Specificaties Dual core @ 1,8GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Pentium Dual Core E2160 Boxed Review

HaveBlue 24 november 2007, laatste update op 12 november 2009, 9.180 views

Intel Pentium Dual Core E2160 Boxed

Pluspunten

• Prijs: fikt 'ie door, koop je gewoon een nieuwe
  • Prima prestaties voor de dagelijkse werkzaamheden en af en toe wat gamen.
  • Overklokken voor dummies: op een P35 bord met PC6400 gewoon de FSB en mem binnen de specs naar 1333 en gaan. Processor vreet het wel

Minpunten

• Voor dit geld naar mijn mening géén.
  • Wellicht voor sommigen het gemis van de IVT instructies, maar dit zal maar voor weinig mensen een issue zijn.
  • Wanneer overklokken écht geen optie is kun je imho beter voor een AMD BE-2xxx gaan.

Waarom?
Aanleiding om deze processor in huis te halen was het feit dat ik wél een upgrade voor m'n bak wilde vanaf een singlecore socket 939 AGP systeem, maar nog niet wilde investeren in de huidige quadcores vanwege het gebrek aan écht geoptimaliseerde software. Dus op zoek gegaan naar een socket 775 dualcore van minder dan ¤ 70,- om een jaartje te overbruggen :) De rest van het systeem staat hierboven. Het geheugen is wat cryptisch omschreven maar behelst 2x 2GB Adata PC6400 :)

Wat is het?
De Intel Pentium Dual Core E2160 is in feite niets meer dan een gecastreerde Core 2 Duo die gebaseerd is op de E4xxx serie (Allendale core). Features die ten opzichte van z'n grote broer missen zijn L2 cache; 1MB ten opzichte van de 2- of 4MB bij de Core 2 Duo's. Verder zijn de IVT (Intel Virtualization Technology) instructies uitgeschakeld. Concreet komt het er op neer dat je op een 64-bits host OS géén 64-bit virtual machines kunt draaien. Op zich geen issue omdat echte VMware adepten toch wel voor de huidige quadcores gaan.

Hoe snel?
Ondanks bovenstaande 'gemissen' kan de processor toch een luis in de pels van concurrent AMD en midrange Intel processoren zijn. True, op stock speeds zijn de <¤ 100,- X2's vaak sneller maar de E2160 laat zich met speels gemak overklokken. De processor draait standaard op een FSB van 200 met een multiplier van 9 @ 1,8Ghz. Door het instellen van de FSB op 333Mhz draait de processor (mijn exemplaar althans) Orthos stabiel op 3000Mhz met een ondervoltage van 0.2 volt.
Op deze snelheid is de processor volgens de Sandra benchmarks sneller dan een E6700 en quasi zo snel als een XE6800. De processor loopt met standaardkoeling met een iets verhoogd voltage stabiel op 3600Mhz. Hierbij de aantekening dat je voor de prijs van bijvoorbeeld een E6850 bijna 3 E2160's kunt kopen.

Natuurlijk is Sandra slechts een synthetische benchmark en in real-life zal de gaming performance door het gebrek aan cache-geheugen wat minder zijn, maar uit benchmarks van tomshardware blijkt dat dit hoofdzakelijk bepaald wordt door de grafische kaart. Zie deze link voor een artikel van tomshardware.com waarin de performanceverschillen op basis van cache grootte tussen de E2xxx, E4xxx en E6xxx series gemeten en toegelicht worden. Conclusie: 1MB, 2MB of 4MB maakt ook in real life applicaties op dezelfde kloksnelheid niet meer dan 10% verschil.

