Club 3D GeForce 8800 GTS Review

jbvanvliet 24 oktober 2007, 2.057 views

Club 3D GeForce 8800 GTS

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Lekker groot

Minpunten

• warmte?
  • Drivers
  • Lekker groot

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Review 8800 GTS 640mb Club 3D

Na jaren op een latop te hebben gewerkt ivm met de studie, is het er eindelijk weer van gekomen om een mooie desktop pc in elkaar te knutselen. De onderdelen van de pc zijn uitgezocht met hulp van de best buy guide en vele mede tweakers op het forum. Bedankt nog daarvoor. De (niet echt originele) configuratie is geworden:

Asus P5KC
Theatron DD geluidskaart
Samung 226bw monitor
DiNovo Laser 2 toetsenbord

Featureset
Het uitrustingsniveau van de kaart is goed te noemen. Er zitten 2 DVI-D aansluitingen op waar ik met veel plezier gebruik van maak icm met mijn LCD tv. Wat misschien interresant is om te weten is dat je niet altijd direct van DVI naar DVI kan op een LCD. Dit komt doordat van DVI alleen de aansluiting gestandaardiseerd is, en niet het signaal. Ik heb daarom mijn tv aangesloten via DVI=>VGA. Wil je hierover meer weten dan biedt google hulp.

Prestaties
Lijkt mij het belangrijkste kopje van een review op tweakers :) . Uiteraard kan ik jullie gaan verblijden dat de kaart alles op max detail aankan, maar daar hebben jullie niks aan en het is helaas nog niet eens waar ook. (fuck crysis! |:( ). Ik heb de kaart eens aan de tand gevoelt met 3Dmark06. Dit is wel op Vista uitgevoerd dus hou daar rekening mee.

Standaar configuratie
Met een niet overgeclockte configuratie kom ik ongeveer op 7900 tot 8100 punten in 3Dmark06. Prima score maar niet denderend.

Overgeclockte configuratie
Uiteraard ben ik wat gaan spelen met de instellingen. Bij deze test liep de processor op 3,2Ghz (8x400) en de videokaart op 600/900. (standaard is 513/792). Bij deze configuratie haal ik ongeveer 10500 punten in 3Dmark06 onder vista. Hier was ik wel tevreden over aangezien ik nog nooit met een pc de magische 10k grens had gehaald.

Overclockbaarheid
De overclockbaarheid van de kaart is behoorlijk goed. Heb met AtiTool de max opgezocht en geloof dat het ergens op 660/1050 uitkwam. Dit is mij echter iets teveel van het goeie. Ook is het niet echt nodig met de huidige games. Bioshock, Dirt en WIC spelen allemaal op high of ultra zonder gek gestotter (1680x1050).

Beeldkwaliteit
Prima geen bijzonderheden

Modbaarheid
Geen ervaring

Drivers en ondersteunin
De drivers die bij de kaart zaten waren al weer iets ouder als die te vinden zijn op internet. Ik heb dus geupdate naar de (beta) drivers van Nvidea, dit was ook nodig om Bioshock goed te kunnen spelen. Wel ben ik ietwat in de war door alle updates/patches/hotfixes. Jammer dat er niet gewoon 1 bestand is die zorgt dat je kaart het naar zijn zin heeft in je pc. Ach je blijft er zo ook wel weer zoet mee en dat houdt je van de straat.

Warmte- en geluidsproductie
Ik had de kaart eerst onder in mijn kast (Antec Sonata III). Dit was geen goed plan omdat het PCI-E slot hier maar 4x ondersteunde en dat het hier een lekker warm hoekje had, buiten de luchtstroom. Het ander PCI-E zit echt mooi in de lijn van de luchtstroom en levert betere resultaten op. De kaart is Idle 65 graden en onder max load ongeveer 75, meestal iets minder. Als ik de andere review lees is mijn kaart dus vrij warm, maar ik heb hier geen last van. Zelfs met max overclock komt de kaart niet over de 75 graden dus dat lijtk me binnen de perken aangezien het standaard alarm van de videokaart op 125 graden 8)7 is ingesteld. De kast is overigens gekoeld met 3x12cm waarvan 1 op de proc geplakt is icm met Ninja. Over de geluidsproductie kan ik kort zijn. Ik hoor hem praktisch niet, ook niet met heavey 3D apps of games.

Tja wat moet je hier over zeggen. Vind het een hoop geld voor een videokaart.. maargoed als je het vergelijkt met andere kaarten denk ik wel dat het theoretisch een goede prijs/waarde verhouding heeft. Dat ik heb gekozen voor de 640mb versie is met het excuus van de hoge texture resoluties op 1680x1050 maar eigenlijk gewoon omdat 320mb me een beetje weinig leek. Puur pshychisch dus :9~

Heb jij ook een Club 3D GeForce 8800 GTS?

Wat een heeerlijk vroege review, 'k heb m'n koffie nog niet eens op :P
Prima review joh, en dat MEM klokt nu al flink hoog zonder extra koeling, ben verbaasd....

oh ja, wat ik me nog wel afvroeg is, blijven je voltages een beetje stabiel met een geoc'de E6600 en 8800GTS op de Antec psu(500watt, toch..)? Trekt toch flink aan de 12 volt, lijkt me..

