Specificaties 2.0-set - Bekijk alle specificaties

Teufel Concept B 20 Review

MrAngry 8 maart 2012, laatste update op 9 maart 2012, 1.736 views

Teufel Concept B 20

Pluspunten

• helder en goed geluid, bij goed volume
  • prijs
  • verpakking, verzending

Minpunten

• 3,5 mm audio kabeltje
  • trillende bass ontbreekt
  • beperkte feautureset

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Motivatie
Ik heb dit 2.0 setje aangeschaft als vervanger van een cambridge sound pcworks 4.1 setje dat al ongeveer geel stond te worden hier. Het was 12 jaar oud dus aan vervanging toe. Ik was eerst op zoek naar een 2.1 set en heb serieus de H&K soundsticks 3 overwogen, maar ik heb ze in m'n slaapkamer staan dus ik wilde geen licht. Als snel werd ik gecharmeerd van Teufel. Ik wil mezelf geen hifi junk noemen, maar ik kan zeker het verschil tussen goed en slecht geluid horen, een van de redenen dat ik van m'n oude set af wilde.

Koop
Teufel heeft een uitstekende webshop. Het setje was binnen 3 dagen hier. De speakers zijn wat groter dan verwacht, maar niet storend qua grootte. Ze zijn keurig verpakt en er was dus ook niks mis mee. De set estaat uit 2 speakers (waarvan 1 een 4 aderige connectie kabel naar de andere heeft), een voeding en een nogal mager aandoende 3,5 mm jack connectie kabel voor naar de exit van je soundcard. Dit kabeltje ga ik wellicht vervangen.

Ontvangst
Aan het begin dacht ik dat mijn speakers het niet deden, maar het bleek al snel dat de volume knop een zeer groot bereik heeft en ik ze domweg te zacht had staan. Blijkbaar kunnen ze gigantische invoer volumes aan, of er zit een dood stuk in de volumeknop.

Het uiterlijk is te omschrijven als neutraal, maar dat past prima in mijn bureau. De Covers zijn te verwijderen en dan blijft er een wat kale unit over. Mijn scherm is zwart, de kale unit is meer grijs dus ik hou de zwarte cover erop.

Features
Op de rechter speaker zitten een headphone uitgang (auto mute de speaker) en een mic ingang (extra 3,5 mm jack nodig naar de pc). Er vlak boven zit de toonregeling en de volume regeling. De toonregeling is waardeloos, het is een balans naar hoger of lager over het hele spectrum. Ik heb hem in het midden laten staan (aangegeven door een minieme klik) en de tonen geregeld met de equalizer. De volume knop zit in mijn setup met een vrij lange "aanloop". Ik mis qua feutures hier vooral een afstandsbediening die ik naast m'n handen kan leggen waar ik eventueel ook nog een aux naast een mic in kan duwen. Effe spelen vanaf de ipod bv. Vandaar de 2 sterren voor de featureset: rare volumeknop, waardeloze tone balance, geen remote met extra ingang.

Geluid
Ik heb ze getest met bekende muziekstukken en films en ik moest zeggen dat ik onder de indruk van van de helderheid, of misschien het onderscheidingsvermogen. Het is altijd lastig om geluid in woorden uit te drukken, maar ik hoor sommige dingen duidelijker dan eerder. Dat ligt ook aan de matige kwaliteit van mijn vergelijkingsmateriaal, maar ook aan de helderheid van deze speakers. Ik ben een beetje teleurgesteld in de bass weergave, wellicht dat ik daar toch meer aan gehecht ben dan dat ik mezelf wilde doen geloven toen ik koos voor een afscheid van een woofer onder m'n bureau. Echter is de bassweergave wel ongekend voor zulke desktop speakers. Ik heb een en ander iets beter gemaakt door de bass 1 a 2 decibel op te schroeven in de equalizer van de sounddriver. Als je uit je stoel getrild wilt worden dan is dit niet de set die je moet hebben, maar films kijk ik over het algemeen gewoon voor de pit en niet voor de pc. Games speel ik op de headphone om m'n huisgenoten te ontzien dus dan hou je muziek over en dat is imo waar deze units excelleren. Heerlijk schoon gebalanceerd geluid. Ik heb wel gemerkt dat ze behoorlijk last hebben van slechte mp3's maar of dat positief of negatief is laat ik aan de lezer over.

