Antec Kühler H2O 620 Review

bazs2000 7 maart 2012, laatste update op 8 maart 2012, 3.539 views

Antec Kühler H2O 620

Pluspunten

• Koelprestaties
  • Geluid
  • Modbaarheid

Minpunten

• Montage van bracket mag beter, deze zet het moederbord teveel onder druk.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Ik heb deze koeler gekocht om een aantal eenvoudige redenen:

1. Waterkoeling is over het algemeen stiller dan de reguliere CPU-koelers.
2. Een radiateur kun je op meerdere manieren plaatsen en dus heb je meerdere mogelijkheden om de warmte buiten de kast af te voeren.
3. De koeleigenschappen zijn vaak beter dan de reguliere CPU-koelers.

Ik heb in het verleden al eerder waterkoeling toegepast dus ik wist al wat de positieve eigenschappen waren voordat ik hieraan begon. Je hoeft echter geen ervaringsdeskundige te zijn om een waterkoeling als de Antec H2O 620 te plaatsen aangezien dit een relatief eenvoudig klusje is wat weinig tijd zal kosten wanneer je overal goed bij kan.

Goed, de inhoud van de doos:

- Handleiding
- Bevestigingsmaterialen (backplates, brackets (voor zowel AMD als Intel) en schroefjes).
- Fan
- Radiateur + koelblok (alles zit al aan elkaar en is al gevuld met vloeistof)

De inhoud biedt dus alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan. Zelf dien je de volgende zaken erbij te pakken om het te monteren.

- Schroevendraaier plat (4mm)
- Schroevendraaier kruis (4mm)
- Kniptangetje (om eventuele tiewraps te verwijderen)

Welnu, ik ben maar gewoon begonnen met het ontkoppelen van het moederbord en heb deze er als uit gehaald. Ik ben in het bezit van een AMD processor en heb dus de bracket en backplate voor AMD gebruikt.

Als eerste verwijder je de oude bracket en vervang je deze door de nieuwe te plaatsen. Dit is niet lastig maar je moet natuurlijk wel uitkijken dat je met de schroevendraaier niet uitschiet. Wanneer je de nieuwe plaats dan moet je ervoor zorgen dat je de schroeven niet helemaal vastdraait (zoals ik dit wel deed).

Wanneer je de bracket hebt geplaatst is het tijd om het moederbord weer in de kast te monteren en de bekabeling aan te sluiten.

De reden dat ik aangaf dat de schroeven van het bracket niet vast moesten heeft te maken met de manier waarop je het waterblok plaatst. Het lijkt namelijk alsof je deze in de bracket plaats en dat je deze vast klikt door hem wat te draaien. Dit is echter schijn want je moet de bracket er overheen plaatsen. Pas wanneer het waterblok goed zit draai je de schroeven aan totdat deze vast zitten. Bedenk wel, vast is vast en draai de schroeven niet strakker dan nodig. In mijn geval komt het moederbord wat onder spanning te staan als ik de schroeven echt aandraai en dus heb ik ze handvast gezet. Voor het waterblok maakt dit niet uit, deze zit vast genoeg.

Vervolgens zoek je een goede plek voor de radiateur, de slangen zijn net lang genoeg om in in een full-tower aan de voorkant te plaatsen of om deze aan de achterkant te zetten waar normaal een casefan zit. Ik heb een miditower en heb ervoor gekozen om de radiateur aan het zijpaneel te bevestigen.

Zodra je de stekkers (3 polig i.p.v. 4) hebt bevestigd is het tijd om de computer aan te zetten. Wat mij vooral opviel is het geluid van de luchtbelletjes de eerste paar minuten dat de pomp draaide. Mijn ervaring is dat dit niet hoort maar goed, dat ging over een andere setup en niet een gesloten systeem als deze.

In de koeleigenschappen heb ik er niets van gemerkt. Wanneer ik de PC aanzet dan blijft deze 23 graden wanneer deze idle is. Ik heb de computer twee uur laten idlen en de temperatuur is nooit boven de 23 graden gekomen bij een kamertemperatuur van 20 graden.

Onder load liepen de temperaturen uiteraard omhoog. Een uurtje stressen op 100% belasting maakte dat de temperatuur naar de 36 graden ging en daar bleef. Dat is netjes al heb ik wel nog een goede airflow in mijn kast, bij anderen zal de temperatuur nog wat hoger zijn.

Het geluid, tja, het is stiller dan een reguliere CPU-koeler maar de fan van de radiateur is wel aanwezig hetzij zachtjes. Maarja, je koopt deze set niet om het helemaal geruisloos te laten draaien, deze moet vooral goed koelen en stiller zijn dan de reguliere koeler. Dat is dik in orde, zelfs bij het stressen nam het geluidsniveau toe maar was meer dan acceptabel, mijn videokaart maakt meer geluid.