Hoe warm?
De temperatuur werd in eerste instantie binnen de perken gehouden door een Intel boxed koeler (de versie zónder koperen bodem) die de processor tijdens een nachtje Orthos rond de 52 graden hield. Idle werd de processor zo'n 30 graden Celsius. Momenteel wordt de processor gekoeld door een Ultima 90 van Thermalright. In combinatie met een Papst 92mm ventilator is de Idle temp gedaald naar 28 graden. Onder load doet de processor z'n werk nu op 38 graden; nogal een verschil met de 52 graden van de stock Intel HSF. Niet relevant voor deze review (maar wel noemenswaardig) is het feit dat een Intel boxed koeler mét koperen inleg op een ander systeem 5 graden koeler is dan de stock koeler van de E2160.

En?
Conclusie: al met al ben ik prima tevreden met m'n 'investering'. Voor weinig geld haal je redelijk wat potentie in huis. Op stock speeds goed genoeg voor htpc- of office-gebruik en @3Ghz voldoende om hedendaagse games te draaien. Als je op zoek bent naar een zoethoudertje tot een quadcore écht zin heeft zou deze op je lijst moeten staan :)

Heb jij ook een Intel Pentium Dual Core E2160 Boxed?

Dmn erg goede resultaten voor zo'n proc, vooral op stock cooler! :)

Klinkt zelfs beter dan een E4300!
mn broer heeft een E 2180 die ook zo goed overklokt

en kost nog geen 80 euro
lol die van mij koste maar ¤17,- :D
Kijk, dit is nou eens een korte, nuttige en scherpe review, waar de medetweaker echt wat aan heeft ....toppertje :*)
Ik heb al een E6850, maar dit is wel leuk om te kopen om echt over te klokken, hier hoef je niet voorzichtig mee te zjn. Dat ze voor dit geld een CPU kunnen maken...
Goede review, zo zou ik ze vaker willen zien. Ik heb zelf ook een E2160 @ 3.2Ghz lopen. Heeft mij mooi wat geld uitgespaard net zoals jou! En van die cache, uit benchmarks blijkt dat in sommige spellen het een paar fps scheeld maarja als je al 120 fps hebt dan maakt 110 ook niet uit toch? :)

Ik had gezworen NOOIT van mijn leven meer een budget CPU te halen(lees Celeron), maar wat ben ik blij dat ik deze cpu heb gehaald :) 9/10

Trouwns, voor de mensen die deze CPU wensen te gaan aanschaffen, MAKE SURE dat je een M0 revision krijgt! Deze klokken stukken beter dan de L2 zoals in deze review gebruikt is.

[Reactie gewijzigd door jporter op 25 oktober 2007 12:09]

Die FPS extra maken wel degelijk uit. Wat te denken van framedrops?

Het verschil tussen tussen 80FPS en 250FPS zie je niet. Maar wat als je nou een framedrop hebt van 60FPS? :)
CPU performance van de E2160 @ 3.2Ghz is ongeveer gelijk aan E6750 E6850 dus je hebt dezelfde drops.
Framedrops worden over het algemeen niet door de CPU maar door de GPU veroorzaakt. Hoe meer je de GPU belast, hoe minder je overklok op de CPU het verschil gaat maken :)
Framedrops zijn min of meer procentueel. Een systeem met een hoge gemiddelde fps dropt over het algemeen harder dan een trage pc. De ene gaat van 250 naar 200 fps, terwijl het trage systeem van 20 naar 15 ofzo dropt.
Ik sluit me aan bij DaMarcus. Niet alleen de framedrops kunnen erg zijn, denk ook aan de toekomst. Wil je over een half jaar nog nieuwe spellen kunnen spelen met deze CPU of koop je dan elk half jaar een nieuwe budget CPU en klok je die over?