Ik heb er 85 euro voor betaald (15% korting, effe chillen op de facebook van teufel, mee doen aan een aktie of bedelen bij de KS) en dat vind ik voor een set die zichzelf als instap hi-fi karakteriseerd en die ik ook zo ervaar, niet duur.

Heb jij ook een Teufel Concept B 20?

Een nadeel heb ik opgemerkt. Zeer gevoelig voor gsm signalen.
Als ik mijn telefoon op mijn bureau leg dan komen zeer regelmatig de welbekende gsm piepjes door mijn geluid heen.
Slechte afscherming?
Dat is een goed punt! Ik ben dat vergeten te includen, maar ik hoorde zojuist ook een gsm (die van mij leek redelijk inactief) over de speakers. Mijn vorige set had dat ook enorm dus wellicht dat ik het daarom niet eens als negatief heb opgemerkt, maar nu je het zo aandraagt: ja, ze hebben last van gsm.
De vraag is even hoe sterk dat nog is als ik dat belabberde meegeleverde jack kabeltje vervang. Ik zal tzt de review updaten.
Dit heeft voor zover ik weet niets te maken met het kabeltje. Het licht puur aan de afscherming van het versterker gedeelte in de speaker zelf. Correct me if i'm wrong.

Edit: Misschien een idee om underlined tussen kopjes te gebruiken. Dit maakt het een heel stuk overzichtelijker. ;)

[Reactie gewijzigd door Heilige Kaas op 9 maart 2012 00:01]

Thanks. Ik ben een onervaren reviewer. Ik zal hem binnenkort even herzien.
e; done ;)

[Reactie gewijzigd door MrAngry op 9 maart 2012 00:39]

Klopt erg gevoelig voor GSM, maar gewoon je telefoon niet te dicht in de buurt leggen helpt.
Verder een geweldig geluid, ik geniet er nu al een maand of 9 van en elke keer (serieus) sta ik versteld van het geluid.
Ik heb me bedacht.
Ik wordt niet blij van deze speakers.

De hele middag zitten luisteren.
Ik gebruikte dit kabeltje om rechtstreeks tussen 2 speaker-sets te schakelen.

Het hoog van de B20 is mooi.
Het midden is acceptabel.
Het laag is echt onacceptabel.
Er komt gewoonweg amper bas uit deze speakers.

Ik ga ze morgen terugsturen.

Verschillende muziek geluisterd. Rock, jazz, pop, en nog meer. Enkele spellen gespeeld. Er is gewoonweg geen laag met deze speakers. Bij de muziek zou je nog kunnen denken: het kan persoonlijke smaak zijn. Dat is het niet. Ik heb in mijn huiskamer een echte stereo staan (Densen B200/B300/B400). Daar kan ik horen hoe het echt moet klinken.

Natuurlijk verlang ik niet veel van een speakerset van 99 euro. Maar toch klinkt het laag nog slechter dan ik me had voor kunnen stellen. Mijn oude setje (een of andere Logitech, van bijna 10 jaar oud) klinkt beduidend beter. Net zo goed in het hoog en midden, maar veel en veel beter in het laag. In muziek, maar speciaal bij games.

Ik heb nog met de Realtek equalizer zitten rommelen. Helpt een beetje, maar niet echt. De "tone"-knop op de luidsprekers is waardeloos. Die versterkt geen toon, die moffelt alleen maar weg. Als je meer laag wilt hebben, is het enige wat die knop doet, het hoog wegfilteren. En andersom. Resultaat: alsof je onder water luistert.

Erg jammer. Kwa vorm, grootte, functionaliteit (aparte ingang voor koptelefoon+mic), leek het een heel aardig setje. Misschien dat deze boxen heel acceptabel zijn als er een subwoofer bij zat. Maar zover ik kan zien verkoopt Teufel geen simpele 2.1 setjes. (Alleen iets wireless).

[Reactie gewijzigd door gryz op 10 april 2013 18:51]

edit: Wilde reageren op boven