Modbaarheid, wat mij opviel is dat de manier waarop het setje in elkaar is gestoken erg veel ruimte overlaat voor meerdere toepassingen. Je zou er zonder problemen andere slangen (langer) op kunnen zetten en een reservoir kunnen toevoegen aan het geheel. De brackets zijn zo gemaakt dat er nog een spacer onder kan worden gezet wat leuk is als je een peltierelement wilt toevoegen (denk aan isolatie). Als je een peltierelement wilt toevoegen dan moet je wel een extra reservoir toevoegen denk ik aangezien het kleine beetje water wat er nu in zit dan tekort zal schieten. Bovendien zit de pomp op het waterblok en wanneer je een peltierelement gebruikt dan wordt het waterblok een stuk warmer dan anders en of de pomp dit leuk vindt, dat weet ik niet.

Mijn indruk over de Antec H2O 620 is zeer goed in ieder geval, daar ga ik veel plezier aan beleven. :)

Heb jij ook een Antec Kühler H2O 620?

Ik overweeg om deze koeler te kopen voor mijn (luidruchtige) kast (en om te experimenteren uiteraard). Wellicht is dit een ietwat goedkopere manier om te beginnen met waterkoeling.
De informatie waar ik naar op zoek ben, maar wat ik niet kan vinden, is de diameter van de koelplaat. Ik wil hem namelijk gebruiken om mijn videokaart te koelen. Heb je enig idee of het mogelijk zou moeten zijn? Ik kan waarschijnlijk wel een custom bracketje dremelen, maar dan moet ik er wel een paar boutjes langs kunnen steken.

Edit: Ondertussen op youtube een paar filmpjes gevonden. Ik ga de gok maar wagen.

[Reactie gewijzigd door pruxor op 15 september 2012 18:16]

Dat zou ik niet doen. Het element wat je op de CPU plaatst is hiervoor te groot, waardoor je het midden van het element in jouw geval niet goed op de GPU kunt plaatsen. Het houdt in dat de GPU dan meer naar de buitenkant van het element komt en daar zijn de koeleigenschappen niet zo goed.

Een GPU genereert teveel warmte om hiermee te experimenteren. Wat je beter kunt doen is een losse set in elkaar zetten. Een GPU-blokje hoeft niet zo duur te zijn en als je dan toch bezig bent dan kun je de CPU meteen meenemen. Je gooit er toch al een grote radiateur in (heeft deze set ook want het kost 3 - 5,25 bays) en dan kan je maar beter alles in een meenemen. :)

Ik zie deze set dan ook als een goede basis. Als ik zometeen meer wil dan hoef ik alleen maar andere slangen, een pomp, en nieuwe koelblokken te kopen want de radiateur die erbij zit is gewoon dik in orde maar niet geschikt voor experimenten. :)
Bedankt voor je reactie, ik zag hem net pas |:(
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met die tweede zin, maar ik verwacht dat hij volgende week geleverd wordt en dan gaan we het zien (1-5 werkdagen levertijd is ondertussen iets van 13). In het ergste geval houd ik er een cpu koeler aan over ;)

Ik begrijp dat jij de radiateur voor een intake fan hebt hangen? Ik was van plan om hem achter een exit fan hangen.

Afgezien van het feit dat dit een leuk setje is om mee te beginnen, is deze ook nog eens niet te duur om snel af te schrijven (lees: te verknallen). Ik speel ook nog met de gedachte om een extra rad en koelblokje toe te voegen.

Maar goed eerst maar eens zien of hij ook echt geleverd wordt.
Waterbelletjes? Ik hoop dat je luchtbelletjes bedoelt. xD anders zit er meer lucht dan water in de koeler.

Wat mij opvalt is dat je totaal geen plaatjes gebruikt om het te verduidelijken wat je bedoelt. Ik heb de koeler zelf ook, maar ik snap af en toe totaal niet wat je bedoelt. Daarnaast zou het mooi zijn als je met ander koelers vergelijkt. Ik snap dat je blij bent als je vergelijkt met de stock koeler, maar ben je net zo blij als je vergelijkt met een mugen die ongeveer 2x zo goedkoop is?

Puntjes ter verbetering om het een echte review te maken, nu is het nog een gebruikerservaring ;)
Waterbelletjes....... Gefixt thanks. :)

Ik heb geen plaatjes gebruikt omdat deze review niet beter zal zijn dan die van T.net zelf. Wellicht een excuus maar dan plaats ik nog liever een gebruikerservaring dan een slecht opgezette review.

En over de vergelijking met andere koelers, die heb ik niet en dat wordt lastig. Zogezegd, bij een volledige review kan ik dit in overweging nemen maar dan nog wordt een dergelijke vergelijking lastig want ik kan niet aan meerdere koelers komen.

De Mugen, deze zal misschien beter zijn maar in een kleine kast wordt dit lastig en dan blijft de warmte weer opgesloten in de kast en dat wil ik niet hebben en daarom heb ik gekozen voor deze set.

De dingen die je niet snapt, welke zijn dit? Wellicht kan ik het anders omschrijven. :)
Ik raad je aan om de Gentyle Typhoon 1450 RPM van Scythe te gebruiken!, supper stil, en een six core op 28 Graden idle! :)
Oké, dan is deze stil maar is de temperatuur wel 5 graden hoger (idle) dan nu het geval is met de stock-fan. :)