Persoonlijk zou ik toch voor een E6750 of E6850 gaan. Stuk sneller, meer cache en ook gigantisch overklokbaar (met stock spul zelfs!). Kost je misschien wel het dubbele van dit, maar gaat ook iets langer mee lijkt mij.
De framedrops zijn net zo erg als bij een E6750 E6850 wanneer de CPU is overclocked naar 3.2Ghz dus dit gaat niet echt op, er zit maar paar frames verschil tussen (lees < 10). Hij is verder op die snelheid tussen de E6750 en de E6850 in dus over een jaar is er niks echt veranderd ten opzichte van deze twee CPUs. Dus met andere woorden kost het dubbele, zelfde performance.

lees anders deze maar een keer door:

Hier ook nog veel informatie te vinden:

[Reactie gewijzigd door jporter op 25 oktober 2007 14:22]

Je vergelijkt nu een overgeklokte E2160 met een normale E6750. Tja dat ze dan gelijk presteren vind ik niet zo heel erg vreemd eigenlijk.
Mijn punt is en blijft dit: de E6750 en E6850 zijn standaard al goed, plus kunnen net zo goed worden overgeklokt met stock koeler als de E2160. Uitgaande van dat de E6850 standaard even snel is als de E2160 overgeklokt kom ik toch uit op een dubbele snelheid van wat de E2160 kan halen als je beide CPU's overklokt.

Lang verhaal kort: de E6750 en E6850 gaan een stukje langer mee dan jouw overgeklokte E2160. Simpel en alleen omdat je de E6750 en E6850 nog kunt overklokken naar een hogere snelheid.
Ja we bedoelen beiden iets anders denk ik. Het ging er mij om dat ik een E6750 wilde (die snelheid). Deze heb ik nu bereikt met een E2160 voor 70 euro t.o.v. 170 voor een E6750 (E6850 200+). Ik ga er bij de vergelijking idd van uit dat je de E6750 / E6850 stock draait anders heeft het geen zin :)

Maargoed als je nagaat dat je van 1.8Ghz naar 3.2Ghz of sommigen wel 3.4 / 3.6 gaan standaard kan je niet echt zeggen dat je bijna een 100% overclock krijgt met de E6750/E6850.

Wat ik wilde zeggen is dat als je een E6850 stock blijft draaien, je beter af bent met een E2160 omdat die hetzelfde presteerd (mits je hem op 3.0Ghz+ krijgt) en je budget niet zo groot is lijkt me dit een betere keus:)
Volkomen gelijk. Voor hetzelfde budget koop je twee E2160 tegenover een E6750.

En de 87% overklok van de E2160 zul je niet snel behalen met een E6850 idd. Mja daarentegen is de E6750 geen superdure CPU en ook zeer goed overklokbaar. Hij schijnt zelfs beter te zijn nog dan de nieuwe 45nm CPU's die in januari uitkomen.

Heb je niet veel geld of wacht je op iets beters, volg jporter en ga voor de E2160.

Heb je iets meer te spenderen, kies de E6750 of E6850 (voor alledrie uitgaande van dat je de CPU overklokt met een standaard koeler en stabiel draait).
ben ik het totaal mee eens O+
Hoe kan je zien of je een M0 of L2 hebt?
Download CPU-Z, in het revision veld staat dan L2 of M0.
Je kan ook een 2180 halen, volgens mij zijn die altijd M0.
Bevestiging: die zijn ALTIJD M0 :)
Wat is dat nou weer, budget cpu's zijn altijd al prijstechnisch zeer interessant. Ook het verhaal dat het bijzonder zou zijn dat ze voor maar 80 euro een cpu kunnen verkopen is grote onzin. Ik vind het eigenlijk zelfs duur.

Jaren geleden kocht ik twee Celeron 366MHz voor 150 gulden per stuk, op een Dual socket Abit BP moederbord, een budget dual socket bord zonder officiele ondersteuning voor Dual cpu's (daarom was ie ook goedkoop) Maar deze draaide op standaard voltage en baggerkoeling toch 2x 550MHz (van 66MHz bus naar 100MHz), dat was een HOT setup in die tijd, windows2000 had nog nooit zo soepel gedraait voor een bodemprijs. En dit in een tijd dat de P3 500 nog nieuw was en onbetaalbaar, deze werd totaal de pan in gehakt door de dual Celeron's.