[Reactie gewijzigd door Imelon op 24 oktober 2007 09:43]

ik heb hier in een CM Stacker STC-101:
-DFI LP NF4 Ultra-D
-POV 8800gtx op 648/1512/2160
-Opteron 185 op 3Ghz
-4x1GB Kingston HyperX
-2x160GB Seagate sata-2 (raid-0)
-2x 500GB Seagate sata-2 (raid-0)
-NEC 4550
-Sitecon WL115 pci wifi
-Thermaltake Big Typhoon
-4x120mm casefan
-3x80mm casefan

en dat alles op een Enermax Liberty 520W voeding.

Ik denk dat die zuinigere C2D en 8800GTS het dus prima doen op een goede 500W voeding. 11.4v lijkt me wel aan de lage kant. Mijn 12v komt niet onder de 11.87v.

Om te testen is het misschien een goed idee om Orthos een paar uur te laten draaien op die PC. Een flink aantal keer achter elkaar 3DMark06 draaien, en als er dan geen stabiliteitsproblemen zijn dan kan de PSU het blijkbaar aan.
Hoe lang? geen idee, een PSU die flink belast is heeft een kortere levensduur.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 24 oktober 2007 10:08]

Theoretisch moet het idd gemakkelijk kunnen. Mijn processor gebruikt nu 83watt (sisoft uitgelezen) en de videokaart rond de 120watt. Samen dus ongeveer 200watt. Laten we zeggen dat de voeding effectief 400 kan leveren hou je dus bijna 200 over voor HDD en koeling. Moet wel kunnen. Heb orthos al keer 24 uur laten draaien en geen probleem tegengekomen, heb processor ook al op 3,8Ghz gehad en dan trekt de voeding het ook. Anders duw ik er wel keer nieuwe voeding in als dat beter zou zijn.
Je hebt natuurlijk wel genoeg totaal vermogen met 400-500 watt, maar als de 11,4 volt klopt dan is dat niet best.... 'k zou ook even in je bios voltages checken.
Je hardware blijft een stuk langer blij en heel met stabiele voltages, zeker als je onderdelen hoger gaat clocken.
Ik heb zelf 't afgelopen jaar twee moederborden ter ziele zien gaan wegens een brakke Antec voeding :( , en een daarna net zo brak vervangexemplaar..bizar, terwijl 't toch een A-merk is...
Kan gebeuren blijkbaar :P
Hallo Lmelon,

Wederom bedankt voor je reactie. Als ik in het bios naar het 12v voltage kijk staat er 12,069v...Weet niet of dit is wat je bedoeld, maar dacht dat het voltage altijd onder de 12v hoort te liggen. Misschien nog op andere manier uitlezen of is het zo goed?
Hmm als je in de bios het voltage uitleest is dat een voltage onder een lage load, waarschijnlijk is de beste methode onder full load uit te lezen met een multimeter, maar dat is wel vrij omslachtig.
jammer dat die kaart zo duur was anders had ik hem ook al wel :)
Hallo Lmelon,

Ik ben nog vrij nieuw op het tweak gebied. Tenminste weer nieuw want laatste proc die ik overclockte was een Pentium II. Ik lees in speedfan uit dat mijn 12v op 11,4v loopt. Geen idee of dit goed of slecht is. Zou eens kunnen kijken of het veranderd wanneer ik een volle overclock maak. Heb nog nooit gehad dat ik ineens een reset kreeg ofzo.

Bedankt voor je reactie. Is me eerste review maar had al beetje gekeken hoe het wel/niet moest :) Vooral hoe het niet moet zijn jullie altijd vrij duidelijk in :)

Groet
Ik moet eerlijk zeggen dat je 3dmark 06 een beetje laag oogt, of heb ik dat verkeerd?
Ik heb zelf een xfx 8800 gts 320mb en scoor met mijn e6600 en 2 x 1gb pc6400 rond de 9000 op stock?

*druk/zetfouten voorbehouden ^^
(weet namelijk niet meer de exacte score)
Dat haal ik ook onder XP Dartbord. Weet niet of jij ook test onder Vista? daar zit namelijk best nog wel wat verschil in. Verder weet ik niet of de score laag is. Volgens mij is het gewoon goed/gemiddeld
Hij test onder Vista met 1GB RAM ;) Ik denk dat dat je antwoord is :)
Ik ook. Onder vista met E6600 , 2GB en een Club3D 8800 GTS met 320 mb haalde ik 91xx in 3dmark 06.
Lekker groot zowel positief als negatief? :P
Kun je misschien een foto maken van die koeloplossing. Ben namelijk zeer benieuwd.
in de kast of van de videokaart?
nieuwe 3dmark 06 score met de waarden 660/935 en weliswaar een scroe van 12800 punten!!

Moet wel oppassen dat ik niet steeds meer wil en het straks ineens "poef" is.... gehehe
en waar blijven de rest van benchmarks?