Specificaties Tower, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master CM 690 Review

HaseMike 24 oktober 2007, laatste update op 24 oktober 2007, 10.522 views

Cooler Master CM 690

Pluspunten

• Vormgeving
  • Harddisk houders
  • Inbouwgemak
  • Koeling
  • Value voor money

Minpunten

• Bouwkwaliteit wisseld per exemplaar
  • Geen IDE disks in de hd kooi in te bouwen (!)
  • 5 inch bay niet geheel schroefloos

Recent een pc voor iemand gebouwd met deze kast, en aangezien mijn eigen kast nogal een rammelbak aan het worden was heb ik gelijk maar dezelfde coolermaster 690 voor mijzelf gekocht. De selectie van deze kast was vooral door het nette uiterlijk, de 3 meegeleverde fans en de ruime inbouw mogelijkheden. Natuurlijk speelde gunstige prijs ook een rol, ik vind 70 euro voor een kast al meer dan genoeg.

Overigens was mijn oude kast een chieftec dragon van heel wat jaartjes oud. Hier en daar vergelijk ik de 690 met mijn oude kast. Aangezien ik op het moment 2 van deze kasten heb staan, wordt er ook onderling een vergelijk gemaakt. De bouwkwaliteit is namelijk niet consistent.

Bouwkwaliteit en afwerking

In vergelijking tot mijn chieftec is de 690 wat lichter van afwerking, vooral de zijkanten zijn duidelijk dunner dan die van de chieftec. De zijkanten kan je zonder moeite "in en uit laten bollen". Het interieur van de kast is zonder scherpe delen en netjes in elkaar gezet. De buitenafwerking is goed, met uitzondering van de aan/uit en reset knop die bij kast 1 goed waren en bij kast 2 een slap gevoel hebben. Bij kast 1 had ik handschoenen en forse kracht nodig om het frontpaneel los te maken, terwijl bij kast 2 deze er netjes afkwam. De andere review van deze 690 heeft het over de niet passende zilveren lijn als afwerk fout, maar dat is bij deze 2 kasten precies pas.

Coolermaster moet misschien nog op stoom komen met het productie process, want er zit nogal wat onderling verschil in de 690 met de afwerk kwaliteit. Misschien worden ze bij Renault gemaakt ? ;)

De harddisk houders voelen op het eerste gezicht nogal slap aan, maar dat is schijn. Dit lijkt met opzet omdat door de buigzaamheid het inbouwen van de harddisk juist makkelijker wordt. Als er eenmaal een disk in de houder zit voelt het stevig aan en klikt het geheel goed vast op zijn plaats in de harddisk kooi.

De afwerking van de aansluitmogelijkheden is uitstekend te noemen, de kabels van usb,1394,audio en eSata zijn netjes bij elkaar gebonden in de kabelhouders en van voldoende lengte om aan te sluiten op wat voor moederbord dan ook. De kabels van de 3 ventilators daarintegen zijn veel te kort gehouden. De front ventilator aansluiting haalde de aansluiting op mijn moederbord (zit helemaal onderaanrechts dus beter kan het niet) niet, alleen na het uitbouwen van de ventilator kon ik 2cm extra kabel krijgen door deze uit het gootje van de fan te halen.

Inbouw- mogelijkheden
Inbouw in deze kast is een feest, er is veel ruimte voor je matx/atx moederbord. In enkele gevallen moet je misschien tijdelijk de kabelhouders verwijderen om de plaatsing van het bord voor elkaar te krijgen. Bij de 2 bordjes die ik heb gebruikt gaven ze geen problemen. Er zijn voldoende spacers bijgeleverd om elke bord te plaatsen. Leuk is het dat alle schroeven in de zijkanten van de 5 inch bayzitten geschroeft zo heb je ze altijd bij de hand.

Het inbouwen van optische drives is simpel, inschuiven en vastklikken. Helaas heeft coolermaster wat bezuinigd hier en zit er slechts aan 1 kant zo'n klikding. Het zit redelijk vast, maar voor de zekerheid heb ik de andere kant maar geschroeft. Niet zo geweldig van CM, ze kunnen net zogoed die klikdingen weglaten omdat je toch de andere kant al moet schroeven. Graag in versie 2 aan beide kanten zo'n ding. Veel kan het niet kosten, het zijn stukjes kunstof met 2 ijzeren pinnen.

De harddisk houders zijn uitstekend, ze klemmen de harddisks goed vast en zitten daarna voldoende stevig in hun kooi. Er is plaats voor 5 disks en er zijn ook 5 houders bijgeleverd. De harddisk kooi staat haaks op de kast, een prima opstelling want zo kan je de kabels netjes wegwerken en heb je geen last van de disks als je lange grafische kaarten installeerd. Aan de achterkant van de kast is voldoende ruimte voor normale sata aansluitingen.

Dat zijn overigens de enige disks die in deze kooi passen, een ide harddisk past dom genoeg niet ! Door de constructie van de kooi is het aansluiten van een molex plug op je harddisk onmogelijk. Dom dom dom van coolermaster want nu moet je je eventueel aanwezige ide disks in de 5inch kooi plaatsen. Verloopstukken daarvoor zijn (behalve voor de floppy) niet bijgesloten.