Dit soort dingen herhalen zich elk jaar weer, mensen schijnen zich alleen nogsteeds niet bewust te zijn dat de geschiedenis zich steeds herhaalt. Er is echt niets nieuws of bijzonder aan goed overclockbare cpu's voor zeer weinig geld. Ook de negatieve gedachtes over budget cpu's met minder cache is kolder, de cache heeft over het algemeen niet zo'n grote invloed. De enige cpu's die echt zwaar te lijden hadden onder het gebrek aan cache waren de eerste Celerons (zonder 'A' achter de naam. Deze hadden namelijk GEEN cache, en dat is totaal bagger. Misschien komt daar ook de negatieve naam van Celeron's vandaan, deze waren namelijk niet vooruit te branden. De 'A' versie daarintegen, superding.

Dus wil je prijs/prestatie en is overclocken jouw ding, is een budget cpu ALTIJD de beste keus. De duurdere varianten zijn marginaal sneller, maar het is vaak je geweten die je in de steek laat bij het maken van een keuze. Het idee dat iets wat je niet hebt en meer cache etc. heeft misschien toch wel iets sneller zou kunnen zijn knaagt aan je. Maar in ruim 20 jaar ervaring leer je daar wel van, de duurdere topmodellen vallen gewoon ALTIJD tegen als je de prijs gaat afwegen.

Overigens leuke review, zo mag ik ze graag zien. Op tweakers.net MOET het over de overclockability van een CPU gaan, het lieft zo goedkoop mogelijk op de eerste rij, dat is het streven. Goeg gedaan.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 21 november 2007 16:39]

ik sluit mij maar aan op de rest... erg leuke en nette review... Dit valt zekers te overwegen :P :D
Als je framedrops hebt is een nieuwe videokaart misschien een betere optie...
Wat te denken van geheugen framedrops omdat je harde schijf naar bestanden gaat zoeken? Zo kun je bezig blijven eigenlijk, heb je vandaag een systeem dat geen framedrops heeft heb je morgen wel een systeem wat framedrops heeft, omdat de ontwikkeling vrij snel gaat.
super , misschien ga ik deze wel idd als test-overclock cpu benoemen :D

goede review hoor , lekker duidelijk !
Kijk even bij Ome Tom, daar staat een artikel over het nut van je extra cache. Daarvoor hebben ze een e2xxx (1MB), e4xxx(2MB), e6xxx getest(4MB), allemaal op dezelfde snelheid.

In plaats van gezwam over de prestatie's staan daar wat feitjes. En een e6xxx clock je ook makkelijk 30%-40% over, en dat met 4MB cache, zie daarvoor andere artikelen bij oa Ome Tom.

Ergo: nette review, nette processor met een heerlijke overclockmarge, maar gel*l in de comments.

Om de discussie verder te helpen: mijn e6750 @ 1.8 Ghz scoort net zo goed als een e2xxx stock!!! :+

[Reactie gewijzigd door breekbrood op 25 oktober 2007 14:46]

Maar die E6750 is wel 3x zo duur en dus geeft deze E2160 meer bang for the buck :P
Gezien je een undervoltage kan geven van 0.2V, ligt het aan mijn bord dat ik niet lager kan dan 1.188V? RM Clock laat me niet toe lager te gaan, dit terwijl een setje AMD 2212's koeler draaien en van 0.8V-1.1V schalen van 1GHz naar 2GHz. Met koeler bedoel ik dat ze semipassief, met relatief stille kastkoelers, normaal 25 graden draaien idle. Ik heb dan zelf de E2140, deze draait met een fluitende Silverstone NT03 30 graden.

Ik had inderdaad een BE in bestelling staan, maar kon niet snel uitgeleverd worden, en de BE-2400 bleek een pre-order. Helaas nu erg veel geld uitgegeven, voor een trage, maar niet energiezuinige machine. Beter kunnen wachten, en gezien alles uit de doos is, zal het me een flinke duit geld gaan kosten.
Dat zijn toch weer keuzes die je zelf maakt, kon je je BE-2400 nergens anders bestellen?