bijvoorbeeld je PC.

Alle digitale instellingen zijn in verschillende gradaties aan te zetten en kunnen ook in zijn geheel afgezet worden.
De 100hz functie biedt zelfs de mogelijkheid om een demo stand te kiezen waarmee een deel van het beeld in 100hz weergegeven wordt en het andere deel niet.

27-05-2008: De TV werkt nog steeds uitstekend.
Nu gebruik ik deze ook nog om op te gamen via HDMI met een PS3

21-12-2010: En de TV hangt nog steeds aan de muur en werkt uitstekend.

Voor meer info en foto's check dit topic:

14-11-2011: De TV springt niet meer direct aan als ik hem aanzet.
Eerst hoor ik enkele keren het relais klikken (normaal 1x) voordat de tv aan gaat.
Dit wordt steeds meer.
Even gezocht via Google en er zijn meer mensen met dit probleem dat schijnbaar wordt veroorzaakt door slechte condensators.
Om niet te gaan wachten tot ze helemaal stuk gaan met rotzooi als gevolg, ga ik bekijken welke stuk zijn zodat ik die kan vervangen.
Meer info: http://www.avforums.com/f...acitor-problem-photo.html

18-11-2011: De TV is gerepareerd.
Aangezien Samsung geen garantie meer gaf heb ik zelf de condensatoren die stuk waren vervangen.
In totaal vier stuks voor nog geen euro per stuk, dus dat viel mee.
Alles werkt nu weer zoals het zou moeten.

Heb jij ook een Samsung LE40F86B?

Waarom zou je een CRT niet met een LCD vergelijken.
Ik hoef toch niet terug in de tijd te gaan als ik een nieuwe tv koop en met minder genoegen te nemen? Dat de LCD techniek nog niet perfect is, dat is wel duidelijk, maar gelukkig gaan de ontwikkelingen erg snel.

Het beeld is voor SD inderdaad niet geweldig, dat heb ik op een Sony 40X2000 beter gezien.
Maar aangezien ik een digitale decoder gebruik en vooral films via HDMI kijk stoort het me totaal niet.
Het beeld is voor deze bronnen uitstekend.

En ik weet niet precies waar je uit de review haalt dat ik de pixeldefecten goed vind.
Ik heb geen last van pixel defecten, tot nu toe nog steeds niet, dus dat is toch wel goed lijkt me.
Je kunt namelijk het volgende invullen:
Pixeldefecten Hoe beoordeel je de mate waarin het beeld vrij is van pixeldefecten? Geeft een 'zeer goed' voor een monitor die na lange tijd van gebruik is vrij gebleven van dode pixels en een 'zeer slecht' voor een monitor die meerdere kapotte pixels heeft.
En dan kies je voor: geen pixeldefecten na landurig gebruik.
En dat geeft dan het groene balkje bovenaan de review.

[Reactie gewijzigd door Frijns.Net op 15 juli 2008 09:50]

Zover ik goed heb gelezen kan je de trage zapsnelheid in het service menu iets naar beneden afstellen... Success ermee, ik ga vanmiddag dit scherm eens naast een Panasonic plasma zetten ;)
Zes keer "fatsoenlijk" terwijl dat woord toch aardig uit de mode is... Verder een interessante review.
wat me opvalt is dat je appels met peren vergelijkt. een crt die al tig jaren is door ontwikkeld en een lcd die nog in de kinderschoenen staat. daarnaast een 40" vergelijken met een normaal klein formaat tv vind ik niet redelijk. wat me ook opvalt is dat je in je review het beeld afkraakt maar je dit wel als positief noemt in de eigenschappen. vreemd vind ik helemaal dat je sommige zaken als goed afstempeld zoals pixeldefecten maar je geen woord rept over hoe je er bij komt. erg wazig hoor.

op kieskeurig.nl staan wbt betere reviews.