Het plaatsen van uitbreidingskaarten is zo gebeurt, de clips houden normale kaarten goed op zijn plaats. Dubbelslot grafische kaarten heb ik wel vastgeschroeft, zit toch net wat steviger.

Erg fijn is de plaats van de voeding, onderin. Hierdoor kan je de voeding als laatste plaatsen en is de hele zaak mede door de kabelgeleiders in no time aangesloten. Je hebt ook zonder al te veel moeite een bijzonder nette kabellayout door de kabelhouders en het feit dat je harddisk kabels eigenlijk al automatisch verstopt zitten.

Koelings- mogelijkheden

Uitstekend, eigenlijk is deze kast een groot open rooster. Er zitten 3 redelijk stille 12cm fans al in de kast. 1 voor met blauwe verlichting (zucht), 1 op het zijpaneel en 1 achter. Er is nog plaats voor 4 stuks meer ! 2 bovenin, 1 onderop en een 8cm fan voor de achterkant van het moederbord. Als je die laatste wil, let dan wel op dat hij 15mm dik is, de standaard 25mm dikke passen niet.

Voor de eerste pc zijn deze koelingsmogelijkheden zwaar overdreven, ik heb dan ook maar 1 fan aanstaan die ook nog eens met een fanmate stiller is gemaakt. Het bovenste rooster heb ik afgedekt door de top van de kast eraf te halen en een dempings mat erin te plaatsen. Naar mijn smaak is te kast wat té open. De 2e pc is wat meer een heethoofd en ook hier heb je zat aan 2 van de 3 koelers. De huidige hardware is lang zo heet niet meer als vroeger, en de meeste dubbelslots grafische kaarten voeren hun warme lucht al zelf naar buiten.

De kast vind ik zelf, zoals ik hierboven al schreef, wat té open. Hij maakt duidelijk meer herrie dan mijn oude chieftec. Natuurlijk wel zonder rammels waar mijn oude kast nogal goed in was en wat menige vloek heeft opgeleverd. Ik zal de coolermaster nog iets aanpassen om het geluidsnivo wat naar beneden te krijgen. Omdat de kast zo open is hoor je elke fan en elke zucht van je apperatuur die erin zit. Positieve uitzondering hierop zijn de harddisks, die zijn een stuk stiller in de coolermaster dan in mijn oude kast. Dit door de prima harddisk houders die de disks ontkoppelen van de kast.

Vormgeving

Dit is natuurlijk een persoonlijke mening, de vormgeving van de kast is strak en zakelijk en bevalt mij uitstekend. Ik zocht ook een kast zonder deur omdat die toch meer open dan dicht staat en eigelijk bij de chieftec een irritatie factor was vanwege rammels en het feit dat daar de aan en uitknop achter de deur zat. De Coolermaster is strak mooi zwart en simpel. Als je dus van een simpele vorm houdt zonder franje is dit de kast voor jou.

Hier kunnen we kort over zijn, dit is veel kast en veel fans voor weinig. Ik heb er hier in Duitsland 72 euro voor betaald inclusief het verzenden. Als je bedenkt dat het verzenden van zo'n zware (10kg) kast al 10 euro kost hou je nog 62 euro voor de kast over. 3 redelijk stille fans kosten ook zo'n 21 euro samen is nog 41 euro. haal daar nog even de btw uit en je hebt de coolermaster 690 voor maar 34,45 euro !

Even zonder grappen 62 euro is een goede prijs voor deze prima kast.

Je krijgt een middenklasse kast met topklasse features voor een instap prijs.

Heb jij ook een Cooler Master CM 690?

amaai... dit noem ik nog eens een volledige en goede review! Puik werk HaseMike _/-\o_
jij bouwt wellicht geregeld pc voor anderen?
Ik vind het ook een best wel goede review, soms iets verwarrend. Foto's doen wonderen, maak er gebruik van. ;)
leuke review, heeft me net die stap gegeven om hem toch aan te schaffen.
wel cool zo twee van die pc's naast elkaar :) iedereen zou er minimum zo twee moeten hebben :P
Bedankt voor de positieve reacties :)

Ondertussen nog wat met de fans aan het stoeien geweest, ze starten ook prima met 5volt en zijn dan volledig stil. Voor de 2900pro heb ik atitools geinstalled, anders is die kaart net een haardroger. De pc met de 2900pro gaat dus binnenkort naar zijn eigenaar.

Zelf wacht ik even op de nieuwe kaarten die gaan komen.

Ik was al tevreden met de kast, en na enig verder aanpassen om hem stiller te krijgen ben ik nu bijzonder blij met de Coolermaster.
heb ook enkele foto's gemaakt van m'n kastje :)

ik weet niet hoe je foto's post

met spire dempingsmatjes, vanbinnen bekleed, om het zaakje nog net dat beetje stiller te maken :P

[Reactie gewijzigd door Dinny op 12 november 2007 03:59]

mooie review man echt bedankt :) alleen ik wil graag weten: gaat er een ati 4870x2 2gb in?

alvast bedankt. hij is 27cm.
als hij hierin al niet past, waarin dan wel? ;), deze kast is huge (ok neen, een cosmos is huge, maar deze is toch ook wel heel groot), veel groter dan de gemiddelde kast. Ati gaat echt geen kaart maken die nergens in past ;)